ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نمایشگر JOLED با پیکسل های معلق در هوا [تماشا کنید]

از زمانی که HDTV ابداع شد، تعداد پیکسل های نمایشگر به مایه مباهات شرکت های مختلف و عامل درگیری طرفداران آنها بدل گشت. حال محققین دانشگاه ساسیکس انگلستان در جدیدترین دستاوردشان این سنت را زیر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ مهر ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

از زمانی که HDTV ابداع شد، تعداد پیکسل های نمایشگر به مایه مباهات شرکت های مختلف و عامل درگیری طرفداران آنها بدل گشت. حال محققین دانشگاه ساسیکس انگلستان در جدیدترین دستاوردشان این سنت را زیر پا گذاشته و نمایشگری ساخته اند که JOLED نام دارد و از 6 سطر و 6 ستون تشکیل شده.

joled

در هرکدام از این خانه ها، یک کره کوچک دورنگ قرار دارد که با استفاده از امواج تولید شده توسط بلندگوهای فراصوت، در هوا معلق هستند. البته این امواج توسط انسان شنیده نمی شوند، اما به اندازه کافی قدرت دارند تا کره ها را در جایشان ثابت نگه دارند.

برای چرخش این کره ها، قسمتی از سطح آنها با دی اکسید تیتانیوم پوشانده شده که با قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی در جهت مورد نظر می چرخند.

ظاهراً هدف از ساخت چنین نمایشگری، استفاده در صنعت تبلیغات یا توریسم است. مثلاً می توان تغییر الگوی آثار کربنی در محیط زیست و آلودگی هوا را با استفاده از آن به نمایش گذاشت، یا نرخ مبادله ارز را به صورت لحظه ای نشان داد. به هر حال انتظار نداشته باشید که بتوانید از این فناوری برای تماشای فیلم های اچ دی استفاده نمایید.

پژوهشگران دانشگاه ساسیکس امیدوارند در مراحل بعدی بتوانند تراکم پیکسلی نمایشگر و همچنین رنگ های نمایش داده شده توسط آن را افزایش دهند، که گام هایی اساسی در جهت ساخت صفحات نمایش همه کاره به شمار می روند. نتایج این تحقیق طی هفته آینده در سمپوزیوم نرم افزارها و فناوری های رابط کاربری ACM در ژاپن معرفی خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی