ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ گیمینگ MSI GS43VR GRE Phantom Pro؛ اژدهایی در جلد یک کوتوله

هربار که فناوری های مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی یک نسل پیشرفت می کنند، شاهد عرضه محصولات جدیدی هستیم که به لطف پیشرفت های انجام گرفته، می توانند به شکل قابل توجهی بهینه تر از ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۷ مهر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

هربار که فناوری های مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی یک نسل پیشرفت می کنند، شاهد عرضه محصولات جدیدی هستیم که به لطف پیشرفت های انجام گرفته، می توانند به شکل قابل توجهی بهینه تر از محصولات اندکی قدیمی تر عمل نمایند.

لپ تاپ گیمینگ GS43VR GRE موسوم به Phantom Pro یکی از همین محصولات به حساب می آید که به فاصله کوتاهی پس از معرفی کارت های گرافیک سری پاسکال انویدیا به بازار عرضه شده و به GTX 1060 با 6 گیگابایت حافظه GDDR5 مجهز است.

اینکه یک لپ تاپ 14 اینچی گیمینگ را به کارت گرافیک GTX 1060 از سری پاسکال مجهز کنید، موجب می شود توان پردازش قابل توجهی را در محصولی با ابعاد نه چندان بزرگ در اختیار داشته باشید؛ یعنی همان اتفاقی که در مورد «فانتوم پرو» رخ داده است.

محصول جدید MSI به لطف این قدرت پردازش بالا، از واقعیت مجازی هم پشتیبانی می کند و یکی از 23 لپ تاپ جدید شرکت تایوانی به حساب می آید که روی این موضوع تاکید زیادی داشته است و بر همین اساس، پسوند VR را در نام خود دارد.

این در حالی است که ام اس آی محصولات خود را با قیمت های رقابتی به بازار عرضه می کند و «فانتوم پرو» هم از این قاعده مستثنی نیست، در نتیجه قدرت پردازش بالا و ابعاد جمع و جور را با قیمت پایه 1500 دلار در اختیار شما قرار می دهد.

اما قدرت پردازش و قیمت تمام تجربه کاربری هیچ محصولی را تشکیل نمی دهد؛ در ادامه با بررسی لپ تاپ GS43VR GRE یا همان Phantom Pro همراه باشید تا قابلیت های محصول جدید MSI را، با جزئیات بیشتری کنکاش نماییم.

طراحی و امکانات

MSI phantom pro (6)

برخی از لپ تاپ های جدید MSI مثل GS73VR و GT73VR، نسبت به نسل پیش از خود بروزرسانی های مختلفی داشته اند، اما در مورد «فانتوم پرو» این طور نیست و از همان نگاه اول مشخص است که ظاهر این مدل با نسل قبل تفاوتی ندارد.

نمایشگر، بدنه، کیبورد و حتی پردازنده و بسیاری از دیگر بخش های سخت افزاری دستگاه بدون تغییر هستند و عملاً می توان استفاده از کارت گرافیک سری پاسکال را عمده ترین بروزرسانی «فانتوم پرو» به حساب آورد.

بخش زیادی از بدنه ی دستگاه (از جمله پشت نمایشگر و اطراف کیبورد) از آلومینیوم خراش خورده ساخته شده و ظاهر درب لپ تاپ مثل همیشه کاپوت یک خودروی اسپورت را تداعی می کند. حتی لوگوی محصولات گیمینگ ام اس آی هم بر همین اساس طراحی شده است.

MSI phantom pro (31)

با این وجود باید بدانید که لایه فلزی مورد استفاده بسیار باریک است و بر همین اساس با فشار نه چندان زیادی می توانید آن را به داخل خم کنید، خصوصاً پشت نمایشگر که به مراتب ساده از رقبایی مثل Razer Blade 14 با دست خمیده می شود.

بخش های باقی مانده از بدنه هم پلاستیکی هستند، در نتیجه می توان گفت لپ تاپ ام اس آی از نظر استحکام جایی در سطح متوسط قرار می گیرد. علاوه بر این باید اشاره کنیم که بدنه دستگاه مقاومت چندانی در برابر جذب اثر انگشت ندارد و لازم است به شکل مرتب آن را تمیز نگاه دارید.

MSI phantom pro (1)

با توجه به اینکه عرضه ی کارت گرافیک های سری پاسکال به تازگی آغاز شده، هنوز تنوع لپ تاپ های مجهز به این قطعه برای مقایسه کافی نیست. اما اگر قدرت سخت افزاری را کنار بگذاریم، می توان گفت «فانتوم پرو» از نظر ابعاد هم جایی در سطح متوسط قرار می گیرد.

از یک سو لپ تاپ های گیمینگ مثل Razor Blade در بازار وجود دارد که تقریباً نصف فانتوم پروی 1.8 کیلوگرمی وزن دارد و بسیار قابل حمل تر به حساب می آید. محصولاتی مثل Alienware 13 و Gigabyte P34W هم ابعاد کوچک تری دارند.

MSI phantom pro (3)

اما از طرف دیگر هم اخیراً محصولی مثل ROG G752VS-XB78K توسط ایسوس مجهز به کارت گرافیک سری پاسکال به بازار عرضه شده و از نظر ابعاد و وزن در رده پایینتری از «فانتوم پرو» قرار می گیرد.

اما به طور کلی می توان گفت لپ تاپ جدید گیمینگ ام اس آی از نظر قابل حمل بودن کمابیش با نوت بوک های منیزیمی سری Latitude ساخت Dell یکسان هستند، البته باید توجه داشته باشید که «فانتوم پرو» از قدرت پردازش بالاتری برخوردار است.

MSI phantom pro (26)

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، درگاه های دستگاه با نسل قبل یکسان هستند. در نمای چپ علاوه بر درگاه شارژ، یک ethernet، یک USB 3.0 یک کارت خوان و جک های 3.5 میلی متری هدفون و میکروفون به چشم می خورند.

MSI phantom pro (23)

در نمای راست هم یک USB نوع A دیگر وجود دارد که تعداد این درگاه پر استفاده را به 2 عدد رسانده است. در کنار آن یک USB نوع C هم به چشم می خورد و خبر خوش اینکه این درگاه از فناوری تاندربولت 3 هم پشتیبانی می کند.

MSI phantom pro (25)

خبر خوش از این جهت که سازنده در نسل جدید درگاه HDMI را به نسل 2.0 بروزرسانی نکرده و نسخه 1.4 را مورد استفاده قرار داده  است، در نتیجه اگر بخواهید تصویر 4K را با نرخ 60 هرتز انتقال دهید به تاندربولت 3 محدود هستید.

البته یک درگاه mini-DisplayPort 1.2 هم در پشت بدنه و در میان سوراخ های مربوط به انتقال هوا به چشم می خورد که آن هم از قابلیت انتقال تصویر 4K با نرخ 60 هرتز بهره می برد، در نتیجه امکان اتصال دو نمایشگر با این رزولوشن (جمعاً 3 نمایشگر خارجی) فراهم خواهد بود.

MSI phantom pro (24)

در مجموع باید بگوییم «فانتوم پرو» محصولی قابل حمل به حساب می آید که از طراحی ساده برخوردار است تا در چشم کاربران بیشتری زیبا باشد. میزان استحکام بدنه هم قابل قبول به نظر می رسد و عمده ترین نقطه ضعف در این بخش وجود تنها 2 درگاه USB نوع A به حساب می آید.

نمایشگر

MSI phantom pro (22)

GS43VR یا همان «فانتوم پرو» هم مثل نسل پیشین خود که GS40 Phantom نام داشت، به نمایشگر 14 اینچی ساخت LG Philips با رزولوشن Full HD و تراکم 157 پیکسل در هر اینچ مجهز است.

البته سازنده با وجود عدم تغییر اعداد و ارقام بهبودهایی در کیفیت صفحه نمایش ایجاد کرده است، از جمله افزایش دقت نمایش رنگهای استاندارد sRGB. البته میزان پشتیبانی از این استاندارد هنوز هم 88 درصد است، اما نحوه نمایش رنگها (خصوصاً بازه ی سفید تا خاکستری) و گامای صفحه نمایش بهبود یافته است.

بر همین اساس باید بگوییم هرچند صفحه نمایش «فانتوم پرو» بر خلاف رقبای بزرگتر از تمام یا 95 درصد بازه sRGB پشتیبانی نمی کند، اما آن میزانی که نمایش می دهد با کیفیت مطلوب و بهتر از قبل انجام می گیرد.

دقت نمایشگر برای انجام کارهای گرافیکی حرفه ای کافی نیست اما گیمرها را کاملا راضی می کند

البته نمایشگر دستگاه در تمام بخش ها دچار بهبود نبوده و برای مثال حداکثر میزان روشنایی در نسل جدید به 288 نیت کاهش یافته است، هرچند این رقم هنوز هم قابل قبول به حساب می آید.

سازنده علاوه بر این امکان تغییر نحوه ی نمایش رنگها با استفاده از نرم افزار True Color را برای «فانتوم پرو» در نظر گرفته است. این نرم افزار از حالت های پیش فرض مختلفی برای بازی، پخش فیلم، انجام امور روزانه، طراحی و کاهش نور آبی برخوردار است که انتخاب بین آنها، به سادگی با یک کلیک، یا ترکیب دکمه های فانکشن و A انجام می گیرد.

صفحه نمایش لپ تاپ جدید ام اس آی ضمناً از فناوری G-Sync پشتیبانی نمی کند، اما لازم است بدانید این قابلیت به هیچ عنوان بین محصولات کوچکتر از 15.6 اینچ مرسوم به حساب نمی آید.

در مجموع باید بگوییم هرچند دقت نمایشگر «فانتوم پرو» برای انجام کارهای گرافیکی حرفه ای کافی به نظر نمی رسد، اما گیمیرها از این نظر مشکل خاصی را احساس نخواهند کرد.

کیبورد

MSI phantom pro (21)

کیبورد دستگاه توسط SteelSeries ساخته شده و با نسل قبل بدون تغییر است. هرچند کناره های این کیبورد به سادگی با کمی فشار به داخل فرو می رود، اما فاصله ی کلیدها از یکدیگر، ارتفاع آنها و بازخورد لمسی صفحه کلید مناسب است.

البته باید توجه داشته باشید که اگر برای بازی کردن به کیبوردهای مکانیکی کامپیوترهای دسکتاپ عادت داشته باشید در ابتدا مدتی زمان می برد تا به بازخورد لمسی دستگاه عادت کنید، اما تجربه تایپ و بازی کردن با کیبورد این لپ تاپ در مجموع کاملاً قابل قبول ارزیابی می شود.

تجربه تایپ دستگاه با توجه به ابعاد کوچک لپ تاپ کاملا مناسب است

بخشی از تجربه تایپ مناسب دستگاه به این موضوع باز می گردد که سازنده با وجود اندازه ی نه چندان بزرگ، کلیدهای کیبورد را کوچک نکرده و شاهد استفاده از دکمه های شیفت، فاصله، اینتر و موارد دیگر در اندازه مناسب و راحت هستیم.

البته باید توجه داشته باشید که با توجه به ابعاد جمع و جور دستگاه، اندازه ی بزرگ کلید ها با حذف بخش Numpad و دکمه های ماکرو ممکن شده است.

البته به لطف نرم افزار Dragon Center سازنده، می توانید ترکیب مورد نظر خود از دکمه ها را برای دستگاه به عنوان ماکرو تعیین نمایید.

Digiato Phantom Pro Keyboard

شرکت تایوانی ضمناً به تغییر چینش کلیدهای کیبورد تمایل دارد و «فانتوم پرو» هم غیر از این نیست. البته این شرکت معمولاً دکمه ویندوز را به سمت راست اسپیس منتقل می کرد تا جلوی دست نباشد و اجرای بازی ها به دلیل برخورد اتفاقی دست کاربر با دکمه ی ویندوز متوقف نشود.

اما این بار دکمه ویندوز در جای همیشگی خود قرار دارد و سمت راست کیبورد یک دکمه بک اسلش به چشم می خورد که مشخص نیست به چه دلیلی به این قسمت منتقل شده است.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که بر خلاف مدل های بزرگتر یا بالاتر سری GS و GT، دیواره های کلیدهای کیبورد شفاف نیست و در نتیجه backlit دکمه ها نور کمتری دارد.

این نور ضمناً تک رنگ و قرمز است، در نتیجه نمی توانید مثل مدل های بزرگتر یا رده بالاتر آن را بر اساس سلیقه خود از بین 3 گزینه ی موجود انتخاب نموده و تغییر دهید.

ترک پد

MSI phantom pro (20)

بر خلاف کیبورد، ترک پد «فانتوم پرو» تجربه کاربری چندان مناسبی ندارد. کلیک کردن روی سطح این ترک پد چندان آسان انجام نمی شود و دقت تشخیص حرکات کاربر هم کافی به نظر نمی رسد.

این ترک پد ضمناً کاملاً لمسی طراحی شده و فاقد کلیدهای فیزیکی برای کلیک کردن است، اما باید توجه داشته باشید که این موضوع با توجه به ابعاد کوچک دستگاه تصمیم درستی به حساب می آید و فضای بیشتری برای حرکت انگشت روی ترک پد فراهم می آورد.

اما با توجه به عملکرد نه چندان لذت بخش ترک پد، خرید یک ماوس انتخاب منطقی تری به نظر می رسد، هرچند در صورت اتصال ماوس هم تنها یک درگاه USB نوع A خالی در اختیار خواهید داشت.

سخت افزار

MSI phantom pro (19)

همانطور که پیش تر هم گفتیم، بروزرسانی معماری کارت گرافیک لپ تاپ جدید از مکسول به پاسکال، عمده ترین تغییر لپ تاپ جدید ام اس آی به حساب می آید و همین موضوع، «فانتوم پرو» را به یکی از اولین محصولات مجهز به کارت گرافیک سری پاسکال در بازار تبدیل کرده است.

اما همین تفاوت آنقدر قابل توجه هست که عرضه نسل جدید را برای سازنده منطقی ساخته است. تا پیش از این، به دلیل محدودیت فضا و عدم توانایی خنک سازی، کارت گرافیک های دارای پسوند m فاصله قابل توجهی با نسخه دسکتاپ خود داشتند و برای مثال مدل GTX 970m از نظر عملکرد در سطح نسخه دسکتاپ از مدل 750 بود.

اما حالا فناوری های خنک کننده و تولید چیپ آنقدری پیشرفت داشته که حتی یک لپ تاپ 14 اینچی مثل «فانتوم پرو» هم می تواند به کارت گرافیک GTX 1060 مجهز باشد، آن هم در حالی که سازنده در سری پاسکال پسوند m را از محصولاتش حذف کرده و دیگر تفاوت معناداری بین کارت گرافیک های موبایل با دسکتاپ وجود ندارد.

البته در هر حال باید توجه داشت که با توجه به تفاوت ابعاد یک کامپیوتر دسکتاپ با لپ تاپ 14 اینچی، سازنده لازم است کنترل بیشتری روی کارت گرافیک دستگاه داشته باشد و بر همین اساس سرعت کارت گرافیک 1060 در «فانتوم پرو» 100 مگاهرتز پایین تر از کامپیوترهای دسکتاپ تنظیم شده است.

این کارت گرافیک ضمناً تنها انتخاب موجود برای خرید لپ تاپ جدید به حساب می آید، چرا که مدل 1070 بیش از حد برای چنین محصولی بزرگ و پر مصرف به نظر می رسد.

MSI phantom pro (5)

حذف پسوند m از نام کارت گرافیک های انویدیا ضمناً سردرگمی هنگام انتخاب این محصولات را نیز کاهش می دهد. تا پیش از این برای مثال مدل GTX 970 از واقعیت مجازی پشتیبانی می کرد اما GTX 970m این طور نبود.

حالا هر 2 دو نسخه موبایل و دسکتاپ مدل های 1060، 1070 و 1080 از واقعیت مجازی پشتیبانی می کنند و این موضوع «فانتوم پرو» را هم شامل می شود، در نتیجه می توانید عینک های واقعیت مجازی مثل HTC Vive و Oculus Rift را به دستگاه متصل و استفاده کنید.

در مورد پردازنده دستگاه هم لازم است اشاره کنیم که مدل i7-6700HQ از اینتل در نظر گرفته شده که بین بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ مرسوم است. این با 4 هسته و 8 رشته 2.6 گیگاهرتز قدرت دارد که این میزان به لطف فناوری توربو بوست تا 3.5 گیگاهرتز قابل افزایش است.

MSI phantom pro (32)

این پردازنده ضمناً مبتنی بر فناوری 14 نانومتری ساخته شده، به کش L3 شش مگابایتی مجهز است، توان طراحی گرمایی برابر با 45 وات دارد و از واحد پردازش گرافیکی HD 530 بهره می برد که هرچند برای بازی کردن کاربردی نخواهد داشت، اما به لطف فناوری Optimus امکان کاهش مصرف انرژی در مواقع غیر ضروری را فراهم می آورد.

«فانتوم پرو» همچنین به فناوری ارتباطی Killer DoubleShot Pro مجهز است که از یک درگاه gigabit LAN و وای-فای دوبانده سری ac تشکیل شده و به شکل نرم افزاری ارتباط کاربر را برای کاهش پینگ و جیتر مدیریت می کند.

در پایان بد نیست اشاره کنیم که این محصول به شکل پیش فرض با نسخه اصلی از ویندوز 10 عرضه می شود.

بنچمارک و بازی ها

هرچند بر اساس بنچمارک ها می توان گفت قدرت i7-6700HQ از سری اسکای لیک با Core i7-5700HQ از سری برادول برابر است، اما بنچمارک CineBench نشان می دهد این پردازنده در «فانتوم پرو» (احتمالاً به دلیل عدم توانایی اعمال توربو بوست تا 3.5 گیگاهرتز) عملکردی حدود 30 درصد پایین تر از نسخه دسکتاپ همین پردازنده ارائه می کند.

Digiato Phantom Pro Cinebench

بنچمارک PcMark8 اما نشان می دهد «فانتوم پرو» از نظر توان پردازش تقریباً با دیگر رقبای 14 اینچی از جمله Gigabyte P34W v5 و Razer Blade 14 برابر است. البته باید توجه داشته باشید که برخی از این مدل ها از محصول ام اس آی قدیمی تر هستند.

Digiato Phantom Pro PCMark Creative

Digiato Phantom Pro PCMark Work

Digiato Phantom Pro PCMark 8 Home

و اما در مورد پردازش گرافیکی، باید بگوییم بر اساس بنچمارک 3DMark کارت گرافیک GTX 1060 از نظر قدرت جایی بین نسخه نوت بوکی از GTX 980 و GTX 980M قرار می گیرد و نزدیک به 2 برابر از دومی قوی تر است.

ضمناً بر اساس همین بنچمارک می توان گفت «فانتوم پرو» در مقایسه با نسل پیش از خود که به کارت گرافیک GTX 970M مجهز بود، بین 40 تا 50 درصد عملکرد مناسب تری ارائه می کند، رقمی که در مقایسه با مدل مجهز به 960M تا سه برابر خواهد بود.

Digiato Phantom Pro Fire Strike Ultra

Digiato Phantom Pro Fire Strike ExtremeDigiato Phantom Pro Fire Strike

Digiato Phantom Pro CloudGate

اما برای بررسی عملکرد کارت گرافیک در دنیای واقعی، اجرای بازی های مختلفی را روی «فانتوم پرو» امتحان کردیم. به طور خلاصه، لپ تاپ جدید ام اس آی به لطف کارت گرافیک سری پاسکال تقریباً همه عناوین مورد آزمایش را با روی تنظیمات Ultra، با رزولوشن 1080 و نرخ بالاتر از 60 فریم در هر ثانیه به اجرا درآورد.

این در حالی است که توان پردازش نسل قبلی همین لپ تاپ با کارت گرافیک GTX 960M یا GTX 970M برای اجرای بازی ها روی تنظیماتی بین Medium تا Ultra و نرخ 30 فریم در هر ثانیه روی رزولوشن Full HD کفاف می داد.

در ادامه می توانید نتیجه بررسی عناوین مختلف انجام گرفته روی «فانتوم پرو» را مشاهده نمایید.

  • Batman: Arkham Knight روی حالت Ultra با 57 فریم در هر ثانیه
  • Metro: Last Light روی حالت Ultra با 58 فریم در هر ثانیه
  • Metal Gear Solid V روی حالت Ultra با 61 فریم در هر ثانیه
  • Doom روی حالت Ultra با 79 فریم در هر ثانیه
  • BioShock Infinite روی حالت Ultra با 103 فریم در هر ثانیه
  • Rise of the Tomb Raider روی حالت Ultra با 65 فریم در هر ثانیه

Dragon Center

سری جدید لپ تاپ های ام اس آی به نسخه ی تازه از نرم افزار Dragon Center مجهز هستند که بر اساس قابلیت های محصولات جدید، تغییراتی داشته است.

این نرم افزار از پنجره های مختلفی تشکیل شده که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

App Portal

MSI Dragon Center App Portal

این صفحه در حقیقت مثل یک میان بر برای دسترسی به اپلیکیشن های کاربردی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. سازنده به شکل پیشفرض میان بر های مختلفی را در این بخش تعبیه کرده که با انتخاب هر یک، نرم افزار مربوط به تنظیم رنگ نمایشگر، تنظیمات کیبورد SteelSeries، نرم افزار Nahimic 2 برای تنظیمات صدا، XSpilit Gamecaster برای استریم کردن گیم پلی، تنظیمات کارت گرافیک و در نهایت Killer Network Manager برای تنظیمات شبکه باز خواهد شد.

علاوه بر این در صورت تمایل می توانید هر نرم افزار دیگری که برای بازی کردن امکان دارد به آنها نیاز داشته باشید را به شکل دستی به این قسمت اضافه نمایید.

System Monitor

MSI Dragon Center System Monitor

در این پنجره می توانید جزئیات مختلف سیستم را به راحتی تحت نظر داشته باشید، از جمله میزان اشغال بودن حافظه داخلی، پردازنده، پردازشگر گرافیکی، حافظه رم، سرعت تبادل اطلاعات روی شبکه LAN یا وای-فای و موارد دیگر.

توضیح اینکه پنجره بعدی برای کنترل رنگ چراغ های دستگاه در نظر گرفته شده که در این مدل پشتیبانی نمی شود، در نتیجه از توضیح آن صرف نظر می کنیم.

System Tuner

MSI Dragon Center System Tuner

این بخش عمده ترین تغییرات را داشته و یکی از مهم ترین پنل های نرم افزار ام اس آی به حساب می آید. در ادامه به معرفی امکانات این بخش خواهیم پرداخت.

  • اولین ستون به انتخاب پروفایل های کیبورد اختصاص دارد. برای مثال می توانید بر اساس هر بازی تنظیمات مختلفی را برای کیبورد تعیین کرده و به سادگی با مراجعه به این بخش، پروفایل مورد نیاز را فعال نمایید. سازنده ضمناً در این مدل دکمه ویندوز را به سمت راست کیبورد منتقل نکرده، در نتیجه با یک کلیک در پایین این ستون می توانید دکمه ویندوز را به کلی غیر فعال کنید تا در صورت برخورد اتفاقی دست شما، اجرای بازی متوقف نگردد.
  • در دومین ستون تنها یک دکمه موسوم به VR Ready وجود دارد که به طور اختصاصی برای استفاده از واقعیت مجازی در نظر گرفته شده است. اگر این دکمه را فعال کنید، دستگاه به طور خودکار متصل شدن هدست های واقعیت مجازی را تشخیص داده و برخی عملکردهای غیر ضروری را متوقف می کند تا حداکثر توان پردازشی دستگاه برای ابزارهای واقعیت مجازی در نظر گرفته شود.
  • در ستون سوم دو دکمه وجود دارد که با فعال کردن هریک از آنها فناوری X Boost وارد عمل می شود و به گفته ی سازنده، سرعت انتقال اطلاعات را روی USB تا 130 و روی حافظه داخلی تا 110 درصد افزایش می دهد.
  • ستون بعدی به System Tuner اختصاص دارد که با استافده از آن می توانید حالت مصرف انرژی دستگاه را انتخاب کنید. این قابلیت تا حد زیادی نسبت به قبل تغییر کرده که در بخش مربوط به باتری جزئیات آن را تشریح خواهیم کرد.
  • در ستون بعدی می توانید سرعت حرکت فن های دستگاه را تنظیم نمایید. برای انجام این کار هم می توانید حالت های از پیش تعیین شده مثل حالت خودکار، Basic و Cooler Boost را انتخاب کنید و هم می توانید با استفاده از گزینه Advanced، نحوه عملکرد فن ها را با جزئیات کامل بر اساس نیاز خود تنظیم نمایید.
  • آخرین ستون هم به انتخاب پروفایل رنگ نمایشگر اختصاص دارد که با استفاده از آن می توانید حالت های متنوعی از جمله بازی کردن، کاهش نور آبی، استاندارد sRGB، طراحی، اداره و پخش فیلم را فعال نمایید.
Mobile Center

این بخش هم در حال حاضر در ایران فعال نیست، بر همین اساس از توضیح جزئیات آن صرف نظر می کنیم.

Tool & Help

MSI Dragon Center Tool & Help

در نهایت این بخش برای مشاهده دستورالعمل استفاده از دستگاه، ساخت دیسک ریکاوری، کالیبره کردن باتری و مراجعه به امور مشتریان سازنده اختصاص داده شده است.

کیفیت اسپیکر

MSI phantom pro (15)

«فانتوم پرو» به دو اسپیکر در جلوی بدنه با توان 2 وات مجهز است که نسبت به نسل قبل بهبودی نداشته اند کیفیت چشمگیری ندارند. سازنده به دلیل ابعاد کوچک این محصول 14 اینچی و قیمت نسبتاً اقتصادی دستگاه، محدودیت زیادی در زمینه کیفیت پخش اسپیکر داشته است.

ضعف کیفیت پخش صدا بیش از هرچیز در فرکانس های بیس نمود دارد

این موضوع بیشتر از هرچیز خود را در فرکانس های بیس نشان می دهد و می توان گفت عملکرد دستگاه در این بخش برای لذت بردن از موسیقی و صدای زمینه هنگام بازی کردن، به اندازه ی کافی مناسب نیست.

بر همین اساس توصیه می کنیم در صورت خرید این مدل، برای رسیدن به بهترین عملکرد تهیه یک هدفون گیمینگ، یا اسپیکرهای خارجی با کیفیت تری را هم مدنظر داشته باشید.

خصوصاً با توجه به اینکه «فانتوم پرو» هم مثل محصولات بزرگتر سری G به مبدل دیجیتال به آنالوگ ساخت Sabre مجهز است تا امکان استفاده از هدفون یا اسپیکرهای حرفه ای و پخش صدای Hi-Res موسوم به رزولوشن بالا امکان پذیر باشد.

پشتیبانی از صدای رزولوشن بالا بین رقبای هم رده ی «فانتوم پرو» چندان مرسوم نیست

در اینجا لازم است اشاره کنیم که تهیه یک آمپلی فایر هدفون جداگانه برای اضافه کردن این قابلیت به دستگاه صدها دلار هزینه در پی خواهد داشت و شرکت تایوانی در حالی امکان پخش صدای رزولوشن بالا را برای «فانتوم پرو» فراهم آورده که این قابلیت بین لپ تاپ های مجهز به نمایشگر کوچک مرسوم نیست.

Digiato Nahimic 2

لپ تاپ جدید ام اس آی ضمناً به نسخه دوم از نرم افزار ناهیمیک مجهز است که با استفاده از آن می توانید تاحدی کیفیت پخش را به شکل دستی بهبود دهید، جلوه ای فراگیر تر به پخش صدا بدهید و کیفیت ضبط میکروفون را به شکل محسوسی افزایش دهید.

عملکرد حافظه

MSI phantom pro (11)

سازنده امکان اتصال حافظه های مبتنی بر درگاه M.2 و هارد دیسک های 2.5 اینچی SATA III را برای لپ تاپ خود در نظر گرفته که هرچند از امکان RAID برخوردار نیستند، اما در عوض درگاه M.2 از SSD های NVMe پشتیبانی می کند تا دستیابی به بالاترین سرعت ممکن باشد.

بر همین اساس مدلی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت، به شکل پیش فرض به دو حافظه داخلی مجهز بود، یک HDD یک ترابایتی به نام HGST Travelstar 7K1000 با سرعت 7200 دور در دقیقه و یک حافظه 128 گیگابایتی NVMe ساخت سامسونگ.

البته باید توجه داشته باشید که درگاه M.2 فقط حافظه های نوع NVMe پشتیبانی می کند و حافظه های SSD مبتنی بر AHCI M.2 با «فانتوم پرو» قابل استفاده نخواهند بود.

برای بررسی بیشتر، عملکرد هر دو حافظه داخلی دستگاه را با بنچمارک های مختلف سنجش کردیم و حافظه HDD سرعت 90 مگابایت برای خواندن و 130 مگابایت را برای نوشتن اطلاعات ثبت کرد.

هرچند این میزان از هارد دیسک هایی که 5200 دور در دقیقه سرعت دارند بالاتر است، اما در مقایسه با مدل های 7200 دور در دقیقه، جایی در سطح متوسط قرار می گیرد.

Phantom Pro HDD Bench

اما آنچه در این بخش نقطه قوت لپ تاپ جدید ام اس آی به حساب می آید، سرعت حافظه داخلی مبتنی بر NVMe است که بر اساس بنچمارکهای ما قادر است اطلاعات را با سرعت 1800 مگابایت بخواند.

هرچند سرعت نوشتن اطلاعات به شکل عجیبی روی کمتر از 50 مگابایت محدود است و به نظر می رسد حافظه SSD در مدلی که در اختیار ما قرار دارد به ایراد سخت افزاری دچار باشد. جالب اینکه با یک جستجوی اینترنتی مشاهده می کنید کاربران زیادی هنگام استفاده از حافظه nvme mzv128 سامسونگ با مشکل مشابهی مواجه بوده اند.

Phantom Pro SSD Bench

البته باید توجه داشته باشید که این سرعت بسیار بالا بیشتر از هرچیز هنگام اجرای ویندوز و نرم افزارهای نصب شده روی همان درایو کاربرد دارد، چرا که عملاً فضای 128 گیگابایتی برای نصب بازی ها چندان کافی نیست و عموماً برای این منظور هارد دیسک 1 ترابایتی را مورد استفاده قرار خواهید داد.

عمر باتری

MSI phantom pro (7)

عملکرد «فانتوم پرو» از نظر عمر باتری با نسل قبل از خود و حتی دیگر لپ تاپ های 14 اینچی موجود در بازار تفاوت چشمگیری ندارد، بر همین اساس به طور متوسط، با هر شارژ می توانید روی حدود 4.5 ساعت استفاده ترکیبی از این محصول حساب باز کنید.

البته باید توجه داشته باشید این میزان به طور کاملاً نسبی است و هرچه بیشتر از قابلیت های پر مصرف استفاده کنید به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت، چرا که عموماً لپ تاپ های قدرتمند گیمینگ از نظر عمر باتری در رده بالایی قرار نمی گیرند، اما با این وجود «فانتوم پرو» در این بخش از عمده رقبای خود از جمله Razor Blade 14 و Gigabyte P34W v5 عملکرد مناسب تری دارد.

علاوه بر این همانطور که پیشتر هم گفتیم، سازنده امکان کاهش توان پردازش و مصرف انرژی دستگاه را نیز در نرم افزار Dragon Center در نظر گرفته است. در نسخه جدید این نرم افزار حالت مصرف انرژی از Green به Eco Mode تغییر نام داشته است.

عملکرد حالت ذخیره انرژی در لپ تاپ های جدید بهینه تر شده است

عملکرد این حالت نیز تغییر کرده و حالا بهینه تر از قبل عمل می کند. کاربر ضمناً می تواند با استفاده از حالت User، تعادل میان مصرف انرژی و توان پردازش دستگاه را بر اساس نیاز خود تنظیم نماید.

حالت های Sport و Comfort هم مثل گذشته قابل انتخاب هستند که اولی برای دستیابی به بالاترین توان پردازشی کاربرد دارد و با استفاده از دومی می توانید حالتی بینابین ایجاد نمایید.

امکان تغییر حالت مصرف انرژی ضمناً به سادگی و با ترکیب کلید های فانکشن و F1 هم امکان پذیر خواهد بود. در پایان لازم است اشاره کنیم که شارژ کامل باتری «فانتوم پرو» بین 2.5 تا 3 ساعت زمان احتیاج خواهد داشت.

میزان صدای فن

MSI phantom pro (14)

سیستم خنک کننده لپ تاپ جدید با نسل پیشین یکسان است. این سیستم از 5 لوله حرارتی بهره می برد که برای خنک کردن پردازنده، کارت گرافیک و ماژول های VRAM کاربرد دارند.

علاوه بر این دو فن 45 میلی متری هم هوا را از سوراخ های زیر بدنه به داخل کشیده و از کناره های بدنه خارج می کنند.

البته سوراخ های سمت راست بدنه به کارت گرافیک دستگاه اختصاص دارند که در این محل تعبیه شده است؛ چرا که این قطعه نسبت به پردازنده ی دستگاه توان طراحی گرمایی بالاتری دارد.

این دو فن به شکل مستقل از یکدیگر عمل می کنند و مثل بسیاری از دیگر مدل های جدید سازنده، امکان کنترل عملکرد هر یک از آنها با استفاده از نرم افزار Dragon Center در نظر گرفته شده است.

هنگام فعالیت کارت گرافیک صدای فن دستگاه می تواند آزار دهنده باشد

البته لازم است بدانید فن مربوط به پردازنده تقریباً به شکل دائم فعال است و صدای چندانی هم ندارد. اما هنگام استفاده از توان پردازش گرافیکی، فن مربوط به کارت گرافیک نیز وارد عمل می شود و هرچند صدای آنچنان بلندی ندارد، اما نوع فرکانس صدا به شکلی است که در محیط های بسته مثل کلاس یا اداره می تواند به شکل ممتد برای دیگران آزار دهنده باشد.

البته باید توجه داشته باشید که چنین مشکلی بین محصولاتی با ابعاد بسیار کوچک کمابیش مشاهده می شود، اما با افزایش فشار به کارت گرافیک میزان بلندی صدای فن در «فانتوم پرو» تا نزدیک 50 دسیبل افزایش خواهد یافت.

MSI phantom pro (8)

این میزان از بلندی صدا علاوه بر آزار دهنده بودن حتی می تواند در انجام بازی هایی مثل متال گیر سالید (که مخفی کاری و تحت نظر گرفتن صداهای محیطی بازی در آنها اهمیت دارد) اختلال ایجاد نماید.

بر همین اساس بار دیگر توصیه می کنیم در صورتی که به ایجاد چنین بازی هایی تمایل دارید، خرید یک هدفون گیمینگ مناسب را هم در کنار «فانتوم پرو» مد نظر داشته باشید.

میزان حرارت

MSI phantom pro (12)

هنگامی که «فانتوم پرو» در حالت آماده به کار قرار داشته باشد، سطح بدنه خنک است و زیر فشار نه چندان بالا، میزان گرمای بخش های نزدیک به حافظه داخلی، حافظه رم و پردازنده تا حدود 40 درجه افزایش خواهد یافت.

اما با توجه به فشردگی فضای داخلی بدنه، در صورت افزایش میزان فعالیت، دمای بخش هایی از سطح بدنه از جمله بالای کیبورد و زیر دستگاه، تا حدود 60 درجه افزایش خواهد یافت.

اما با این وجود می توان در مجموع با توجه به ابعاد بدنه، عملکرد «فانتوم پرو» را در این بخش قابل قبول به حساب آورد.

قابلیت تعمیر و ارتقا

MSI phantom pro (17)

هرچند پنل پایین بدنه در «فانتوم پرو» به سادگی پس از باز کردن یک پیچ فیلیپس جدا می شود، اما متاسفانه انجام این کار گارانتی دستگاه را باطل خواهد کرد.

اما اگر برای گارانتی دستگاه اهمیتی قائل نباشید، به سادگی می توانید حافظه داخلی یا رم دستگاه را بروزرسانی نمایید. همانطور که انتظار می رود پردازنده و کارت گرافیک به مادربورد متصل هستند اما با کمی تلاش، می توانید ماژول WLAN از نوع M.2 را از زیر لوله های حرارتی کارت گرافیک خارج و تعویض نمایید.

جمع بندی

MSI phantom pro (38)

ام اس آی یکی از مهمترین تولید کنندگان محصولات گیمینگ به حساب می آید و تلاش زیادی هم برای حفظ این جایگاه داشته است. شرکت تایوانی حالا به لطف پیشرفت های انجام گرفته در فناوری تولید کارت های گرافیک، این بار با شعار «شکستن کلیشه ی بالاتر بودن قدرت کامپیوترهای دسکتاپ» به میدان آمده است.

اما از بین لپ تاپ های جدید و متنوعی که ام اس آی با تمرکز بر این شعار به بازار عرضه کرده، مدل GS43VR GRE موسوم به فانتوم پرو، قابل حمل ترین آنها به حساب می آید.

البته ابعاد این محصول 14 اینچی برای مجهز بودن به کارت گرافیک GTX 1070 یا بالاتر کافی نیست، اما با این حال سازنده مدل GTX 1060 از سری پاسکال را برایش در نظر گرفته که می توان قدرت آن را برای اجرای بازی های روز با رزولوشن 1080 و نرخ 60 فریم در ثانیه کافی به حساب آورد.

در حقیقت می توان گفت «فانتوم پرو» به طور خلاصه، همان نسل پیش از خود است که حدود 50 درصد عملکرد مناسب تری در زمینه پردازش گرافیکی ارائه می کند.

هرچند نسل پیشین تلاش می کرد تعادلی میان اندازه و قدرت پردازش به وجود آورد، اما به لطف پیشرفت های انجام گرفته در نسل جدید، این لپ تاپ 14 اینچی دیگر از نظر قدرت پردازش هم محدودیت چندانی ندارد.

«فانتوم پرو» همچنین با توجه به تعلق به سری گیمینگ از قابلیت های اختصاصی در این زمینه برخوردار است، از جمله پشتیبانی قابل قبول از هدست های واقعیت مجازی، آن هم با وجود قیمت 1500 دلاری این لپ تاپ جمع و جور.

MSI phantom pro (10)

البته بدون شک «فانتوم پرو» هم کاملاً بدون نقطه ضعف نیست. برای مثال توجه داشته باشید که این مدل به کارت گرافیک 1060 محدود است و اگر نیاز به بالاترین توان پردازش گرافیکی بازار داشته باشید، لپ تاپ 14 اینچی ام اس آی قادر نیست آن را برای شما فراهم نماید.

استحکام بدنه هم به دلیل باریک بودن ضخامت آلومینیوم مورد استفاده آنقدری به نظر نمی رسد که از یک محصول مجهز به بدنه ی فلزی توقع داشته باشید.

اما عمده ترین ایراد دستگاه را می توان صدای فن های خنک کننده به حساب آورد که با توجه به فشردگی فضای داخل بدنه فعالیت زیادی دارند و صدای آنها چندان دلنواز به گوش نمی رسد.

دمای فعالیت لپ تاپ جدید ام اس آی هم زیر فشار به بالاتر از 70 درجه افزایش می یابد و درگاه های ارتباطی چندان پر تعداد نیستند، اما این مشکلات کمابیش در تمام محصولات هم اندازه به چشم می خورد.

در مجموع باید بگوییم «فانتوم پرو» یک لپ تاپ 1500 دلاری است که با وزن 1.8 کیلوگرم و اندازه 14 اینچی به اندازه کافی برای امور روزمره قابل حمل به حساب می آید، اما در عین حال یکی از اولین محصولات مجهز به کارت گرافیک سری پاسکال است و بر همین اساس می تواند بازی های فعلی را با رزولوشن Full HD و تعداد فریم قابل قبول به اجرا درآورد.

نکات مثبت

  • وزن و ابعاد با توجه به قدرت پردازش
  • سرعت حافظه داخلی مبتنی بر NVMe
  • تجربه تایپ کیبورد با توجه به اندازه
  • کیفیت نمایشگر
  • درگاه تاندربولت 3
  • امکان اجرای بازی ها روی حالت Ultra با کیفیت 1080p60

نکات منفی

  • صدای فن
  • کیفیت پخش صدا خصوصا در بخش فرکانس های بیس
  • وجود تنها 2 درگاه USB نوع A
  • عدم امکان تغییر رنگ چراغ کلید ها
  • عدم امکان انتخاب رزولوشن بالاتر از Full HD
  • میزان مقاومت بدنه در برابر فرو رفتن
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • mazaheri
    mazaheri | ۲۸ مهر ۱۳۹۵

    با عرض سلام خدمت دوستان عزیزم
    این حقیقت وجود داره که قوی ترین لپتاپا هم قدرت پردازششون به اندازه دسکتاپ نیست اما خب جدیدا این اختلاف کمتر شده
    به هر حال برای خیلی ها داشتن یه لپتاپ قوی خیلی مهمه
    مخصوصا مهندسین که رندرگیری میکنن یا از نرم افزارای تحلیلی استفاده میکنن مثل کامسول، فلوئنت و ...
    تنها سری لپتاپایی که قدرت بالا دارن همین سری گیمینگ هستش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی