ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چگونه بازی های ویدیویی روی دنیای واقعی فوتبال تاثیر می گذارند

Alex Iwobi (الکس ایووبی) در اولین مسابقات خود در سنین نوجوانی به عنوان مهاجم آرسنال، همیشه سعی می کرد نام بازیکنان تیم حریف را از روی لباسشان خوانده تا طرف مقابلش را دقیقاً شناسایی کند. ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۸ مهر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

Alex Iwobi (الکس ایووبی) در اولین مسابقات خود در سنین نوجوانی به عنوان مهاجم آرسنال، همیشه سعی می کرد نام بازیکنان تیم حریف را از روی لباسشان خوانده تا طرف مقابلش را دقیقاً شناسایی کند.

در اغلب موارد او به طور کلی بازیکن تیم مقابل را نمی شناخت و سرمربی باشگاه، آرسن ونگر، و سایر اعضای کادر فنی به او مشاوره می داند؛ اما در غیر این صورت الکس در ذهن خود به مرجع قابل اعتماد دیگری رجوع می نمود.

«وقتی به نام بازیکن مقابلم نگاه کرده و او را می شناختم، سعی می کردم به یاد بیاوردم چقدر در بازی FIFA خوب بوده و چه توانایی های خاصی داشته است.»

بازی های ویدیویی، به خصوص عنوان پرفروش و محبوب فیفای الکترونیک آرتز، در کنار Pro Evolution Soccer و همینطور بازی مدیریتی FIFA Manager، برای میلیون ها هوادار فوتبال در سراسر دنیا همانند یک راه ارتباطی دل نشین به فوتبال عمل کرده و نحوه ای خاص از اعتیاد به آن را به ارمغان می آورد.

download-w600

فرنچایز فیفا (تا قبل از فیفا 17)، تا کنون بیش از 150 میلیون نسخه در جهان فروش داشته و به عبارتی موفق ترین بازی ویدیویی ورزشی در تاریخ محسوب می شود. به علاوه گفته می شود عنوان Pro Evolution Soccer (مشتمل بر Winning Eleven) نیز تا کنون در حدود 80 میلیون واحد فروش داشته و FIFA Manager نیز یکی از پر مخاطب ترین عناوین پی سی است.

بازیکنان مطرح دنیا علاقه زیادی به هر کدام از این سه بازی مشهور دارند؛ آندرا پیرلو، هافبک کار کشته و باتجربه تیم ملی ایتالیا معتقد است «بعد از چرخ، پلی استیشن بهترین اختراع تاریخ بشر است». زلاتان ابراهیموویچ مهاجم با اعتماد به نفس منچستر یونایتد نیز در کتاب زندگی نامه خود نوشته «در دوران آغازین فوتبال حرفه ایم، ساعت ها در روز مشغول به فیفا بازی کردن می شدم». جان تری، مدافع 35 ساله چلسی نیز در تمام طول مسابقات با هم تیمی هایش به تجربه Pro Evolution Soccer می پرداخته است.

ویکتور وازکز، یکی از هم باشگاهی های سابق لیونل مسی در دوران جوانی به خاطر دارد «مسی حتی در اوج رقابت های سنگین، بیش از سه ساعت در روز بدون استراحت بازی می کرد». هم تیمی مهاجم خوش تکنیک آرژانتینی که او نیز از محصولات آکادمی مشهور بارسلونا، یعنی لاماسیا است رفتاری مشابه دارد؛ جرارد پیکه ی اسپانیایی حتی در سفرهای باشگاهی و در هتل ها، فیفا بازی کردن را رها نمی کند.

دو سال قبل از اینکه منچستر یونایتد، پاول پوگبای جوان را به گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا تبدیل کند، در جریان مسابقات جام جهانی 2014 برزیل، دیده شده این هافبک فرانسوی به تجربه Football Manager می پرداخته؛ او مدیریت باشگاه چلسی را عهده دار بوده و خودش را نیز خریداری کرده بوده است.

attack-hero-bg-md-w600

همانند با اغلب نوجوانان هم نسل، الکس ایووبی، مهاجم 20 ساله ی آرسنال، همراه با بازی های ویدیویی بزرگ شده است. او از سن 9 سالگی وارد آکادمی فوتبال توپچی های لندن شده و از هر دو منبع در دسترس، برای یادگیری و کسب تجربه فوتبالی بهره برده است. مراحل نخست آموزش الکس در قالب مسابقات 5 نفره ای شکل گرفته که حوالی محل زندگی اش برگزار می شده.

اگر چه مهارت های فوتبالی، انضباط و شخصیت حرفه ای ایووبی در باشگاه آرسنال شکل گرفته، اما توانایی های حفظ توپ و دریبل زنی چشم نواز این بازیکن بدون تردید در تجربیات فوتبال 5 نفره محلی که نیازمند ریزه کاری و دقت است و همینطور بازی های ویدیویی صورت گرفته است.

سلیقه و ذائقه این بازیکن نیجریایی، تا حد زیادی در رویکرد ذهنی و خلاقیت فوتبالی اش تاثیرگذار بوده؛ مشابه با آندرا پیرلو و الساندرو نستا، تیم مورد علاقه الکس در بازی فیفا، باشگاه به لطف حضور رونالدینیوی جادویی و بازیگوش برزیلی، باشگاه بارسلونا بوده است. «او تمام مهارت های ممکن و جادویی فوتبال را یکجا در اختیار داشت، کار هایی که حتی ممکن بود هرگز در دنیای واقعی انجام ندهد».

ایووبی ساعت ها به تمرین حرکات رونالدینیو می پرداخته و همواره سعی داشته مهارت های چشم نواز او را در واقعیت شبیه سازی کند. «کافی بود حرکت جدیدی را از بازیکن برزیلی مشاهده کنم تا به حیاط خانه رفته و به تمرین همان مهارت بپردازم». همین آموزه ها و یادگیری ها در دوران کودکی و نوجوانی، بسیاری از موفقیت ها و پیشرفت های فوتبال حرفه ای الکس را موجب شده است.

maxresdefault-w600

بازی های ویدیویی فوتبالی در سال های گذشته تلاش داشته اند همواره نزدیک ترین تجربه شبیه سازی را برای مخاطبین به ارمغان بیاورند. فیفای الکترونیک آرتز و Pro Evolution Soccer بسیاری از حرکات و مهارت های بازیکنان مشهور را با دستگاه های مخصوص و پیشرفته ردیابی می نمایند تا مشابه ترین نتیجه به دست بیاید.

از طرفی مایلز جاکوبسن، سازنده عنوان FIFA Manager همیشه نسخه های اولیه دستاورد های خود را برای بیش از 1500 بازیکن دنیا ارسال می کند تا بازی جدید را آزمایش کرده و نظرات خود را در آن اعمال نمایند. به اعتقاد جاکوبسن، این روش یکی از بهترین ترفندهای توسعه حرفه ای و بهینه یک بازی با محتوای فوتبالی است.

واکنش بازیکنان مطرح دنیا نسبت به این بازی های ویدیویی، نشان می دهد توسعه دهندگان مورد بحث در حال تکامل بوده و موفق هستند. میشی باتشوایی، مهاجم بلژیکی چلسی چندی پیش در حساب توئیتر خود به انتقاد از فیفا 17 پرداخته و اذعان داشته توانایی ها و مهارت های او فراتر از آنچه در بازی طراحی شده، است.

از طرفی جاکوبسن اذعان داشته معمولاً ساعت ها و روزها با بازیکنان یا نمایندگان آنها سر و کله زده تا بیشتر با مشخصات و توانایی های هر کدام آشنا شود. چراکه به اعتقاد اغلب بازیکنان فوتبال، بازی های ویدیویی نمایانگر مهارت های واقعی آنها هستند.

FIFA-EA-Sports-FIFA-cover-Messi-Javier-Hernandez-Real-Madrid-Gareth-Bale-Mesut-Ozil-Chicharito-demographics-Tim-Howard-Premier-League-North-America-w600

همانطور که ایووبی معتقد است،  فوتبالیست های حرفه ای دنیا همه روزه توانایی های بیشتری را نسبت به نسخه شبیه سازی شده ی خود به نمایش می گذارند، اما با این حال به سادگی الهام بخش بسیاری از حرکات و فعالیت های آنها خواهد بود. الکس جوان تنها بازیکنی نیست که اعتقاد داشته هر آنچه در مستطیل سبز انجام می دهد، از تصاویر رندر شده روی نمایشگر برداشت شده است.

ابراهیموویچ می گوید: «گاهی اوقات حرکات و ترفند هایی را در بازی های ویدیویی تجربه می کنم که بعد از آن سعی می کنم در دنیای واقعی پیاده سازی نمایم». مت هوملز، مدافع باشگاه بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان نیز معتقد است «شاید برخی از بازیکنان هر آنچه را که در بازی فیفا یاد گرفته اند در زمین مسابقه واقعی اعمال می کنند.»

آرسن ونگر باتجربه، سال ها پیش اذعان کرد «مسی مثل پلی استیشن بازی می کند»؛ مسئله ای که بیشتر ار آنکه یک تحسین باشد، به عنوان یک توصیف در نظر گرفته می شود. بازیکن آرژانتینی با تکنیک و خوش استایل، کارهایی را در چمن ورزشگاه انجام می دهد که متعلق به دنیای مجازی است؛ چراکه رویکرد او نسبت به ممکن ها، با فانتزی و محالات اخت پیدا کرده و در ذهنش محدودیتی وجود ندارد.

تاثیر بازی های ویدیویی در جهان فوتبال، فقط به بازیکنان محصور نمی شود. پیرلو در بیوگرافی خود نوشته «دیدگاه پپ گواردیولا نسبت به مربی گری فوتبال از کامپیوترها برداشته شده؛ مدیریت با شخصیت او دقیقاً بازتاب دهنده ی پلی استیشن است».

علاوه بر این بخش اعظمی از تاثیرگذاری عناوین کامپیوتری، به اطلاعات و داده ها بر می گردد. دانکن الکساندر، مدیر شرکت مدیریت داده های فوتبالی Opta می گوید: «اطلاعات اساس هر آنچه که ما انجام می دهیم است؛ پشت هر فعالیتی، حتی مثل خرید از یک خرده فروشی آنلاین، داده های گسترده ای قرار دارد و فوتبال نیز از آن مستثنا نیست.»

بسیاری از باشگاه های درجه یک امروزی، افرادی را برای جمع آوری و تحلیل داده در نظر می گیرند تا به جهت پیش برد و ارتقای کیفیت تیم در اختیار مربی و کادر فنی قرار بدهند. این دست فعالیت های اطلاعاتی، هر روز مهم تر و اساسی تر شده و پیشرفت های چشم گیری به خود می بینند.

رشد تحلیل های فوتبالی به عنوان بستری بی نظیر برای بهبود فوتبال، احتمالاً خود را مدیون بازی ویدیویی فوتبال منیجر می داند. الکساندر معتقد است «بسیاری از افرادی که حالا برای باشگاه های بزرگ کار می کنند یا حداقل در رسانه ها به فعالیت آماری می پردازند، در دهه 90 میلادی و در دورانی که این بازی محبوب شده بود رشد یافته اند. میزان محبوبیت یک بازی با دقت داده های آن نسبت به دنیای واقعی، ارتباط مستقیمی دارد».

جاکوبسن نیز نظر مشابهی داشته و در این باره می گوید: «در حال حاضر کسانی در حوزه جام قهرمانان اروپا فعالیت می کنند که در ابتدا برای ما (FIFA Manager) داده جمع آوری می کردند. علاوه بر این برخی از مربیان دنیا برای کسب اطلاعات آماری تیم های حریف بعضاً به نظرات تیم توسعه دهنده ی ما رجوع می کنند.»

football_manager_release_date-w600

سال گذشته سازمان آماری ProZone، اطلاعات فوتبالی خود را با داده های فوتبال منیجر ترکیب کرد تا بستر جمع آوری شده را بهبود بخشد. بنا بر گفته های الکساندر، برخی از نرم افزارهای تحلیلی حوزه فوتبال مثل Scout 7 و InStat، داده های پیچیده تری در قیاس با فوتبال منیجر دارند، اما با این حال به راحتی می توانند برای کسی که این بازی ویدیویی را تجربه کرده قابل لمس و درک باشند.

جاکوبسن می گوید: «پانزده سال پیش هیچکس از داده های آماری استفاده نمی کرد. اتفاق بی نظیری است که حالا به این مرحله رسیده ایم و ما احساس می کنیم نقش مهمی در رسیده به این مهم ایفا نموده ایم.»

در کنار جاکوبسن و تیم سازنده فوتبال منیجر، توسعه دهندگان فیفا و Pro Evolution Soccer نیز تاثیرات مفید و مناسب خود را روی دنیای واقعیت گذاشته اند. با موفقیت هر چه بیشتر بازی های ویدیویی این حوزه، شاهد پیشرفت های قابل لمسی در فوتبال خواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ariansth
    ariansth | ۲۹ مهر ۱۳۹۵

    به جرات بگم اگه فیفا نباشه یه سری نمیتونن زندگی کنن یکیش خود من! ?

مطالب پیشنهادی