ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیپ های شبکه استفاده شده در آیفون 7؛ کوالکام بهتر از اینتل عمل می کند

کمپانی اپل برای توسعه جدیدترین نسل آیفون، از دو چیپ شبکه (مودم) متفاوت استفاده کرده است: مدل GSM/WCDMA/LTE ساخته ی اینتل و مدل GSM/CDMA/WCDMA/TDSCDMA/LTE ساخته ی کوالکام. به دنبال گزارشات حاکی از اختلالات آنتن دهی آیفون ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲ آبان ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

کمپانی اپل برای توسعه جدیدترین نسل آیفون، از دو چیپ شبکه (مودم) متفاوت استفاده کرده است: مدل GSM/WCDMA/LTE ساخته ی اینتل و مدل GSM/CDMA/WCDMA/TDSCDMA/LTE ساخته ی کوالکام.

به دنبال گزارشات حاکی از اختلالات آنتن دهی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس در روزهای گذشته، مودم های کارگذاری شده داخل این تلفن های هوشمند و بازده و عملکرد آنها مورد بررسی و تحلیل دقیق سازمان Cellular Insights قرار گرفته است.

نتایج به دست آمده از این تحقیقات به تفاوت هایی بین دو چیپ ارتباطی استفاده شده اشاره کرده و نشان از برتری نسبی مدل کوالکام در برابر اینتل دارد.

چیپ کوالکام به کار رفته در آیفون 7، مودم MDM9645M بوده که روی بسترهای مخابراتی ورایزن، اسپرینت و مدل های آنلاک شده، عملکرد بهتری نسبت به مودم XMM7360 اینتل دارد.

IMG_1804-w1000-w600

یکی از نکات جالب توجهی که گزارش مورد بحث به آن اشاره دارد، توانایی پردازش صدای آلترا اچ دی توسط مودم کوالکام است، در حالی که اپل در آیفون 7 از آن بهره ای نبرده است. کارشناسان معتقدند کمپانی امریکایی احتمالاً به علت یکسان سازی قابلیت های در دسترس دو مودم مختلف این کار را انجام داده.

Ultra HD Voice که بیشتر به عنوان کدک «سرویس های بهینه شده صدا» یا EVS شناخته می شود، تاثیر به سزایی روی کیفیت صدای منتقل شده بر بستر مخابراتی گذاشته و ارتباطات به مراتب بهتری را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

در حال حاضر فقط اپراتور T-Mobile سرویس EVS را (به صورت محدود) در کشور امریکا راه اندازی کرده که از ویژگی های قابل ذکر آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فناوری EVS در نقاطی که سیگنال مخابراتی از خود ضعف نشان داده و دچار افت کیفیت می شود، پایدار تر عمل کرده و در نتیجه تماس های از دست رفته کمتری حتی در حالت LTE پیش می آید.
  • تکنولوژی EVS طیف صوتی بسیار بیشتری را نیز نسبت به HD Voice معمولی ارائه می کند که به موجب آن می توان تماسی با فرکانس قوی تر و باکیفیت تر برقرار کرد.

IMG_1749-w1000-w600

منتها کاربران شبکه مخابراتی T-Mobile در ایالات متحده امریکا در صورت خرید آیفون 7 از این فناوری صدای باکیفیت و قدرتمند بی بهره خواهند بود. در حال حاضر تنها تلفن های هوشمندی که از EVS پشتیبانی می نمایند، ال جی G5 و سامسونگ گلکسی S7 هستند.

سازمان Cellular Insights هر دو مدل چیپ های ارتباطی به کار رفته در آیفون 7 پلاس را از منظر توان انتقال داده مقایسه کرده و نتایج را در باندهای مختلف گزارش کرده است.

جالب اینجاست که هر دو مودم در حالت توان حداکثری تقریباً یکسان عمل می کنند، اما با کاهش توان و افت کیفیت سیگنال نتیجه ای کاملاً متفاوت از خود بروز می دهند.

به عنوان مثال، انتقال داده روی باند 12 و 4 (به ترتیب 10 و 20 مگاهرتز) مورد بررسی قرار گرفته و شاهد افت بیشتر عملکرد مودم ساخته شده توسط اینتل هستیم.

qualcomm-vs-intel-iphone-7-plus-band-12-w600

qualcomm-vs-intel-iphone-7-plus-band-4-w600

باند 12 یکی از امواج سیگنالی است که در دسته فرکانس پایین قرار گرفته و در عبور از موانع و دیوارها عملکرد بهتری نسبت به فرکانس بالا از خود نشان می دهد. به عنوان مثال برای بهره مندی از LTE در داخل ساختمان، بهتر است از امواج طول کوتاه استفاده گردد.

اینکه چرا اپل بعد از سال ها همکاری واحد با کوالکام، در آیفون 7 از دو چیپ ساز مختلف استفاده کرده که اتفاقاً یکی از توانایی های نسبتاً بیشتری در مقابل دیگری برخوردار بوده، سوالی است که در اینجا بی جواب باقی می ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • faraz mohamadi
    faraz mohamadi | ۳ آبان ۱۳۹۵

    Agar hamin khabar nadadan bara Samsung bood injoori pooshesh midadin .. fajee digar baray Samsung baz ham eshtebah marg bar bara sherkatt Samsung

  • امیرمهدی امیدوار
    امیرمهدی امیدوار | ۲ آبان ۱۳۹۵

    اصلا بدرد نمیخوره من میخوام از حد اکثر سرعت اینترنت ایران استفاده کنم این فاجعست ( الکی مثلا اینترنت ما سرعتش بالاس ) :))))

  • m.r_emary
    m.r_emary | ۲ آبان ۱۳۹۵

    برام عجیبه چرا اینقدر اختلاف بین شون هست

  • heydar hejazi
    heydar hejazi | ۲ آبان ۱۳۹۵

    ایفون و آنتن دهی خخخخخخخخخخ

  • YAS...
    YAS... | ۲ آبان ۱۳۹۵

    الخخخ اپل داداچ داری اشتبا میزنی!

مطالب پیشنهادی