ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ گرد شیاپارلی
علمی

فرود ناموفق مریخ گرد اروپایی شیاپارلی و قطع ارتباط آن با زمین [به روز رسانی شد]

آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد که ارتباط مریخ گرد شیاپارلی (Schiaparelli) با زمین ۵۰ ثانیه پیش از فرود روی سطح این سیاره قطع شده و در حال حاضر اطلاعی از سرنوشت آن در دست ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۳ آبان ۱۳۹۵ | ۱۰:۴۵

آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد که ارتباط مریخ گرد شیاپارلی (Schiaparelli) با زمین ۵۰ ثانیه پیش از فرود روی سطح این سیاره قطع شده و در حال حاضر اطلاعی از سرنوشت آن در دست نیست.

هنوز انهدام احتمالی و شکست پروژه فرود مریخ گرد شیاپارلی تایید نشده، اما به گفته دانشمندان از کمتر از یک دقیقه مانده به رسیدن این ربات به سطح سیاره سرخ تا به حال، هیچ سیگنالی از آن به زمین مخابره نشده است.

پیش از این اعلام شده بود که محموله مذکور توانسته سقوط آزاد ۶ دقیقه ای خود در اتمسفر نه چندان غلیظ مریخ را با موفقیت به انجام برساند، اما به نظر می رسد راکت های پس راننده شیاپارلی پیش از موعد خاموش شده اند. همین مسئله احتمال فرود بسیار شدید و انهدام محموله فوق را افزایش می دهد.

علی رغم این شکست اما کل این ماموریت بدون دستاورد نبوده است. هدف اولیه از اعزام مریخ گرد شاپارلی تست سامانه جدید فرود سازمان فضایی اروپا و زمینه سازی برای انجام ماموریت ExoMars در سال ۲۰۲۰ بود. قرار است در آن سال نسخه اروپایی ربات «کنجکاوی» ناسا به سطح مریخ ارسال شود.

یکی از مقامات این آژانس اعلام کرده است که آنها بسیاری از اطلاعات اولیه و پایه ای را برای انجام ماموریت بعدی خود به دست آورده اند و حالا می توانند مراحل فرود را با دقت بیشتری طراحی و اجرا نمایند.

گذشته از همه این ها، شیاپارلی تنها فرستاده ESA به سیاره سرخ نبوده و در حال حاضر ماهواره «Gas Orbiter» در حال چرخیدن به دور مریخ و جمع آوری اطلاعات از سطح و جو آن است.

.

به روز رسانی:

طبق تصاویر به دست آمده، کاوشگر مفقود اروپایی موسوم به شیاپارلی بر اثر برخورد با سطح مریخ از ارتفاع 2 الی 4 کیلومتری، منهدم شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

«مایکل دنیس» هدایتگر پرواز پروژه اگزومارس در این رابطه گفت:

شیاپارلی بسیار سریع تر از آنچه مد نظر ما بود، یعنی با سرعتی نزدیک به چند صد کیلومتر بر ساعت، به سطح سیاره سرخ برخورد کرده و از بین رفته است.

همچنین برخی عکس های دریافتی از ماهواره ها، محل برخورد این کاوشگر و چتر فرود آن را نشان می دهند، و به نظر می رسد این برخورد با انفجار همراه بوده.

cnn
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • سیاوش تینک
    سیاوش تینک | ۳ آبان ۱۳۹۵

    تبریک! اولین تخریب محیط زیست در مریخ با موفقیت انجام شد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی