ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تصاویر جدید منتشر شده از حادثه مریخ گرد شیاپارلی، شواهد رازآلودی در خود دارد

هفته گذشته آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد مریخ گرد شیاپارلی (Schiaparelli) در فاصله ای کمتر از 4 کیلومتری سطح مریخ دچار نقص فنی شده و بعد از قطع ارتباط با مراکز کنترلی زمین، با ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۹ آبان ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

هفته گذشته آژانس فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد مریخ گرد شیاپارلی (Schiaparelli) در فاصله ای کمتر از 4 کیلومتری سطح مریخ دچار نقص فنی شده و بعد از قطع ارتباط با مراکز کنترلی زمین، با سرعتی بیش از 300 کیلومتر بر ساعت به سطح مقصد برخورد کرده و متلاشی گردیده است.

مرکز تحقیقات فضایی ناسا ساعاتی بعد از این حادثه، عکس های دریافتی از طریق ماهواره های باکیفیت را منتشر کرد که محل برخورد این کاوشگر، قطعات متلاشی شده و چتر فرود را نشان می دهند؛ گفته می شود این تصادف با انفجار نسبتاً بزرگی همراه بوده است.

حالا ناسا تصاویر جدیدی از نقطه مورد بحث منتشر کرده که جزئیات سطح مریخ را با مقیاس صد متری نشان می دهد؛ قطعات مختلف این کاوشگر تقریباً در فاصله 1.5 کیلومتری از یکدیگر پخش شده اند و چتر نجات در پایین تصاویر قرار دارد.

PIA21131_hires-980x1054-w600

نقطه سیاه مرکزی به انفجار و آتش سوزی صورت گرفته ارتباط داشته و نقاط سفید رنگ اطراف تصویر نیز احتمالاً بازخورد نور خورشید روی لنز دوربین است.

اما در شمال شرقی نقطه مورد بحث، نوار خمیده مشکی رنگی وجود دارد که تحلیلگران و محققین فضایی علت پدید آمدن آن را «رازآلود» و فعلاً «غیر قابل توضیح» دانسته اند.

در نتیجه این تصاویر جهت بررسی های بیشتر به دست واحد پردازش تصاویر فضایی ناسا سپرده شده تا مشخص گردد لکه سیاه رنگ به ایراد عکس برداری مربوط شده یا اثر دیگری از حادثه مورد بحث است.

گفتنی است ناسا تصمیم گرفته طی هفته های آینده تصاویر واضح تر و رنگی از نقطه فرود و انهدام کاوشگر شیاپارلی تهیه و منتشر نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • 5hahab
    5hahab | ۹ آبان ۱۳۹۵

    مثل این که مترجم محترم، درک درستی از مطلب نداشتن.
    ۱. طبق منابعی که ذکر کردید، در وسط تصویر، خود مریخ‌نورد دیده میشه، پایین تصویر چتر نجات، و در شمال شرقی تصویر که برای شما رازآلود بوده، سپر حرارتی مریخ‌نورد قرار داره. چیزی که برای ناسا غیرمعموله، اون نوار خمیده وسط تصویره که شما تشخیص دادید از شعله حرکتی موتور بوده، که معلوم نیست از کدوم منبع متوجه این موضوع شدید. در واقع مترجم، مثل این که هر بخشی رو از جایی خونده و کنار هم گذاشته و با یک تیتر رازآلودانه منتشر کرده.
    ۲. این تصویر از فاصله ۱۰۰ متری نیست، عددی که کنار تصویر قرار داره، مقیاس تصویره، یعنی هر سانت روی عکس برابر ۱۰۰ متر روی مریخه.

    نهایتا اگر همین منابع رو فقط ترجمه می‌کردید، نتیجه بهتری داشت.
    با تشکر

    • Hadi.TJ
      Hadi.TJ | ۹ آبان ۱۳۹۵

      متاسفانه کلا بعضی از نویسنده های دیجیاتو، مثل ایشون یا خانم موسوی، خیلی خیلی سطحی ترجمه می کنند و اشتباه های خیلی فجیعی تو بعضی از پست هاشون هست...به نظر من برای اعتبار دیجیاتو خیلی بده اینجور چیزا...کاش یکم نظارت بیشتر بود رو پست بعضی نویسنده های محترم...

  • حسین
    حسین | ۹ آبان ۱۳۹۵

    احتمالا اون یکی نقطه پوکه ضد هوایی مریخی هاست

    • Kashani
      Kashani | ۹ آبان ۱۳۹۵

      :-D

مطالب پیشنهادی