ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا اپل برای ساخت تاچ بار از کیبورد مفهومی مایکروسافت ایده گرفته است؟

اپل چند روز قبل رویدادی موسوم به «سلام دوباره» را برگزار کرده و نسل جدیدی از مک بوک پرو را با طراحی متفاوت معرفی نمود، که علاوه بر وزن و ضخامت کمتر، به نوار لمسی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ آبان ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

اپل چند روز قبل رویدادی موسوم به «سلام دوباره» را برگزار کرده و نسل جدیدی از مک بوک پرو را با طراحی متفاوت معرفی نمود، که علاوه بر وزن و ضخامت کمتر، به نوار لمسی OLED خاصی تحت عنوان «تاچ بار» مجهز شده. این نوار ابزار در نقش کلیدهای فانکشن قدیمی عمل می کند، و عملیات خاصی را بر اساس برنامه های در حال اجرا برای کاربر فراهم می سازد.

اما نکته ای که شاید خیلی ها از آن بی خبر باشند، این است که مایکروسافت چند سال قبل مفهوم کیبورد مجهز به نمایشگر لمسی را معرفی کرده است. ویدیویی که در ادامه می بینید «کیبورد سازگارپذیر» را که در مسابقات دانشجویی سمپوزیوم نرم افزارها و فناوری های رابط کاربری (UIST) در سال 2010 معرفی شد به نمایش می گذارد.

این کیبورد عملکرد کاملاً مشابهی با تاچ بار دارد، و در واقع یک نمایشگر لمسی LED بالای صفحه کلید جای گرفته که مطابق با اپلیکیشن در حال اجرا، محتوای آن تغییر می کند تا قابلیت های ویژه ای در اختیار کاربر قرار دهد.

البته همان طور که می بینید این طرح اولیه و مفهومی به جذابیت و زیبایی تاچ بار اپل نیست، اما عملکرد یکسانی دارد. در واقع شاید بتوان گفت کیبورد سازگارپذیر مایکروسافت به خاطر نمایشگر بزرگ تر و ارائه قابلیت های بیشتر، از تاچ بار اپل نیز کاربردی تر است.

UIST-Microsoft-Adaptive-KB-1

حال شاید این سؤال پیش بیاید که چرا چنین محصولی از سوی ردموندی ها ارائه نشده. پاسخ به این سؤال نیز ساده است: مایکروسافت تصمیم گرفت از تمام سطح نمایشگر به عنوان ورودی لمسی و قابل سفارشی سازی بهره گیرد، و امروزه می بینیم سیستم عامل ویندوز 10 به طور کامل با صفحات لمسی سازگار است.

به هر حال، اگر فرض کنیم اپل از این محصول مایکروسافت اطلاع نداشته، باز هم تفاوتی نخواهد کرد. رویکرد این دو کمپانی با یکدیگر متفاوت است و کاربران می توانند با انتخاب یکی از این دو سری محصولات، از مزایای آنها بهره مند گردند. صرفاً گذر زمان مشخص می کند که کدام راهکار موفق تر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی