ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پدرخوانده سرفس از کنفرانس اخیر مایکروسافت می گوید؛ دایال ابتدای راه است

هفته گذشته دو غول کامپیوتری بزرگ دنیا یعنی مایکروسافت و اپل تازه ترین دستاوردهای خود در حوزه رایانش خلاق را با مخاطبانشان به اشتراک گذاشتند و اگر بخواهیم صادق باشیم ردموندی ها از بسیاری جهات ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۱ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

هفته گذشته دو غول کامپیوتری بزرگ دنیا یعنی مایکروسافت و اپل تازه ترین دستاوردهای خود در حوزه رایانش خلاق را با مخاطبانشان به اشتراک گذاشتند و اگر بخواهیم صادق باشیم ردموندی ها از بسیاری جهات ابتکار عمل را به دست گرفته اند.

ابزار جانبی تازه این کمپانی نرم افزاری با نام سرفس دایال، کامپیوتر آل این وان سرفس استودیو با نمایشگر تاچش و همچنین نسخه به روز شده ای از سرفس بوک و البته حرکت جسورانه آن به سمت بازار هدست های اقتصادی واقعیت مجازی همگی را می توان گام هایی ارزنده به سمت ایجاد آینده واقعیت تلفیقی خواند؛ آینده ای که در آن، کاربران می توانند با استفاده از آبجکت های مجازی دیجیتالی که روی محیط های واقعی می نشینند با جهان پیرامون خود تعامل داشته باشند و روشن است که در این صورت مایکروسافت جایگاهی ویژه و دست نیافتنی [برای اپل] را از آن خود خواهد کرد.

از سوی دیگر شاهد برگزاری کنفرانس اپل در کوپرتینو بودیم که دستاورد آن معرفی نسخه باریک تری از مک بوک پرو با یک تاچ بار باریک در بالای کیبوردش بود. برخلاف انتظار بسیاری اما نمایشگر اصلی این لپ تاپ باز هم از فرامین تاچ پیروی نمی کرد. البته در باب خوب بودن این دستگاه تردیدی نیست اما قطعا نمی توان آن را بروزرسانی عمده ای برای نسخه قبلی اش دانست که هم اکنون در بازار موجود است.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد سایت Cnet مصاحبه ای کوتاه را با پانوس پانای مدیر کسب و کار دستگاه های مایکروسافت انجام داد. پانای همان شخصی است که مستقیما مسئولیت ساخت و طراحی خانواده سرفس را بر عهده داشته و در جریان این مصاحبه از محصولات تازه خانواده سرفس و همچنین جایگاه لوازم جانبی تولید شده برای آن از جمله دایال گفت. (پیش از خواندن ادامه این مصاحبه لازم است اشاره نماییم که این دیدار پیش از برگزاری کنفرانس اپل و بلافاصله پس از کنفرانس مایکروسافت صورت پذیرفته است).

سرفس دایال: اکسسوری مهم بعدی مایکروسافت برای پی سی

panay

سرفس دایال را می توان نشانه ای در مورد مقصد نهایی خانواده سرفس و همچنین لوازم جانبی تازه، مقرون به صرفه و قابل انطباقی دانست که برای آن به بازار عرضه می شوند.

در جریان این مصاحبه از پانای در مورد واکنش های جالبی سوال شد که کاربران بعد از معرفی دایال از خود نشان دادند و ظاهرا خود او نیز بیش از اندازه هیجان زده بوده. در واقع این ابزار 99 دلاری ظاهرا بخش مهمی از مقصد نهایی خانواده سرفس به شمار می رود.

«حرف زدن در مورد لوازم جانبی معممولا کار ساده ایست و به همین خاطر بعضا ارزش آنها نادیده گرفته می شود اما ما [در جریان کنفرانس اخیر خود] اکسسوری هایی را معرفی کردیم که بدون آنها تجربه کار با سایر محصولات معرفی شده کامل نمی شود. اگر همین حالا کیبورد شما را بردارم یا ترکپد را از لپ تاپ تان جدا کنم یا حتی زمانی که کار کردن با دایال را یاد گرفتید شما را از آن محروم نمایم آنها فرایند کلی کاری تان تغییر می یابد.

1477507865082_microsoft-surface-dial-002-w600

سرفس دایال علیرغم نامی که برای آن انتخاب شده صرفا محدود به خانواده سرفس نیست و می توان در کنار هر کامپیوتر ویندوزی دیگری که آپدیت سالانه ویندوز 10 را دریافت کرده از آن بهره گرفت.

پانای در ادامه صحبت های خود اعلام کرد که در آینده اکسسوری های دیگری نیز از سوی مایکروسافت معرفی می شوند و این مساله تاحدودی نشان می دهد که ردموندی ها کدام حوزه را برای نمایش نوآوری و متمایز ساختن خود از دیگرانی نظیر اپل انتخاب کرده اند.

پانای اما معتقد است که اپل در این بازی نقشی ندارد.

در باب Surface Book i7

microsoft-surface-book-i7-055

پانای از اینکه در مورد سرفس بوک حرف می زد به شدت هیجان زده بود. این محصول که عنوان نخستین لپ تاپ در تاریخ مایکروسافت را به خود اختصاص داده امسال به لحاظ عملکردی بهبود قابل توجه ای نسبت به نسخه سال قبلش پیدا کرده و به خاطر قابلیت هایی نظیر جدا شدن نمایشگر از کیبورد (که باتری اصلی و توان پردازشی اضافه را در بر گرفته) توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب نموده و هواداران زیادی دارد که اگر مانع قیمت بالایش پیش رویشان نبود قطعا خرید محصولات اپل را از سر بیرون می کردند.

وقتی ما ایده ساخت سرفس بوک را عملیاتی کردیم تصمیم مان این بود که پایه یا همان کیبورد دستگاه را مبنای نوآوری های آینده مان قرار دهیم. اما زمانی که محصول تولید شد ایده اصلی مان این بود که پایه دستگاه بتواند به صورت مستقل به حیات خود ادامه دهد؛ بدان معنا که اگر می خواستیم یک بستر LTE بسازیم یا عمر باتری سه برابری را برای محصولاتمان به ارمغان بیاوریم یا حتی توان پردازشی آن را به دو برابر میزان قبل برسانیم همه اتفاقات باید روی آن اتفاق بیافتند.

در مورد سرفس بوک جدید باید بگویم تغییرات در ظاهر آن قابل مشاهده نبودند اما خوشبختانه توانستیم آن را به مخاطبان مان ارائه نماییم که این مساله بیشتر از همه چیز من را می ترساند.

اما نکته جالب در مورد سرفس بوک این است که شما می توانیم نسخه سال قبل آن را به پایه کیبورد مدل امسال متصل نمایید با این همه امکان خرید این پایه به صورت جداگانه وجود ندارد.

پانای در این رابطه گفت: ما همیشه آپشن های موجود برای این منظور را با شما در میان گذاشته ایم.

جدای از این مساله به نظر می رسد که قابلیت تعویض قطعات ایده اصلی در توسعه این محصول بوده. البته در نظر داشته باشید که این کار چندان هم ساده نیست اما دستگاه از آن جهت ماژولار است که سیستم عامل چنین امکانی را برایش فراهم کرده. بنابراین در واقعیت ویندوز است که توسعه پذیری دستگاه را به آن می بخشد و این همان زیبایی یکپارچگی نرم افزار و سخت افزار است.

پانای مطمئن است در این صورت محصولاتی که هم اینک تولید می شوند دیگر از رده خارج نخواهند شد. دست کم برنامه مایکروسافت که این است.

«ما می خواهیم بدانید که برای چهار تا پنج سال کاربرانمان تمام آنچه مورد نیازشان است را در اختیار دارند. می خواهیم مطمئن شویم شما محصولی که باید دوازده ماه بعد تعویض شود را خریداری نمی کنید.»

محصولات شرکای سخت افزاری مایکروسافت

مایکروسافت خود را به سان رهبری برای شرکت های ثالث تولید کننده کامپیوترهای ویندوزی از جمله لنوو، اچ پی، دل و ایسر می داند و سعی دارد به الگویی برای آنها بدل شود اما اگر به صورت جزئی تر به این مقوله نگاه کنیم در خواهیم یافت که سرفس مسیری کاملا مجزا را می پیماید.

ما برنامه هایمان را اجرا می کنیم و می خواهیم محصولاتی مانند سرفس بوک و دایال را تولید کنیم. اینکه شرکای تجاری مان نیز از این ایده ها استقبال کنند بسیار خوشایند است.

سه بعدی، واقعیت افزوده و واقعیت تلفیقی

google-figured-out-how-to-turn-any-phone-into-a-virtual-reality-headset-for-next-to-nothing

تمامی اینها چگونه در چشم انداز جسورانه مایکروسافت در مورد هدست های واقعیت تلفیقی نظیر هولولنز و هدست های ارزان قیمت واقعیت مجازی (که پردازنده های گرافیکی مورد نیازشان در خانواده سرفس یافت نمی شود) نمود می یابند؟

پانای: راهکار را می دانم.

هولولنز و سرفس دقیقا در کدام نقطه به هم می رسند و گام های لازم برای رسیدن به آینده واقعیت تلفیقی چیست؟

من مسیر پیش را خیلی واضح و روشن می بینم [با خنده] اما به شما در رابطه با آن نمی گویم. ابزارهای خلاق سه بعدی و همچنین واقعیت مجازی ارزان قیمت سنگ بنای آینده دستگاه هایی نظیر هولولنز هستند. نکته کلیدی این است که مردم را در این مسیر با خود همراه نماییم. همین حالا به پلتفرم ویندوز ملحق شده و بخشی از آن شوید.

سرفس استودیو در کدام نقطه قرار دارد؟

در اینجا لازم است اشاره کنیم پانای مشخصا جواب بسیاری از سوالات مطرح شده در  مورد سرفس استودیو را نداد اما اظهار داشت که این دستگاه ابعاد تازه ای را در خانواده سرفس معرفی کرده است.

این محصول همچنین کلید مهم دیگری در راستای انجام ماموریت مایکروسافت به شمار می رود که همانا ترغیب نمودن مردم به ایجاد محتوای سه بعدی با ابزارهای آن است.

کافیست نگاهی به Paint، Paint 3D و حتی استودیو بیاندازید. به راحتی در خواهید یافت که این محصولات کجا در هم تنیده می شوند هرچند که ما دمویی از عملکرد ترکیبی آنها را ارائه نکردیم اما به تدریج خواهید دید که این اتفاق تا چه اندازه سریع رخ خواهد داد و ما نیز پیوسته منتظر این روز هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۱۱ آبان ۱۳۹۵

    :microsoft: ❤

  • امیرحسین زنگنه
    امیرحسین زنگنه | ۱۱ آبان ۱۳۹۵

    عالی. نمیدونم چرا انقد از مدیرای مایکروسافت خوشم میاد. مخصوصا فیل اسپنسر که صورت همیشه خندانش واقعا دوست داشتنیه. ایول مایکروسافت.

  • CATer
    CATer | ۱۱ آبان ۱۳۹۵

    مایکروسافت دوس داشتنی شده
    امیدوارم بعد از بالا کشیدن خودش دوباره به حال و روز 5 سال پیش نیفته
    کاری هم ندارم دایال کپی از کدوم شرکت بوده
    مهم اینه به قول پانای، وقتی مدتی باهاش کار کنی و بعدش ازت بگیرنش، لنگ میمونی
    البته باید بیاد و توی عمل این حرفو ثابت کنه، گفتنش آسونه

  • H A M E D
    H A M E D | ۱۱ آبان ۱۳۹۵

    مایکروسافت عالی شده
    شده اپل جدید. همش نوآوری

مطالب پیشنهادی