ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مک بوک پرو ۲۰۱۶ و کسب امتیاز بسیار پایین تعمیر پذیری از iFixit

تیم «iFixit» به تازگی مک بوک پرو ۱۳ اینچی مدل ۲۰۱۶ اپل که فاقد «تاچ بار» است را کالبدشکافی کرده. در حال حاضر این تنها مک بوک پرو موجود در فروشگاه های اپل است و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

تیم «iFixit» به تازگی مک بوک پرو ۱۳ اینچی مدل ۲۰۱۶ اپل که فاقد «تاچ بار» است را کالبدشکافی کرده. در حال حاضر این تنها مک بوک پرو موجود در فروشگاه های اپل است و نمونه های مجهز به تاچ بار دست کم دو هفته دیگر از راه می رسند. این لپ تاپ همچنین ارزان ترین نمونه Pro است که اپل در سال ۲۰۱۶ توسعه داده و قیمتی برابر با ۱۴۹۹ دلار دارد.

ngcmujba2hquieua-medium

iFixit در گزارش خود از کالبدشکافی مک بوک پرو ۲۰۱۶ می نویسد که باتری این محصول ۲۵ درصد نسبت به نسل قبلی کوچک تر شده. این در حالیست که عمر باتری مک بوک های جدید در مقایسه با نسل قبلی تفاوتی نداشته.

2mxmpqknbbhgaaxp-medium

از سوی دیگر حافظه SSD دستگاه نیز به سادگی قابل جدا شدن است اما تصور نکنید که به راحتی قادر به بالا بردن ظرفیت حافظه کامپیوتر خود هستید. اپل برای درایو SSD از یک کنترلر اختصاصی استفاده کرده است و نمی توانید هر نوع SSD را به مک بوک پرو ۲۰۱۶ متصل کنید.

اما نکته جالب دیگری که iFixit به آن اشاره دارد، مربوط به درگاه ۳.۵ میلیمتری هدفون است. تیم یاد شده خبر می دهد که این درگاه به شکل ماژولار توسعه یافته و به راحتی قابل تغییر است. از همین نظر، اصلاً بعید نیست که اپل در نسل های آینده این محصول، درگاه مورد اشاره را با Lightning جایگزین کند.

همانگونه که ذکر شد باتری دستگاه نیز ۲۵ درصد کاهش یافته اما همچنان مک بوک می تواند ۱۰ ساعت با هر شارژ در اختیار کاربر باشد. با این حال، اپل مانند سال های گذشته با چسب قدرتمند این بخش را به بدنه مک بوک چسبانده و برای جداسازی آن باید از سشوارهای صنعتی استفاده نمود و آن قسمت ها را بیش از حد گرم کرد تا در نهایت بتوان باتری را از بدنه جدا نمود.

emdwr6tetnlehlt3-medium

اپل در مک بوک پرو ۲۰۱۶ از یک ترکپد بزرگتر استفاده کرده و در کمال تعجب، این بخش به سادگی هر چه تمام تر قابل گشودن و تعمیر است. این بخش در واقع تنها قسمتی بود که iFixit موفق به گشودن راحت آن شد.

iFixit از طرف دیگر نسل دوم مکانیزم پروانه ای در کلیدهای مک بوک پرو ۲۰۱۶ را تایید کرده و خبر می دهد که کلیک پذیری بیشتری نسبت به مک بوک ۱۲ اینچی دارند.

xoa5bxb5rwbdjjtf-medium

تیمی که وظیفه کالبدشکافی مک بوک پرو را بر عهده داشته در گزارش خود می نویسد که چیپ رم به شکل کامل به برد اصلی متصل شده و به هیچ عنوان قابل تعویض یا ارتقا نیست. در نتیجه اگر تصمیم به خرید نمونه ای دارید که از ۸ گیگابایت رم بهره می برد، بهتر است از این موضوع اطلاع داشته باشید که قادر به ارتقا رم دستگاه خود نخواهید بود.

iFixit در کالبدشکافی خود همچنین متوجه شده که اپل دیگر از چیپ هایی جداگانه برای بلوتوث و وای-فای استفاده نمی کند و قادر شده این چیپ ها را به برد اصلی دستگاه اضافه کند تا نهایت صرفه جویی در فضای داخلی انجام شود.

Screen Shot 1395-08-12 at 11.43.20 AM-w700

در پایان کار، iFixit امتیاز ۲ از ۱۰ را برای تعمیرپذیری به مک بوک پرو ۲۰۱۶ و ۱۳ اینچی می دهد که تقریباً بدترین امتیاز ممکن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • امیرحسین زنگنه
    امیرحسین زنگنه | ۱۲ آبان ۱۳۹۵

    بررسیش کرده گفته تعمیرش سخته دیگه چرا جنگ راه میندازین که مک بهتره یا ویندوز. هر کی با توجه به نیازش از بین اینا انتخاب میکنه. واسه یکی مک جذابه واسه یکی دیگه ویندوز واسه یکی دیگه لینوکس. کسی که میگه مک بهتره یا کسی که میگه ویندوز بهتره مشخصه داره طرفداری میکنه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی