ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشاورین ناسا نسبت به مأموریت های سرنشین دار SpaceX نگرانند

گروهی از متخصصین مشاور ناسا نگرانی خود را در مورد برنامه اسپیس اکس یعنی اجرای عملیات سوختگیری موشک فالکون 9 همراه با سرنشین اعلام کردند. این افراد در نشست اخیر خود اظهار داشتند سوختگیری، عملیاتی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

گروهی از متخصصین مشاور ناسا نگرانی خود را در مورد برنامه اسپیس اکس یعنی اجرای عملیات سوختگیری موشک فالکون 9 همراه با سرنشین اعلام کردند. این افراد در نشست اخیر خود اظهار داشتند سوختگیری، عملیاتی خطرناک است و نباید در مجاورت انسان صورت گیرد.

آنها پیش از این نیز نسبت به موضوع فوق نگرانی داشته اند، اما پس از انفجار راکت فالکون 9 کمپانی مورد بحث در حین روند سوختگیری، قضیه شکل جدی تری به خود گرفته است.

گفتنیست هیئت مشاور ناسا در سال 2015 نیز این خطرات را به ناسا و اسپیس اکس گوشزد کرده و اعلام داشت سوختگیری راکت با وجود سرنشین انسانی، خلاف رویه ده ها ساله مأموریت های فضایی است.

spacex-explosion

اسپیس اکس نیز در بیانیه ای اعلام کرد «روش سوختگیری و عملیات پرتاب آنها به گونه ای طراحی شده که خطرات برای سرنشینان به حداقل برسد». به علاوه شورای نظارت بر ایمنی ناسا نیز در ماه ژوئن روند مورد استفاده توسط کمپانی مذکور را تأیید کرده.

در همین رابطه شرکت پیشروی فضایی مورد بحث به تازگی اعلام کرد نقص در روند سوختگیری، دلیل اصلی انفجار چند هفته قبل آنها نبوده. با این حال، آنها در حال بهینه سازی عملیات فوق هستند تا امنیت پرتاب ها را به حداکثر برسانند.

لازم به ذکر است در حال حاضر، اسپیس اکس حدوداً 30 دقیقه قبل از پرتاب شروع به سوختگیری راکت می کند و برنامه آنها برای عملیات سرنشین دار آینده نیز به همین صورت است. این روند کاملاً متفاوت با آن چیزی است که ناسا به اجرا در می آورد، یعنی سوختگیری ساعت ها پیش از پرتاب انجام شده و پس از اتمام آن، فضانوردان وارد فضاپیما می گردند.

SpaceX_launch

دلیل استفاده از این رویکرد توسط اسپیس اکس نیز به سوخت راکت هایشان بر می گردد. آنها از پیشران بسیار سردی استفاده می کنند که دمای آن بسیار پایین تر از پیشران شاتل فضایی ناسا است. دمای نزدیک به انجماد باعث می شود تراکم سوخت بیشتر شده و قدرت نهایی افزایش یابد.

به همین دلیل، آنها زمان زیادی را برای سوختگیری و نگه داشتن سوخت در محفظه مربوطه در اختیار ندارند، و با طولانی شدن عملیات، احتمال افزایش دما و بروز مشکلات عدیده وجود خواهد داشت.

spacex-crew-dragon

البته اسپیس اکس تکنولوژی دیگری را نیز در اختیار دارد، که در واقع نوعی سیستم فرار آنی برای خدمه به شمار می رود. محفظه انسانی این کمپانی موسوم به Crew Dragon به چند موتور کوچک مجهز شده که اگر به هر دلیل پیش از پرتاب مشکلی پیش بیاید، می تواند سریعاً انسان ها را از منطقه خطر دور نماید.

گفتنیست اسپیس اکس قصد دارد در قالب بخشی از برنامه تجاری ناسا، از اواخر سال 2017 فضانوردان را بین ایستگاه بین المللی فضایی و کره خاکی جابجا نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی