ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رویایی باطل؛ چرا هوآوی شانس چندانی برای برتری در بازار موبایل ندارد؟

«می خواهیم آنها (اپل) را پشت سر بگذاریم. گام به گام. نوآوری به نوآوری. موقعیت های بیشتری در اختیارمان خواهد بود. هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده… شرایط مانند راندن یک خودرو است. در هر ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۸ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

«می خواهیم آنها (اپل) را پشت سر بگذاریم. گام به گام. نوآوری به نوآوری. موقعیت های بیشتری در اختیارمان خواهد بود. هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده… شرایط مانند راندن یک خودرو است. در هر پیچ جاده، موقعیتی وجود دارد که با استفاده از آن می توان در رقابت پیش افتاد.»

این ها جملاتی هستند که آقای «ریچارد یو»، مدیر عامل بخش سخت افزاری هوآوی در مونیخ و هنگام رونمایی از تلفن هوشمند میت ۹ بر زبان آورد. یو عنوان کرد که چهار سال پیش وقتی اعلام کرده که این شرکت چینی در پی تولید موبایل است، مردم تعجب کرده اند اما حالا، برند هوآوی سومین فروشنده بزرگ موبایل در جهان است. 

هوآوی به این رتبه اکتفا نکرده و حالا خبر از تصمیم قاطع خود برای رسیدن به جایگاه دوم و تصاحب جایگاه اپل تا دو سال آینده می دهد. البته گویا این هم کافی نیست. چینی ها تصمیم خود را گرفته اند: می خواهند در آینده اولین برند تولید کننده موبایل در جهان باشند.

BN-KD808_huawei_J_20150904044121-w600

این دست کم چیزی است که ریچارد یو، سال پیش در مصاحبه اش با وال استریت ژورنال گفت. حدود دو سال قبل هم عنوان کرده بود که رقیب اصلی هوآوی، سامسونگ (بزرگترین فروشنده موبایل) است نه شرکت کوچکی نظیر شیائومی.

هوآوی اگرچه اکنون مقام سومین فروشنده بزرگ جهان را به دست آورده اما این رتبه، با تلاش بسیاری به دست نیامده. کپی برداری مقوله ایست که جایگاهی ویژه در فرهنگ چینی ها دارد. درست زمانی که فعالان و کاربران جامعه تکنولوژی مشغول سوگواری برای مرگ استیو جابز بودند، چینی ها در کشورشان اپل استور تقلبی می ساختند که با ورود به آن و دیدن کارمندانش، تصور می کردید واقعاً وارد یکی از فروشگاه های اپل شده اید.

BN-MO786_cstart_P_20160212015200-w600

چین از سال ها پیش سرمایه گذاری در استارتاپ های مقیم پکن و شنژن را آغاز کرده اما هنوز هم به نظر می رسد که برگ برنده برخی استارتاپ هایی که در چین موفقیت های بزرگی را تجربه کرده اند، محدودیت ها و مسدود بودن سرویس های خارجی و کپی برداری از آنها داخل خود چین بوده است.

فرهنگ کپی برداری مختص استارتاپ های کوچک چینی نیست و حتی شرکت های بزرگی مانند هوآوی یا شیائومی هم به اندازه کافی از آن بهره مند هستند. کافیست ببینید این شرکت ها در کدام کشور محصول خود را به فروش می رسانند.

xiaomi-one-more-thing-w700

برای مثال شیائومی هنوز توان پا گذاشتن به آمریکا یا سایر کشورهایی که از قوانین سخت کپی رایت حمایت می کنند را نداشته. این در حالیست که در سال های ابتدایی، تنها در شرق - و البته کشورهایی که اهمیتی به کپی رایت نمی دهند- نام هوآوی آشنا بود.

فرهنگ کپی برداری در هوآوی تا جایی جلو رفته بود که سال پیش این شرکت موبایلی ساخت با نام Mate S، محصولی که صرفاً بر اساس شایعه ویژگی «فورس تاچ» در آیفون 6s ساخته شده بود: اپل فورس تاچ را در ساعت هوشمند خود و همچنین ترکپد مک بوک هایش به کار گرفته بود و پیش از معرفی آیفون 6s، گفته می شد که موبایل جدید اپل از این ویژگی بهره مند است.

Screen Shot 1395-08-18 at 5.41.43 PM-w700

هوآوی در مدتی کوتاه و بر اساس همین شایعه، موبایلی ساخت که از همین ویژگی در نمایشگرش بهره می برد. پس از عرضه هم، مشخص شد که هوآوی ویژگی های نرم افزاری چندانی را به این محصول اضافه نکرده و این ویژگی در نهایت به درد سنجیدن اجسامی کوچک نظیر «پرتقال» می خورد!

در حال حاضر به نظر می رسد که بخش موبایل هوآوی به بلوغ رسیده و اینک محصولاتش را به اقصی نقاط جهان هم ارسال می کند. تکنولوژی ساخت موبایل های میان رده یا اقتصادی چندان پیچیده نیست و این پرچمداران هستند که باید نام یک برند را بر سر زبان ها اندازند. پرچمداری که هوآوی در سوم نوامبر - سیزدهم آبان ماه رونمایی کرد، بیشتر حس یک مدل ارتقاء یافته نسبت به میت ۸ را دارد و این دقیقاً حسی است که بعد از دیدن آیفون ۷ و کار کردن با آیفون 6s پیدا خواهید کرد.huawei mate 8 (15)

میت ۸ که سال گذشته معرفی شد، فبلتی بسیار قدرتمند بود که البته تجربه کاربری مناسبی را به علت داشتن یک رابط نرم افزاری نه چندان مشابه به اندرویدِ گوگل، به کاربر ارائه نمی داد. هفته پیش هوآوی پرده از میت ۹ برداشت که قیمت مدل پایه اش حدود ۷۷۰ دلار بوده و از ساخته های برندهای با اصالت تری نظیر اپل، سامسونگ و سونی گران تر است.

این در حالیست که موبایل مورد بحث، شباهت بسیاری به نمونه سال گذشته دارد و تنها در برخی موارد سخت افزاری بهبود پیدا کرده است. البته این اتفاق جدید نیست و اکنون برای بیشتر برندها رخ داده. نکته اینجاست که خریداران گاهی اوقات زودتر و بعضی وقت ها هم دیرتر یک شرکت را پس از فقدان نوآوری رها می کنند.

red2-w600

برای مثال، HTC اصلا دوام نیاورد. از همان ابتدای سال ۲۰۱۵ و زمانی که اولین پرچمدار تکراری اش (One M9) را روانه بازار کرد، اوضاع به قدری خراب شد که پس از چند ماه ارزش سهامش به صفر رسید.

مشکل تکرار و فقدان نوآوری برای سامسونگ در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هم پیش آمده بود. کره ای ها با گلکسی S3 بسیار موفق بودند ولی گلکسی S4 حرف چندان جدیدی برای گفتن نداشت و بیشتر ویژگی های نرم افزاری اش که سامسونگ به اندروید اضافه کرده بود هم به درستی کار نمی کرد.

در سال ۲۰۱۴ مشکلات سامسونگ به اوج خود رسید. این شرکت گلکسی S5 را روانه بازار کرد که هم طراحی نچسبی داشت و هم فقدان نوآوری در آن موج می زد: کره ای ها برای آوردن ویژگی مقاومت در برابر آب، از درپوش های پلاستیکی روی پورت ها استفاده کرده بودند.

040615-samsung-galaxy-s6-edge-660x370

اما سامسونگ در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ورق را به خوبی چرخاند و توانست با استفاده از متریالی با کیفیت و تعدیل دخالت های نرم افزاری در اندروید و بهبود این سیستم عامل، موبایل هایی کاملاً پویا روانه بازار کند. در واقع، گلکسی S6 یکی از مهم ترین دستگاه هایی بود که از سوی سامسونگ ساخته شد و نقطه عطفی در زمینه طراحی برای همین شرکت به شمار می رود.

در این میان سونی هم سال هاست که زبان طراحی کلی اش برای موبایل ها را تغییر نداده و صرفاً تلاش می کند تا آن را بهبود دهد. با این حال، بخش موبایل شرکت ژاپنی هنوز هم سرپاست و علت این موضوع، اصالتی است که این برند دارد و می کوشد تا محصولاتی با کیفیت را در اختیار کاربرانش قرار دهد.

IMG_1749-w1000-w600

اپل هم برای سال سوم است که یک نوع طراحی را در آیفون تکرار می کند ولی نمونه های 6s و 7 هر کدام دست کم چند نوآوری (از نظر خود اپل) داشته اند. با این حال، آیفون هنوز محبوب ترین موبایل جهان است و اپل با تولید آن همچنان در جایگاه دوم ایستاده، هرچند که از چند دوره گذشته رشد تقاضا برای این موبایل نسبت به سال های قبلی مثبت نبوده است.

huawei-mate-9-launch-4-w700

شرایط کنونی هوآوی ولی بیشتر به HTC شباهت دارد و بعید به نظر می رسد که بتواند با ارائه موبایلی تکراری، باز هم با استقبال از سوی مشتریان رو به رو شود. میت ۹ حالا با چنین شرایطی معرفی شده است: (۱) موبایلی تکراری، (۲) از سازنده ای چینی، (۳) با قیمتی بالاتر از آیفون، گلکسی و اکسپریا. با نگاهی منطقی نمی توان این سه موضوع را در کنار هم قرار داد و انتظار موفقیت چنین محصولی را داشت، بلکه بیشتر باید انتظار معجزه را کشید.

هوآوی و همکاری با «گروه پورشه دیزاین»

cwwrohjwiaa656f-jpg-w700

هوآوی در کنار نسخه استاندارد میت ۹، نمونه ای دیگر از آن را معرفی کرد که «Porsche Design Mate 9» نام دارد. در دنیای موبایل برخی از برندها هستند که صرفاً تلفن های همراه لوکس می سازند. افرادی که با این نوع برندها آشنا باشند می دانند که از یک موبایل چند هزار دلاری که از متریال ویژه ای بهره می برد، به هیچ وجه نباید انتظار مشخصات سخت افزاری به روز و قدرتمند داشت. این موبایل ها، تنها لوکس هستند و آمده اند تا وظیفه شان که درخشیدن در دستان شماست را به خوبی انجام دهند.

این برند چینی تصمیم گرفته نمونه ای از موبایل خود را با همکاری «گروه پورشه دیزاین» معرفی کند. نکته اینجاست که نسخه استاندارد میت ۹ به جز دوربین دوگانه برتری بارزی نسبت به میت ۸ ندارد. هوآوی حتی از نمایشگر QHD هم در میت ۹ استاندارد بهره نگرفته و مانند پرچمداران قبلی به استفاده از رزولوشن تمام اچ دی یا حافظه رم ۴ گیگابایتی بسنده کرده است.

Porsche-Design-Huawei-Mate-9-display-and-sensors-w700

با این حال، نسخه پورشه از میت ۹ همه ویژگی های برتر سخت افزاری را به همراه دارد، از جمله حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی، رم ۶ گیگابایتی و البته موردی که هوآوی به آن اعتقاد چندانی نداشته و پیشتر شرکت های هم وطن را بابت استفاده از آن مورد تمسخر قرار داده: رزولوشن QHD یا 2K در نمایشگر موبایل.

در کنار همه این حواشی، میت ۹ پورشه دیزاین یکی از بهترین موبایل های ۲۰۱۶ است که البته فروش چندانی هم نخواهد داشت. این موبایل می توانست در قالب پرچمدار اصلی و متمایز شرکت مورد بحث معرفی شود و با قیمتی معقول تر، یکی از پرفروش ترین محصولات سال جاری شود.

به نظر نمی رسد در هیچ کجای جهان کاربران برای محصولی که اصالتی چینی دارد، حاضر به پرداخت مبلغی بیش از ۱۵۰۰ دلار شوند. این موضوع البته مربوط به کیفیت ابزارهای ساخت چین نیست، بلکه مربوط به تمایل عجیب چینی ها به فرهنگ تقلیدکارانه ای می شود که در ابتدا به آن پرداختیم.

پوشش آلمانی؛ راهی مناسب برای کسب اصالت؟

p9p (23)

چند ماه پیش هوآوی از پرچمدار ۲۰۱۶ خود موسوم به P9 پرده برداشت که از دوربینی دوگانه بهره می برد. این دوربین دوگانه لوگوی چه شرکتی را یدک می کشد؟ مشخصاً می دانید: لایکا.

لایکا یک برند بسیار معتبر اما لوکس سازنده دوربین از کشور آلمان است که قیمت برخی از دوربین هایش به چندین هزار دلار می رسد. همکاری لایکا و هوآوی پس از مدت کوتاهی از معرفی و عرضه پرچمدار یاد شده، به چالش کشیده شد و عنوان گشت که شرکت چینی از ماژول های ساخت لایکا استفاده نکرده و صرفاً حق بهره گیری از نام این برند در موبایل خود را داشته است.

البته سپس مشخص شد که این برند آلمانی در توسعه ماژول های ۱۲ مگاپیکسلی دوربین، هوآوی را یاری داده است اما در هر صورت، سنسورها توسط یک شرکت چینی موسوم به «Sunny Optical» تولید شده بودند.

porsche

هوآوی در میت ۹ دوباره با لایکا "همکاری" کرده و این در حالیست که به سراغ یکی دیگر از شرکت های آلمانی برای طراحی موبایلش رفته. گروه پورشه دیزاین، طراحی اقلام زیادی را انجام می دهد. دیدن محصولات مختلف با لوگوی «پورشه دیزاین» اتفاق عجیبی نیست و حتی شرکت آدیداس هم در طراحی برخی لباس هایش با این گروه همکاری می کند.

مسئله اینجاست که هوآوی بهترین سخت افزاری که تا کنون توسعه داده را صرفاً در این نسخه قرار داده که هم از قیمتی دو برابری نسبت به نسخه استاندارد بهره می برد و هم به شکل محدود (۲۰ هزار عدد) عرضه می گردد. از سوی دیگر، اگرچه نام و لوگوی پورشه دیزاین بر هر دو طرف محصول مذکور نقش بسته ولی در هر صورت این موبایل، محصولی ساخته ی دست مهندسان چینی هوآوی است و نمی توان انتظار عملکرد یک کالای آلمانی را از آن داشت. در واقع، با پرداخت ۱۵۰۰ دلار، کاربر صرفاً موبایل چینی هوآوی را در کنار لوگوی آلمانی PD یا همان پورشه دیزاین خریداری می کند.

میت ۹ در ایران

Huawei-Mate-9-hands-on-AA8-1280x720-w600

سال گذشته هوآوی از میت ۸ پرده برداشت که یکی از بهترین موبایل های ۲۰۱۵ بود. امسال چنین عنوانی را به راحتی نمی توان با وجود «گلکسی S7 Edge» از سامسونگ، به هوآوی میت ۹ اعطا کرد، به خصوص از این جهت که محصول چینی مورد اشاره، تمایز چندانی با نمونه سال گذشته اش ندارد ولی از طرف دیگر، موبایل کره ای موفق بوده تا از نظر ظاهری، سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفت های مناسبی در قیاس با نمونه های گذشته داشته باشد.

به نظر می رسد که میت ۹ موبایلی است که در کشور ما بیشتر برای کاربران علاقمند به عکاسی با دوربین دوگانه مفید باشد. این دستگاه اگرچه از چیپست جدید کایرین ۹۶۰ بهره می برد اما خود کایرین ۹۵۰ که در میت ۸ مورد استفاده قرار گرفته، یک سیستم-بر-چیپ بسیار قدرتمند است که به راحتی از پس برآورده کردن نیاز کاربر عادی به خوبی بر می آید.

Huawei-Mate-8-official-images-w600

توجه به این نکته هم ضروری است میت ۸ در ابتدای کار با قیمت جهانی حدود ۶۰۰ دلار عرضه شده بود ولی اکنون قیمت میت ۹، با بهبود چیپست مجتمع و دوربین دوگانه، به حدود 775 دلار رسیده است.

در خصوص نسخه پورشه دیزاین هم بسیار بعید به نظر می رسد که شرکت مورد بحث، پای آن را به ایران باز کند. هوآوی در رویداد معرفی از این موبایل عنوان کرده بود که "فقط" ۲۰ هزار عدد از این نمونه را تولید خواهد کرد. هرچند که در اصل زمانی می توان از عبارت «تولید محدود» استفاده کرد که تعداد ساخته ها دو یا نهایتاً سه رقمی باقی بماند.

Slide4
برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید.

نسخه استاندارد میت ۹ مشخصاً به شکل رسمی وارد بازار کشور می شود اما قیمت بالاتر از نسخه قبل این دستگاه، پاشنه آشیل اصلی آن است. با نگاهی به آمار کاربرانی که از سرویس «کافه بازار» استفاده می کنند، می توان دید که هوآوی سهم کمی در بازار کشورمان ندارد ولی با نگاهی دقیق تر به مدل ها، می بینیم که این محصولات بیشتر اقتصادی یا نهایتاً میان رده بوده و در سال یا سال های گذشته تولید شده اند. در این لیست تنها یک پرچمدار موسوم به P8 به چشم می خورد که از عرضه اش بیش از یک سال و نیم سپری می شود.

آمار فروش پرچمدار سال گذشته هوآوی در ایران در دست نیست ولی صرفاً کافیست تا نگاهی به نظراتی که جمعی از کاربران دیجیاتو در بررسی میت ۸ داده اند داشته باشید. بیشتر افراد از قیمت مناسب و امکانات مطلوب این محصول تعریف کرده اند. امسال همان امکانات با بهبودهای اندک در ظاهری مشابه با سال گذشته (که البته زیبا ولی تکراری است) قرار گرفته اند اما قیمت، دست کم به شکل جهانی یک جهش غیر قابل توجیه داشته و مشخص نیست این افزایش دست کم ۱۵۰ دلاری، در قیمت محصول مورد بحث در ایران چه تاثیری خواهد داشت.

نظر شما چیست؛ آیا حاضر هستید برای موبایلی ساخت چین، رقمی بالاتر از آیفون ۷ پلاس، گلکسی S7 Edge، اکسپریا XZ، ال جی V20 یا پیکسل اکس ال پرداخت کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (139 مورد)
  • Saman Tayeban
    Saman Tayeban | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

    ببخشیدا شما انگار فقط میتونید نوشته های دیجی کالا رو نگاه کنیدو هنوز نمیدونید اعداد ارقام کلاک سی پی یو و مقدار رم برتری یک گوشی رو نشون نمیده شما برای فهمیدن تفاوت های میت9 با میت8 میتونید یه سری به بنچمارک ها بزنید و تغیرات دوربین هم که مشخصه فقط کیفیت صفحه نمایش یکسان مونده و درگاه یو اس بی هم تغیر کرده این رو هم فراموش نکنید که هردو از یک خانواده هستند و پیدا کردن یک سری مشخصات مشترک عادیه.
    البته فک کنم این پیام منتشر نشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی