ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

برترین فورد موستانگ های تاریخ در یک نگاه

اوایل دهه 60 و دوران طلایی صنعت خودروسازی آمریکا بود که فورد تصمیم گرفت برای رقابت با شورلت کورویر Corvair، دست به طراحی فورد موستانگ بزند. در میانه ی سال 1964 اولین نمونه های فورد ...

حمید رضا زنگنه
نوشته شده توسط حمید رضا زنگنه | ۲۱ آبان ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

اوایل دهه 60 و دوران طلایی صنعت خودروسازی آمریکا بود که فورد تصمیم گرفت برای رقابت با شورلت کورویر Corvair، دست به طراحی فورد موستانگ بزند.

در میانه ی سال 1964 اولین نمونه های فورد موستانگ به فروش رفتند و تولید انبوه این پانی کار جذاب به سال 1965 موکول شد. اسب سرکش فورد تا به امروز 6 نسل را پشت سر گذاشته و لقب پر فروش ترین خودروی اسپرت جهان را یدک می کشد.

111

بعد از گذشت 52 سال هنوز نمونه های کلاسیک موستانگ طرفداران خود را دارد و نمونه های سالم آن در کشور ما نیز یافت می شود. حال به معرفی نمونه های خاص و قدرتمند از این یانکی سرکش می پردازیم.

شلبی موستانگ جی تی 350 1965

در اولین سال تولیدِ موستانگ، فورد با همکاری شلبی نمونه ای خاص و منحصربه فرد را به بازار معرفی کرد. جی تی 350 با تمام نمونه های تولیدی کمپانی فرق داشت، چراکه توسط کارل شلبی مورد بهینه سازی قرار گرفته بود. این خودرو دارای پیشرانه 4.7 لیتری V8 بود که بسته به ست آپ موتور بین 271 تا 306 اسب بخار نیرو تولید می کند.

1965-mustang-1-720x480-c

این خودرو در سیستم فرمان، سیستم تعلیق و سیستم خروج دود نیز مورد بهینه سازی قرار گرفته بود. در واقع در سال 1965 مدل جی تی 350 برای شرکت در مسابقات و نمایشگاه Sports Car Club of America (SCCA) ساخته شده بود و فقط در این سال تعداد 34 دستگاه تولید شد و در سال 1966 تولید آن با تیراژ بالاتر ادامه یافت.

فورد موستانگ mach 1 1969

در سال 1967 شورلت رقیبی جدی تر برای این اسب سرکش را به بازار معرفی کرد، بنابراین شورلت کامارو را به میدان مبارزه فرستاد. پلیموث نیز باراکودا را عرضه کرد و AMC با جاولین به رقابت با موستانگ پرداخت. فورد برای رقابت با رقبای جدید، در سال 1969 نسل بعدی موستانگ را معرفی کرد که با نام mach 1 شناخته می شد. این خودرو با ظاهری اسپرت تر وارد جنگ تمام عیار پانی کارها شده بود و وظیفه حفظ نام بزرگ موستانگ را بر دوش داشت.

2

فورد برای این نسل پیشرانه 428 اینچ مکعبی موسوم به سوپر کبرا جت را در نظر گرفته بود. این پیشرانه قدرتمند توان تولید 335 اسب بخار نیرو را داشت.

در سال 1971 نمونه ی جدیدی از Mach 1 به بازار عرضه شد که دارای ابعاد بزرگتر و وزن بیشتری بود و قابلیت های نمونه ی قبلی را نداشت. این افول با ارائه موستانگ دو در سال 1974 کامل شد. موستانگ دو، خودرویی هاچبک با پیشرانه شش سیلندر خورجینی به حجم 2.8 لیتر بود. دیگر خبری از پیشرانه های حجیم و قدرتمند برای موستانگ نبود، تا جایی که توان این پیشرانه 6 سیلندر به 105 اسب بخار رسیده بود. تولید این هاچبک کسل کننده تا سال 1978 ادامه داشت.

فورد موستانگ SVO 1984

در سال 1984 فورد نسل سوم موستانگ را معرفی کرد که با نام SVO شناخته می شود. فورد برای این خودرو طیف وسیعی از پیشرانه ها را در نظر گرفته بود که شامل 2.3 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی و توربوشارژردار، 3.3 لیتری شش سیلندر خطی، 2.8 و 3.8 لیتری 6 سیلندر خورجینی و 4.2 و 4.9 لیتری هشت سیلندر خورجینی می شد. ضعیف ترین پیشرانه که 2.3 لیتری 4 سیلندر بود توان تولید 175 اسب بخار را داشت.

3

شما می توانید در حال حاضر نیز یک موستانگ با پیشرانه 8 سیلندر داشته باشید ولی لذت رانندگی با نسل سوم موستانگ قابل قیاس با نمونه های امروزی نیست. این خودرو آن چنان از قابلیت های فنی بالایی برخوردار بود که در مسابقات درگ به کررات از آن استفاده می شد.

فورد موستانگ SVT کبرا آر 2000

نام کبرا همیشه علاقمندان به خودروهای اسپرت آمریکایی را به وجد می آورد، فورد نیز برای جلب نظر مشتریان نمونه های قدرتمند تر و اسپرت تر را با نام و نشان کبرا راهی بازار می کند. در سال 2000 نیز همراه با عرضه نسل چهارم موستانگ نام کبرا دوباره بر سر زبان ها افتاد. موستانگ SVT کبرا در واقع میراث دار خودروهای اسپرت دهه 60 و 70 بود که با تکنولوژی و امکانات رفاهی به روز رسانی شده بود.

4

موستانگ SVT کبرا آر نمونه ای اختصاصی و تولید محدود بود که از پیشرانه 5.4 لیتری V8 سود می برد. این پیشرانه پرحجم توان تولید 385 اسب بخار نیرو داشت. SVT برای کنترل این قدرت سرسام آور از ترمز های برمبو سود می برد.

برای سبک تر شدن وزن خودرو سیستم کروزکنترل و سیستم پخش حذف شده بودند. این خودروی زیبا و خاص فقط با رنگ قرمز عرضه می شد.

موستانگ شلبی GT350R 2016

موستانگ GT350R نمونه ای انحصاری و تولید محدود است که 37 دستگاه از آن عرضه شده است و نمونه #001 آن به مبلغ 1 میلیون دلار به فروش رفته است.

این خودرو نسبت به نمونه استاندارد GT350 حدود 59 کیلوگرم سبک تر بوده و دارای پیشرانه 5.2 لیتری هشت سیلندر خورجینی است که بیشتر از 500 اسب بخار نیرو تولید می کند. این مار زهرآگین از گیربکس 6 سرعته دستی سود می برد.

5

این نمونه از نسل جدید موستانگ یکی از خاص ترین خودروهای مدرن می باشد که قیمت بعضی مدل های آن در حراجی های معتبر به بالاتر از یک میلیون دلار نیز می رسد.

موستانگ در صنعت خودروسازی یکی از نام هایی است که اصالت خود را بعد از 52 سال حفظ کرده است. زمانی که پشت فرمان یک موستانگ قرار می گیرید هنوز مانند نمونه های کلاسیک، ضربان قلب تان شدیدتر شده و هیجان به رگ هایتان تزریق می شود.

16-mustang-2-720x480-c

قدرت و اصالت رمزهای موفقیت این نام بزرگ آمریکایی است که بعد گذشت نیم قرن هنوز طرفداران خاص خود را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Amirfani0
    Amirfani0 | ۲۲ آبان ۱۳۹۵

    فقط GT500

  • Hossein Donyavi
    Hossein Donyavi | ۲۲ آبان ۱۳۹۵

    گوگل ترنسلیت چیز ردیفیه ازش استفاده کنید
    ماستنگ نه موستانگ

  • arash.pro
    arash.pro | ۲۲ آبان ۱۳۹۵

    به نظر من بهترین فورد eleanor هستش . همون جی تی 500

    Eleanor Ford Mustang

    • Vahid Moshiri
      Vahid Moshiri | ۲۲ آبان ۱۳۹۵

      You know your Mustangs

  • سعید
    سعید | ۲۱ آبان ۱۳۹۵

    هیچ ماشینی به نظرم طراحی قدرت مند فورد موستانگ و کامارو رو نداره

    • IamSeraj
      IamSeraj | ۲۲ آبان ۱۳۹۵

      فق بخاطر طرحایشونه که هنوزم مشتری های خاص خودشونو دارن

      • یحیی خالدی
        یحیی خالدی | ۲۲ آبان ۱۳۹۵

        پ ن پ میخوای به خاطر چشم و ابروی مدیر کمپانیشون مشتری داشته باشن؟

مطالب پیشنهادی