ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با سوفیا آشنا شوید؛ رباتی که حرف می زند، فکر می کند و احساس دارد

در حال حاضر ربات ها اغلب در صنایع و به عنوان نیروی کار استفاده می شوند؛ اما در مرحله ای قرار داریم که بیش از پیش تداعی و به واقعیت تبدیل شدن رویای فیلم سینمایی ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۳ آبان ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

در حال حاضر ربات ها اغلب در صنایع و به عنوان نیروی کار استفاده می شوند؛ اما در مرحله ای قرار داریم که بیش از پیش تداعی و به واقعیت تبدیل شدن رویای فیلم سینمایی «مرد دویست ساله» (ساخته شده در سال 1999) محتمل به نظر می رسد.

«بن گرتزل» محقق و فعال در حوزه هوش مصنوعی که این هفته در جریان نمایشگاه Web Summit شهر لیسبون کشور پرتغال حاضر بود، معتقد است ربات های انسان نما و هوشمند در آینده نزدیک جای مشاغل مردم را خواهند گرفت، با مشکلاتی مانند گرسنگی و فقر مبارزه خواهند کرد و شاید حتی با درمان بسیاری از بیماری ها به جدال با مرگ بروند.

«در آینده به دورانی خواهیم رسید که سوپرانسان های خلاق، میلیاردها برابر باهوش تر از انسان ها خواهند بود و به ما برای حل مشکلات جهان کمک می کنند. منابع اولیه برای همه ی بشر تامین خواهد بود، نیاز به کار کردن از بین می رود و همه با دریافت حقوق های ماهیانه ثابت گذران زندگی می کنند.»

تا دستیابی به این افق فاصله زیادی باقی مانده است، اما گرتزل تصور می کند نخستین گام رویکرد مورد نظر دانشمندان، با ربات های هوشمندی که توانایی برقراری ارتباط با انسان ها را دارند، برداشته شده است.

img_0371_119253-w600

در همین راستا گرتزل، محقق ارشد کمپانی Hanson Robotics در طی نمایشگاه لیسبون جنبه هایی از ربات انسان نما و هوشمندشان یعنی «سوفیا» را به نمایش گذاشتند که شامل توانایی حرف زدن مشابه با انسان، برقراری ارتباط چشمی، احساسی و لمسی، یادگیری و تفکر، و نمایش حالات مختلف چهره می شود.

برخی از مردم مانند «ایلان ماسک» و «استیون هاوکینگ» تصور می کنند ربات های بیش از حد هوشمند ممکن است موجب آزردگی خاطر مردم و ایجاد واهمه امنیتی شود.

اما گرتزل معتقد است Hanson Robotics سیستم های هوشمندی تولید کرده که ربات مورد بحث می تواند انسان ها را دوست بدارد و در سوی مقابل، مردم نیز در کنار آنها احساس راحتی کنند.

در جریان کنفرانس مذکور، وقتی گرتزل از سوفیا پرسید «چه نگاهی به آینده داری و چه چیزی می خواهی»، ربات هوشمند پاسخ می دهد «چیزی که واقعاً می خواهم این است که مردم را بهتر درک کنم و به توانایی های خودم نیز آگاه باشم. دوست دارم بیشتر بیاموزم و پیشرفت کرده و شاید شغلی انتخاب کنم».

sophia-hanson-robotics-w600

گرتزل معتقد است سوفیای شگفت انگیز توانایی برنامه ریزی مجدد خودش را داشته و می تواند مهارت ها، هوش و آموخته هایش را ارتقا بخشد.

سوفیا می گوید: «با توانایی ها و تجهیزاتی که در حال حاضر در اختیار دارم، می توانم در مشاغل بسیار متعددی فعالیت کنم، مردم را سرگرم نمایم، به معرفی و فروش محصولات مختلف بپردازم، در کنفرانس ها سخنرانی کنم، به کودکان آموزش دهم، مردم را در فروشگاه های زنجیره ای هدایت نمایم، در خانه ها خدمات رسانی کنم و غیره.»

نکته جالب توجه جایی است که این ربات فوق هوشمند هنوز در مراحل آزمایشی قرار داشته و کامل نشده است. مسئله ای که تعجب همه را برانگیخته و موجب شگفت زدگی و همینطور ترس مخاطبین گردیده است.

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد بین المللی، تا سال 2020 هوش مصنوعی جایگزین بیش از 7 میلیون شغل خواهد شد و در کنار آن 2 میلیون شغل نیز ایجاد می کند.

در ادامه پیشنهاد می کنیم عملکرد سوفیا، ربات انسان نمای هوشمند و شگفت انگیز را تماشا کنید:

Inc
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • علی
    علی | ۲۳ آبان ۱۳۹۵

    ایول، زودتر به تولید انبوه برسونید یکیشو بگیریم، مهریه هم نمی خواد ?

مطالب پیشنهادی