ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامسونگ با تصاحب کمپانی هارمان، چه برنامه ای برای حضور در صنعت خودرو دارد؟

سامسونگ به تازگی 8 میلیارد دلار صرف خرید کمپانی متخصص سیستم های صوتی، تصویری و سرگرمی خودرو با نام «هارمان» نموده، اقدامی که برای بسیاری افراد عجیب به نظر می رسد، زیرا کمپانی کره ای ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

سامسونگ به تازگی 8 میلیارد دلار صرف خرید کمپانی متخصص سیستم های صوتی، تصویری و سرگرمی خودرو با نام «هارمان» نموده، اقدامی که برای بسیاری افراد عجیب به نظر می رسد، زیرا کمپانی کره ای را بیشتر به خاطر اسمارت فون ها و لوازم خانگی اش می شناسیم.

با این حال تصاحب هارمان می تواند یکی از مهم ترین گام های استراتژیک این شرکت برای تضمین آینده اقتصادی آنها به شمار آید.

harman-hq

کمپانی مذکور در بیانیه مطبوعاتی اش تصریح کرد توجه خاصی به فناوری های اختصاصی هارمان در حوزه خودرو دارد و به نظر می رسد کره ای ها می خواهند رهبری بازار وسایل نقلیه را نیز به دست گیرند، اما چرا؟

تکمیل و یکپارچه سازی سبد محصولات

سامسونگ طی چند سال گذشته اقدامات زیادی را در حوزه صنعت خودرو انجام داده، به ویژه اینکه مدارات مجتمع و پردازنده های مخصوص این بازار را عرضه کرده است. سال گذشته آنها بخش تازه ای را در کسب و کار خود تأسیس نمودند که به طور انحصاری در زمینه اجزای الکترونیکی خودرو فعالیت می کند.

همچنین به تازگی در ماه جولای، شاهد خرید بخش بزرگی از سهام کمپانی بزرگ خودروسازی چینی به نام BYD به ارزش 455 میلیون دلار از سوی کره ای ها بودیم.

samsung-in-talks-with-byd-to-buy-stake-in-the-company

در حال حاضر، بخش خودروی سامسونگ از تکنولوژی برتر کمپانی مادر در ساخت چیپ های حافظه بهره می گیرد، و انواع ماژول های کنترلی DRAM و NAND فلش را برای استفاده در سیستم های کامپیوتری اتومبیل به کار می بندد. همچنین فناوری حسگرهای تصویر CMOS صنعتی (CIS) این شرکت نیز در خدمت توسعه سامانه های تشخیص اشیاء برای کمک به راننده قرار گرفته اند.

samsung-chip

اما در مقابل، هارمان کمپانی طراح محصول و تجهیزات به شمار می رود، یعنی هدف آنها تولید سیستم های کامل و نهایی برای خودروهاست که توسط سرنشینان به کار گرفته می شوند. در حال حاضر این شرکت، برترین تولیدکننده سامانه های اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده در صنعت خودرو محسوب می گردد.

راهکارهای هارمان مواردی از جمله فناوری تشخیص صدا، ورودی ویدیویی از دوربین، تشخیص اشیاء، ناوبری افزوده، مالتی مدیا، امنیت، و اپلیکیشن هایی برای یکپارچه سازی خدمات را در بر می گیرد. این سیستم ها در محصولات خودروسازانی از جمله بی ام و، آئودی، کرایسلر، پورشه و بسیاری دیگر تعبیه شده اند.

harman-rinspeed4

در همین راستا، سامسونگ نیز در حال فعالیت روی راهکارهای اختصاصی اش برای وسایل نقلیه مدرن بر اساس سیستم عامل تایزن است، پلتفرمی که Samsung Connect Auto نام دارد.

در نمایشگاه MWC دانگل کوچکی را دیدیم که ارتباط وای-فای و هشدارهای لحظه ای را از طریق یک درگاه ساده OBD2 فعال می ساخت. با این حال، سیستم فوق به اندازه راهکارهای هارمان یا دیگر محصولات موجود در بازار، یکپارچه و فراگیر نیست.

samsung-connect-auto

در مجموع سامسونگ می خواهد قطعات مورد استفاده در سیستم های هارمان کاردون را خودش تأمین کند، ضمن اینکه از تخصص و تبحر هر دو شرکت برای توسعه فناوری های جدید در بازار خودروهای متصل به شبکه بهره گیرد، یعنی همه چیز را زیر یک سقف جمع نماید.

بنابراین پا گذاشتن در بازار وسایل نقلیه را کاملاً می توان با رویکردهای پیشین سامسونگ در زمینه محصولات هوشمند، همگام و هماهنگ دانست.

نزاع بر سر سهم بازار مدارات مجتمع

حال که به موضوع تأمین قطعات رسیدیم، باید به این نکته اشاره کنیم که صنعت خودرو اهمیت فوق العاده ای برای تولیدکنندگان چیپ پیدا کرده است. فروش مدارات مجتمع (IC) اتومبیل در سال 2015 رقمی بالغ بر 20.5 میلیارد دلار را نشان می داد، که انتظار می رود تا پایان دهه جاری میلادی به بیش از 27 میلیارد دلار برسد.

در سال 2015 ICهای آنالوگ و میکروکنترلرها تقریباً 74 درصد فروش بازار را در اختیار داشتند. تراشه های حافظه، که یکی از حوزه های تخصص سامسونگ به شمار می رود، نیز 7.8 درصد از درآمد کل را شامل می شدند. با این حال، پیش بینی می گردد این بخش تا سال 2019 به سهم 12 درصدی برسد، و بازار سالیانه چیپ های حافظه خودرو ارزشی 3.3 میلیارد دلاری پیدا کند.

ic-market-growth

علاوه بر اینها، سیستم های تعبیه شده در صنعت خودرو، یکی از رو به رشد ترین بخش های بازار تکنولوژی به شمار می روند. رشد سالیانه این حوزه تا سال 2020 در حدود 4.7 درصد برآورد می گردد، ضمن اینکه رتبه بعدی در این زمینه با رقم 4.3 درصد در سال، به قطعات دستگاه های صنعتی و پزشکی تعلق دارد.

سامسونگ در حال حاضر توجه اصلی اش را روی محصولات الکترونیکی مصرفی قرار داده، که به طور میانگین 2.8 درصد در هر سال رشد می کنند. بنابراین باید به آنها حق داد که گرایش بیشتری به بازار خودرو با رشد فوق العاده سریع داشته باشند.

طی سالیان اخیر بخش تولید نیمه های سامسونگ اهمیت بسیار زیادی در سودآوری کسب و کار آنها داشته است. در سه ماهه دوم سال 2016 سود عملیاتی از بخش آی تی و ارتباطات موبایلی (که اسمارت فون ها را هم در بر می گیرد) به 4.32 تریلیون وون رسید.

timeline-of-samsung-semiconductor-business

اما در همین بازه زمانی، کسب و کار نیمه هادی آنها به تنهایی توانست 2.64 تریلیون وون سود عملیاتی را فراهم سازد. همچنین با بروز نگرانی هایی در مورد فروش اسمارت فون و رخدادهای ناگوار اخیر، بخش نیمه هادی به یکی از اولویت های اصلی کره ای ها بدل شده.

به همین دلیل می توان صنعت خودرو را به عنوان بخش سودآور عظیمی در حوزه صنایع نیمه هادی در نظر گرفت، که می تواند آینده این کمپانی را تضمین نماید.

لازم به ذکر است فروش خودروهای متصل به شبکه نیز رشد قابل توجهی را طی 5 سال آینده تجربه خواهد کرد. علی رغم اینکه هارمان را به عنوان شرکت متخصص در زمینه سیستم های صوتی می شناسیم، اما آنها 45 درصد درآمد و 49 درصد سود عملیاتی خود را مدیون کسب و کار خودرو هستند.

connected-car-shipments-bi-intelligence

درآمد سالانه این کمپانی در حال حاضر به 7 میلیارد دلار می رسد، و با توجه به اینکه انتظار می رود تا سال 2021 به بیش از 380 میلیون دستگاه خودروی متصل به شبکه در جاده های سرتاسر دنیا در حال تردد باشند، صنعت مورد بحث به یکی از سودآورترین بخش های بازار الکترونیک تبدیل خواهد شد، درست همانند وضعیتی که یک دهه قبل برای تلفن همراه به وجود امد.

بقا در گردونه رقابت

مشخصاً سامسونگ و هارمان تنها کمپانی هایی نیستند که به پتانسیل بالای صنعت خودروهای متصل به شبکه واقف شده و روی آن سرمایه گذاری کرده اند. در واقع بزرگ ترین رخداد این صنعت، چندی پیش توسط کمپانی آمریکایی کوالکام و با خرید شرکت صنایع نیمه هادی NXP به مبلغ 47 میلیارد دلار رقم خورد.

nxp_philips_hamburg

در همین رابطه «تگزاس اینسترومنتس» نیز که از تولیدکنندگان برتر مدارات مجتمع به شمار می رود نیز در آخرین گزارش مالی خود به افزایش 21 درصدی سودش اشاره کرده، که عمدتاً به خاطر افزایش تقاضای بازار خودرو بوده است.

با این حال، دو شرکت مذکور تمرکز اصلی خود را روی میکروکنترلرها و چیپ های آنالوگ قرار داده اند، در حالی که سامسونگ تسلط بی چون و چرایی در زمینه فناوری چیپ های حافظه دارد.

texas-instruments-incs-headquarters-in-dallas

البته روند رو به رشد کنونی محدود به ساخت و عرضه مدارات مجتمع نمی شود. رقبایی همچون LG نیز مدتهاست راهکارهای فوق العاده ای را در زمینه سامانه های اطلاعاتی-سرگرمی خودرو ارائه می کنند، که قابلیت هایی همچون ناوبری، ایمنی، امنیت، امکانات صوتی و تصویری و HUD را در بر می گیرند.

حتی غول پردازنده های گرافیکی دنیا یعنی انویدیا نیز سخت افزار اختصاصی خود را برای وسایل نقلیه هوشمند و متصل به شبکه عرضه کرده، که جدیدترین آنها کامپیوتر فوق پیشرفته DRIVE PX 2 نام دارد. تکنولوژی به کار رفته در این دستگاه، نه تنها فضای اطراف خودرو را پردازش می کند، بلکه می تواند موقعیت خودرو را روی نقشه بیابد و با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، برنامه ریزی کاملی را برای سفرها انجام دهد.

nvidia_drive_px2

لازم به ذکر است سامسونگ پیش از این نیز به حوزه ماشین های خودران قدم گذاشته، اما این موضوع ارتباط چندانی با فناوری های موجود و تصاحب هارمان ندارد. با این حال، تکنولوژی دوربین ها و حسگرهای ساخت این دو کمپانی می تواند نهایتاً آنها را به رقیبی شایسته در حوزه رانندگی هوشمند بدل نماید.

در حال حاضر، گوگل و تسلا دو بازیگر اصلی در بازار اتومبیل های خودران به شمار می روند، ضمن اینکه تسلا راننده خودکار و هوشمندش را در خودروهای مصرفی تعبیه کرده است. سخت افزار تسلا از سوی کمپانی انویدیا تأمین می شود. همچنین اپل نیز تیمی قوی را در حوزه ماشین های خودران به کار گرفته، هرچند اخیراً توجه خود را از سخت افزار، به حوزه نرم افزار معطوف کرده.

طبق اخبار موجود، اپل قصد دارد به بخش نرم افزاری بازار از طریق پلتفرم CarPlay وارد شود، ضمن اینگه گوگل نیز سیستم Android Auto را برای این حوزه معرفی کرده است. در مقابل سامسونگ نیز پروژه اطلاعاتی-سرگرمی Tizen-In-Vehicle را در دست دارد، اما نمی دانیم که آیا آنها قصد رقابت با سیستم های اپل و گوگل را دارند یا رویکردی مجزا و مستقل را در پیش گرفته اند.

tizen-in-vehicle

با این حساب اگر سامسونگ بتواند سیستم تایزن را با پلتفرم Smart Essentials کمپانی هارمان ترکیب نموده و سیستمی یکپارچه و تعاملی را به کاربران ارائه کند، می توان آینده خوبی را برای آنها متصور شد.

هارمان در حال حاضر امکان انتخاب سیستم عامل و اکوسیستم نرم افزاری را برای سخت افزار اختصاصی اش مهیا ساخته، و تولیدکنندگان می توانند از QNX، لینوکس، Genivi، اندروید و HTML5 بهره گیرند. همچنین پلتفرم Smart Essentials نیز بر اساس چارچوب انعطاف پذیر لینوکس طراحی شده که با سیستم های مختلف سازگار است.

smart-essentials

به همین دلیل سامسونگ به راحتی نمی تواند این سیستم کاملاً باز و پر کاربرد را با سیستم اختصاصی خود ببندد، مگر اینکه طرح و برنامه ویژه ای را برای آن در نظر بگیرد. اما در صورت چنین کاری، می توان انتظار داشت موبایل های آتی این کمپانی هماهنگی کاملی با محصولات خودرویی آنها داشته باشند.

جمع بندی

به طور خلاصه باید گفت سامسونگ خیز بلندی برای تصاحب بخش بزرگی از بازار بزرگ و پرسود تجهیزات الکترونیکی خودرو برداشته است. آنها نه تنها می خواهند روی بخش سخت افزاری و تولید مدارات مجتمع تکیه کنند، بلکه قصد دارند سیستم های کاملی را در زمینه ارائه محتوای اطلاعاتی و سرگرمی به خودروسازان بفروشند.

mercedes-infotainment-system

اما جنبه نرم افزاری استراتژی کره ای ها هنوز کم و بیش مبهم است. آنها گام های خوبی برای یکپارچه سازی اکوسیستم در حال رشد محصولات هوشمند و موبایل هایشان برداشته اند، و شاید بتوانند سامانه های خودرویی را نیز در دل آن جای دهند.

با همه این تفاسیر، می توان گفت تصاحب کمپانی هارمان از سوی سامسونگ، آنها را با سرعت فوق العاده ای به سمت فتح قله بازار خودروهای متصل به شبکه پیش خواهد راند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • sepehri
    sepehri | ۲۶ آبان ۱۳۹۵

    سامسونگ نشون داده تو هر زمینه ای که وارد بشه میتونه اولین باشه همونطور که تونست تو موبایل تنها شرکتی باشه که با اپل رقابت کنه .

  • M.javad
    M.javad | ۲۶ آبان ۱۳۹۵

    عاقا اخه چرا تو هر صنعتی پا میزاری و دخالت می کنی ، همون صنعت گوشی هوشمند بس نبود حالا می خوای صنعت خودرو سازی رو هم به گَند بکشی?

  • mohammad reza
    mohammad reza | ۲۶ آبان ۱۳۹۵

    booomb

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی