ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نخستین کالبدشکافی مک بوک پرو 2016 مجهز به تاچ بار؛ iFixit راضی نیست

کمپانی اپل ماه گذشته سه مدل جدید از سری لپ تاپ های مک بوک پرو معرفی کرد که به ترتیب با ابعاد 13 اینچ بدون تاچ بار و مدل های 13 و 15 اینچی مجهز ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۶ آبان ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

کمپانی اپل ماه گذشته سه مدل جدید از سری لپ تاپ های مک بوک پرو معرفی کرد که به ترتیب با ابعاد 13 اینچ بدون تاچ بار و مدل های 13 و 15 اینچی مجهز به تاچ بار، اخیراً روانه بازار شده است.

اگر به خاطر داشته باشید دو هفته پیش، گروه شناخته شده iFixit دست به کالبدشکافی مدل 13 اینچی بدون تاچ بار زد و دیدیم که با وجود ارائه سخت افزار قوی و سریع آن، امتیاز تعمیر پذیری بسیار بدی را دریافت کرده است.

macboo-touchbar0ifixit-2-w600

حالا با توجه به آغاز عرضه مدل های مجهز به تاچ بار سری مک بوک پرو 2016 از ابتدای هفته جاری میلادی، دیگر مدل 13 اینچی این خانواده در اختیار iFixit قرار گرفته و شاهد قطعات و سخت افزارهای موجود در این لپ تاپ قدرتمند هستیم.

macboo-touchbar0ifixit-3-w600

هرچند که این نسخه نیز مشابه با مدل قبلی، تعمیرپذیری بسیار ضعیف و بدی داشته و امتیاز پایین 1 از 10 را کسب کرده است. لازم به ذکر است نوار ابزار لمسی به کار رفته در این مدل یکی از دشوارترین قطعات برای تعویض بوده که عملاً تنزل نمره را در قیاس با مدل دو هفته پیش موجب شده است.

macboo-touchbar0ifixit-4-w600

در نخستین گام از کالبدشکافی این لپ تاپ، iFixit اشاره می کند بعد از باز شدن بدنه پشتی عملاً فقط باتری، دو عدد فن و سیستم خنک کننده قابل تعویض هستند و از سوی مقابل می توان ترکپد را جدا کرد؛ در حالی که در مدل بدون تاچ بار می توانستیم حافظه SSD و اسپیکرها را نیز بدون رجوع به مرحله بعدی عوض کرد.

macboo-touchbar0ifixit-5-w600

نکته جالبی که iFixit ذکر می کند، مربوط به پورت 3.5 میلیمتری هدفون است. در واقع مشابه با مدل بدون تاچ بار، این درگاه به شکل ماژولار توسعه یافته و به راحتی قابل تغییر است. بنابراین اصلاً بعید نیست که اپل در نسل های آینده مک بوک ها، آن را با Lightning جایگزین نماید.

macboo-touchbar0ifixit-8-w600

لایه های بعدی برای دسترسی به حافظه اصلی، رم و پردازنده خوشبختانه به وسیله پیچ به یکدیگر متصل شده اند و خبری از چسب نیست؛ منتها دسترسی بسیار دشوار به آنها و کابل کشی ها و پورت های متعدد (که حتی یکی شان به هیچ کجا متصل نبوده) باز هم کار را برای iFixit سخت کرده است.

macboo-touchbar0ifixit-10-w600

با رسیدن به بورد اصلی داخلی لپ تاپ که شمایلی همانند یک سبیل را تداعی می کند، شاهد پردازنده اصلی i5 اینتل، 4 واحد حافظه SSD با ظرفیت 64 گیگابایتی (مجموعاً 256 گیگابایت) ساخت SanDisk، رم DDR3 ساخت سامسونگ و سایر تجهیزات شبکه ای ساخت خود اپل هستیم. متاسفانه چهار قسمتی بودن حافظه SSD به کار رفته در این مدل، عملاً امکان تعویض هارد را غیر ممکن ساخته است.

macboo-touchbar0ifixit-11-w600

همانطور که می دانید یکی از بخش های اصلی تاچ بار که در واقع به عنوان جایگزین دکمه پاور طراحی گردیده، تاچ ID است که به اعتقاد iFixit مشکلات زیادی روی دست تعمیرکار می گذارد. گفتنی است شیشه به کار رفته روی این قسمت از جنس یاقوت بوده تا احتمال خش افتادگی را به حداقل برساند.

macboo-touchbar0ifixit-14-w600

اما دشوارترین قسمت تعمیر این لپ تاپ، تاچ بار است که گروه iFixit برای جداسازی آن مجبور به یاری جستن از دوستانش در تیم iOpener شده و حتی با این وجود، به پنل OLED آن آسیب وارد شده است.

macboo-touchbar0ifixit-22-w600

در ادامه پیشنهاد می کنیم سایر تصاویر این کالبدشکافی سخت را مشاهده نمایید:

macboo-touchbar0ifixit-6-w600 macboo-touchbar0ifixit-7-w600 macboo-touchbar0ifixit-9-w600 macboo-touchbar0ifixit-12-w600 macboo-touchbar0ifixit-13-w600 macboo-touchbar0ifixit-15-w600 macboo-touchbar0ifixit-16-w600 macboo-touchbar0ifixit-17-w600 macboo-touchbar0ifixit-18-w600 macboo-touchbar0ifixit-19-w600 macboo-touchbar0ifixit-20-w600 macboo-touchbar0ifixit-21-w600 macboo-touchbar0ifixit-23-w600 macboo-touchbar0ifixit-24-w600 macboo-touchbar0ifixit-25-w600 macboo-touchbar0ifixit-26-w600

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • امیرحسین زنگنه
    امیرحسین زنگنه | ۲۷ آبان ۱۳۹۵

    واقعا چقد ترک پدش بزرگ شده ها.

  • heydar hejazi
    heydar hejazi | ۲۷ آبان ۱۳۹۵

    سری که درد نمیکنه دستمال نمیبندن.. خرید مک بوک پرو قدیمی بهتره

  • darksider
    darksider | ۲۷ آبان ۱۳۹۵

    دوستان توجه شمارو به گروه iopener که از دوستان ifixit هستن جلب میکنم ( همون قطعه ابی رنگ توی تصویر )
    واقعا مترجم بگه مادرش یه اسفندی براش دود کنه از دست میره اینجوری

    • heydar hejazi
      heydar hejazi | ۲۷ آبان ۱۳۹۵

      ای اوپنر یه گروهه عزیزم اون قطعه نیست...

  • محمد هادی
    محمد هادی | ۲۷ آبان ۱۳۹۵

    جالب بود
    اس اس دی ساخت سن دیسک
    رم ساخت سامسونگ

    واقعیت دنیای فناوری همینه! همکاری! در عین رقابت ♥

    و اما پیچیده تر شدن تعمیرپذیری........
    دوستان در مورد این اصطاح و مفهومش تحقیق کنند:
    Planned obsolescence

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی