ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پیش نمایش Final Fantasy XV؛ رویایی که واقعیت پیدا کرد

نگاهی به بازی هایی که «Development Hell» را تجربه کرده اند بیندازید، کدام یک به موفقیت رسیدند؟ عناوینی را می گوییم که توسعه آن ها سال های سال به طول انجامیده است. اگر Team Fortress ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲ آذر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

نگاهی به بازی هایی که «Development Hell» را تجربه کرده اند بیندازید، کدام یک به موفقیت رسیدند؟ عناوینی را می گوییم که توسعه آن ها سال های سال به طول انجامیده است. اگر Team Fortress 2 و Prey را نادیده بگیریم، تقریبا هیچکدام نتوانستند انتظارات مخاطبین را برآورده نمایند. از Duke Nukem Forever بگیرید که خاطرات بازیکن ها را به نابودی کشاند تا Aliens: Colonial Marines که لگه ننگ اش هیچگاه از دامان کمپانی شناخته شده گیرباکس پاک نخواهد شد.

به این مسئله فکر کنید؛ وقتی کسی چندین سال به انتظار انتشار عنوانی روزهایش را می گذراند، طبیعتا می خواهد تا نتیجه نهایی هم ارزش صبرش را داشته باشد. به این خاطر هیجان پیرامون یک بازی خود به خود افزایش یافته و کار برای توسعه دهنده طاقت فرسا می شود. همین جوری بازیکن ها از نمایش های دروغین یا حرف هایی که سازندگان به آن ها زده و اهمیت نداده اند، خسته شده اند.

حالا این انتظارات فراوان برای انتشار را هم بیافزایید تا بدانید واژه جهنم که بالاتر گفتیم تنها به روند تولید اثر اشاره نداشته و پشتش ناگفته های زیادی از اعصاب فولادین طرفداران این گونه عناوین است. امسال قضیه برای بازی هایی که توسعه شان به طول انجامید خیلی جالب شده و تنها طی یک ماه علاقه مندان به صنعت گیمینگ می توانند دست به تجربه دو تا از محبوب ترین آن ها بزنند.

یکی از این بازی ها The Last Guardian [پیش نمایش دیجیاتو] است که پس از مشکلات گوناگون سرانجام شاهد انتشارش خواهیم بود. دومین عنوان را که امشب می خواهیم به آن بپردازیم می توانیم ساخته بلندپرواز اسکوئر انیکس بنامیم؛ اثری که پس از نمایش های گوناگونش، همچنان خیلی ها نسبت به موفقیتش مشکک هستند. با ما و پیش نمایش Final Fantasy XV همراه باشید تا ببینیم توسعه دهنده با چه تغییراتی می خواهد انتظارات بازیکن ها را برآورده نماید.

final-fantasy-xv-6
اگر نام این سری فاینال فانتزی است، چرا تاکنون شاهد عرضه حدود بیست قسمت از ساخته اسکوئر بوده ایم؟ پس این «آخرین فانتزی» کی به پایان می رسد. برای آگاهی از این مسئله مقاله ناگفته های دنیای بازی را از دست ندهید.

نوکتیس بچه ها را بردار برویم دعوا؛ تقریبا تمام داستان فاینال فانتزی 15 پیرامون همین چند کلمه می چرخند. اصلا بخواهیم با هم رو راست باشیم، بیشتر بازی های نقش آفرینی بر اساس این جمله ساخته شده اند. Dragon Age چیزی جز این بود؟ نه، سازنده توانست با پرداخت فوق العاده به چنین داستانی، یک روایت استثنایی را به مخاطب ها هدیه بدهد. کاری که امیدواریم توسعه دهندگان فاینال فانتزی 15 بتوانند از پس آن بر بیایند.

جدا از این که از همان ابتدای معرفی، اسکوئرانیکس روی ذات تاریک بازی مانوور زیادی داد و شاید نمایش های پایانی خیلی آن اتمسفر اولیه را نداشته باشند اما هاجیمه تاباتا که جایگزین نومورا برای ساخت بازی شد، گفته کنار لبخندها شاهد اشک ها هم خواهیم بود. داستان پانزدهین شماره فاینال فانتزی از این قرار است که پس از یک کشمکش طولانی بین Lucis و Niflheim، دو ملت سرانجام به این جنگ خونین پایان می دهند.

به عنوان بخشی از پیمان، آن ها تصمیم می گیرند تا Noctis Lucis، ولیعهد لوسیس، با یکی از راهبه ها با نام Lunafreya ازدواج نماید. شاید همه چیز از زندگی آسوده مردم خبر می داد اما هنگامی که نوکتیس طی یک سفر به دیدن لونا می رود از حقیقت پشت این پیمان پرده برداری می کند؛ این ها همگی نیرنگی هستند تا حاکم نیفلهایم جادو را از بین برده و بتواند حکومت شهر را برعهده بگیرد.

نیفلهایم به هدفش می رسد. آن ها سلطنت را به دست گرفته و گزارشات نشان می دادند نوکتیس، پدرش و لونا به هلاکت رسیدند. اما این حرف ها حقیقت نداشتند. لونا که آواره شد، تصمیم گرفت به یک شهر متفاوت برود. پدر نوکتیس هم که پیش از هجوم حاکم نیفلهایم به توطئه او پی می برد، فرزندش را به همراه نزدیکانش فراری می دهد. این گونه است که ماجراجویی ناکتیس و دوستانش شروع شده و آن ها ابتدا می خواهند تا لونا را بیابند.

final-fantasy-xv-3
اسکوئرانیکس برای داستان سرایی از The Last of Us الهام گرفته است. بدین معنی که همانند گذشته خبری از کات سین های طولانی نبوده و داستان بیشتر همگام با گیم پلی روایت خواهد شد.

پرسش اینجاست جریان شهر جادویی چیست؟ چرا نیفلهایم دست نگه داشت تا این پیمان را ببندد؟ جهان دنیای فاینال فانتزی 15 یا همان Eos به چندین کشور تقسیم شده بود و تمام منطقه ها کریستال هایی جادویی داشتند که جدا از قابلیت های گوناگون، به آن ها قدرت هایی سیاسی می بخشید. همه چیز خوب پیش رفت تا این که جنگ سختی بین کشورها به راه افتاد و تمام ملت ها به جز لوکتیس کریستال خود را از دست دادند.

این گونه بود که بقیه منطقه ها احساس نا آرامی کردند و تصمیم گرفتند اسلحه و تکنولوژی های امروزی بسازند تا بتوانند با لوکتیس رقابت کنند. ولی این تمهیدات هم جواب ندادند و همان کریستال پایانی می توانست آسایش را از خواب سران کشورها بگیرد. به همین خاطر یک جنگ سرد بین لوکتیس و بقیه منطقه ها شکل گرفت و روز به روز تنش میان آن ها افزایش یافت. ملت ها که میبینند کاری از کار پیش نمی برند، به این دیدگاه می رسند تا یک امپراطوری بزرگ بسازند.

بنابراین کشورهایی که می خواهند را زیر پرچم خود می آورند. جرقه های داستان تاسیس نیفلهایم و پیمان با لوکتیس از همین جا نشات گرفته از همین جا است. چون حاکم لوکتیس شهرش را با استفاده از جادو مقاوم کرده بود، آن ها باید ابتدا این منطقه را نابود می ساختند تا بتوانند کریستال را به دست بیاورند. ماجراجویی ناکتیس هم پیرامون باز پس گیری کریستال چرخیده و او با دوستانش باید به فاجعه ای که به وجود آمده پایان دهند.

اگر دوست دارید بیشتر از داستان فاینال فانتزی 15 اطلاعات به دست بیاورید، بد نیست Kingsglaive: Final Fantasy XV را مشاهده نمایید. این انیمیشنِ پیش درآمد، شاید از سوی منتقدین طرد شد اما به خاطر گرافیک عجیب و بازگویی قسمتی از اتفاقات عظیم دنیای فاینال فانتزی، طبیعتا برای علاقه مندان به این سری سرگرم کننده خواهد بود. جدا از این که نام Takeshi Nozue به عنوان کارگردان این اثر هم برای خیلی ها اتمام حجت است.

final-fantasy-xv-8
رویای نومورا به واقعیت پیوست؛ عنوانی با ترکیب فانتزی ها و دنیای واقعی انسان ها.

خیلی ها همکاری اش با نومورا و ساخت انیمیشن فراموش نشدنی Final Fantasy VII: Advent Children را به یاد دارند. با وجود این که اسکوئرانیکس گفته بود بازی داستانی دارک نسبت به بقیه عناوین سری به نمایش می گذارد، یکی از چیز هایی که موجب شده نسبت به این بخش فاینال فانتزی 15 امیدوار باشیم، نویسنده داستان است. اگر به صفحه ویکیپدیا این عنوان سر بزنید با نام های Saori Itamuro و Kazushige Nojima برخورد خواهید کرد.

نوجیما را خیلی از علاقه مندان به فاینال فانتزی می شناسند. او پیشتر با مشارکت برای ساخت انیمیشن فاینال فانتزی: نجات کودکان و فاینال فانتزی 7 توانایی هایش را نشان داده بود. با توجه به اطلاعاتی که می دانیم، نوجیما شالوده داستان فاینال فانتزی 15 را نوشته و ایتامورو هم روی جزییات کار کرده تا آن را به یک بازینامه تغییر دهد. جدا از این، شاید بازی نسبت به فاینال فانتزی: ورسوس تفاوت هایی داشته باشد اما توسعه دهنده همان عنوان را ساخته است.

چشم بسته غیب گفتیم؟ نه، ببینید تقریبا تمام بازی هایی که به Development Hell می رسند، دچار تغییرات گسترده ای می شوند. خود ما نسبت به بعضی تفاوت ها بین عنوان ابتدایی و چیزی که اکنون می بینیم ناراضی هستیم ولی برای فاینال فانتزی کانپست پایه همان بوده و از دیدگاه داستانی یا شخصیت پردازی که همیشه از مثبت ترین المان های این سری [جز قسمت سیزدهم] هستند می توانیم به بازی امیدوار باشیم. چون می دانیم نومورا و تیمش پایه های داستان را ریخته اند.

از داستان که بگذریم به گیم پلی می رسیم. بد نیست بدانید ابتدای معرفی فاینال فانتزی ورسوس با وجود این که توسعه دهنده از مکانیزم های متفاوت مبارزات گفته بود، ذهن خیلی ها بیشتر به سمت درجه سنی M+17 بازی رفت؛ عنوانی از سری که برای نخستین بار این رده بندی را می گیرفت. اکنون که درجه سنی به T تغییر یافته و نمایش های اخیرم کمی نگران کننده ظاهر شدند، «سیستم مبارزات» توانستنه اسکار بحث برانگیز ترین بخش بازی را به دست بیاورد.

ff-xv-game
نمایی از چهار کاراکتر بازی که با آن ها به ماجراجویی خواهید رفت. شخصیت ها به ترتیب از سمت چپ Ignis Scientia [یک مربی نظامی و مشاور نوکتیس]، Prompto Argentum [دوست نوکتیس از قسمت پایینی جامعه]، خود نوکتیس و Gladiolus Amicitia [بادیگار نوکتیس] هستند.
پیش از پرداخت به این قسمت، بیایید ابتدا یک نگاه اجمالی به المان های گیم پلی فاینال فانتزی 15 بیندازیم تا ببینیم تاباتا چه دست پختی برای بازیکن ها تدارک دیده است. اسکوئرانیکس برای ساخت بازی تصمیم گرفت تا این بار سبک های نقش آفرینی و جهان باز یا Open World را با هم ترکیب نماید. بنابراین می توانید آزادانه چرخیده و کارهایی که می خواهید را انجام دهید.

راستش را بخواهید قبلا نسبت به این مسئله چندان خوشبین نبودیم و همچنان هم تردیدهایی داریم. چون بسیاری از بازی های امروزی تنها نام «جهان باز» را یدک کشیده و شما با دنیایی بزرگ مواجه هستید که هیچ کاری نمی توانید انجام دهید. اگر هم فعالیت هایی باشد، معمولا پس از چندین ساعت بازیکن ها خسته شده و گشت و گذار آن جذابیت همیشگی اش را از دست می دهد.

اسکوئرانیکس برای گریز از این نقطه ضعف که انگار همگانی شده، تمهیدات زیادی چیده تا مخاطبین وقت خود را پای بازی بگذرانند. یکی از آن ها اضافه سازی المان های دنیای واقعی به جهان نیمه فانتزی فاینال فانتزی 15 است. شخصیت های داستان برای حفظ توانایی ها نیازمند خوراکی و استراحت هستند. بنابراین هر از چندگاهی مجبورید توقف نموده تا با خوردن غذا دوباره بازیابی شوید.

اگر هم خیلی به پختن علاقه مند نیستید که اینجا باید باشید، می توانید از رستوران ها یا هتل استفاده کنید. به یاد داشته باشید با نادیده گرفتن این قسمت، کاراکترها هنگام مبارزات ضعیف تر خواهند شد. پرسش اینجاست می توانیم هر جایی دست به استراحت بزنیم؟ نه، شما طی شبانه روز می توانید کمپ بزنید ولی آن ها را باید تنها روی نقطه های امن که نقشه مشخص کرده بسازید.

final-fantasy-xv-4
کمپ ها نقش Fast Travel را هم ایفا کرده و قابلیت جا به جایی بین آن ها را خواهید داشت. بد نیست بدانید دیالوگ های بین شخصیت ها از جالب ترین بخش های بازی بوده و کاراکتر نسبت به اتفاقات جمله هایی متفاوت را بازگو می کنند.

گفتیم شبانه روز، این نکته را بیفزایم که فاینال فانتزی 15 چرخه شبانه روز داشته و 24 ساعت بازی با 60 دقیقه دنیای واقعی برابری می کند. جالب اینجاست تغییرات ساعت تنها به رنگ آسمان محدود نبوده و روی توانایی ها یا تعداد دشمنان هم تاثیر می گذارد. ساده تر بگوییم، همانند بازی هایی با محوریت زامبی ها ممکن است تا دشمنان طی یک بازه زمانی با قدرت بیشتری به شما هجوم ببرند. این مسئله به گونه های آن قسمت مرتبط خواهد بود.

البته گاهی اوقات دود این تغییرات به چشم های شما هم می رود که به واسطه آن، قابلیت استفاده از بعضی توانایی ها را از دست می دهید. دومین المان جالب فاینال فانتزی 15 قابلیت رانندگی است. انتظار ندارید که همه راه را با پای پیاده بروید؟ خوشبختانه توسعه دهنده برای سهولت کار، یک ماشین برای نوکتیس گذاشته که می توانید با آن به شهرهای گوناگونی سفر نمایید.

و تنها این نیست. جدا از قطار ها، با Chocobo های دوست داشتنی قابلیت گشت و گذار خواهید داشت. آن ها را که می شناسید؟ همان پرندگان [شاید هم شتر مرغ] دنیای فاینال فانتزی را می گوییم. البته گفته های تیم سازنده نشان می دهند پایان بازی یک قابلیت برای ماشین معروف نوکتیس فراهم می شود که اگر تریلرها را دیده باشید حتما می دانید کدام ویژگی را می گوییم.

هنگام تجربه فاینال فانتزی 15 با چهارگونه ماموریت مواجه خواهید شد. یکی از آن ها بر اساس حرف های تیم سازنده، شاید بیشتر برای خوشگذرانی باشند اما روی گیم پلی هم تاثیر می گذارند. مینی گیم ها همانند ماهی گیری، استفاده از چوکوبوها و کارهای متفاوت از این دسته هستند. دومین گونه را می توانیم داستان اصلی بنامیم؛ همان جایی که نوکتیس به همراه دوستانش برای یافتن کریستال به ماجراجویی چندین ساله قدم می گذارد.

final-fantasy-xv-2
اگر فاینال فانتزی 15 را به دو قسمت تقسیم کنیم، بخش دوم خطی تر از گذشته شده و خبری از آن گیم پلی آزادانه نخواهد بود. به یاد داشته باشید هنگام مبارزات می توانید بین شخصیت ها سوییچ کرده یا حرکت هایی ترکیبی بزنید.

سومین و چهارمین ماموریت ها شکار حیوانات و انجام خواسته های مردم منطقه یا همان «ماموریت های فرعی» خواهند بود. شکار حیوانات که تکلیفش مشخص است. جدا از پخت و پز می توانید آیتم هایی که می گیرید را فروخته و سکه به جیب بزنید. با ماموریت های فرعی هم Gil [ارز درون بازی تعداد زیادی فاینال فانتزی ها] و تجربه کسب می کنید. آن ها را با شخصیت های هوش مصنوعی یا تابلوهایی که می بینید به دست خواهید آورد.

بقیه نکته ها را با تصاویر گفته ایم، فقط بد نیست بدانید سیستم خرید و فروش همانند بقیه بازی های نقش آفرینی به فاینال فانتزی 15 راه یافته است. بنابراین با رفتن به مکان های مشخص شده می توانید برای خود یا بقیه اعضا دست به خرید وسیله یا آیتم های گوناگون بزنید. خب این از مکانیزم های گیم پلی، اکنون بیایید به بحث برانگیزترین بخش ساخته اسکوئرانیکس بپردازیم.

سیستم مبارزات را می گوییم. روند توسعه فاینال فانتزی 15 تقریبا 10 سال طول کشید و با وجود این کانسپت های زیادی از آن دست خوش تغییرات شد، شاید هیچکدام همانند مبارزات نسبت به گذشته تفاوت پیدا نکردند. و این بخش هم خیلی نگرانی برای بازیکن ها به وجود آورده است. مطمئنا تا زمانی که خودمان دست به تجربه عنوان نهایی نزنیم، نمی توانیم نسبت به مبارزات واکنش نشان دهیم.

اسکوئرانیکس برای این بخش فاینال فانتزی 15 از نقش آفرینی های غربی الهام گرفته و خبری از مبارزات نوبتی [همانند شطرنج، ابتدا شما هجوم برده و سپس نوبت به دشمن می رسد] به سبک عناوین شرقی نیست. بنابراین می توانید هنگام جنگ دستورات گوناگون همانند جادو را به کاراکترها داده و همزمان یا Real Time به شخصیت های رو به رویی هجوم ببرید.

final-fantasy-xv-1
می توانید از بعضی المان های سبک مخفی کاری هم کمک بگیرید.

ژاپنی ها بخش مبارزات را Active X Battle نامیده اند. بر اساس گفته های تاباتا، آن ها سعی کرده اند بازیکن ها را خلاف فاینال فانتزی های قدیمی از منوها دور کنند تا بیشتر وقت خود را روی جهان سه بعدی بازی بگذرانید. المان جهان باز فاینال فانتزی 15 که پیشتر گفتیم روی این قسمت هم تاثیر گذاشته است. به خاطر محیط های گوناگون و بزرگ، شما آزادانه تصمیم گرفته و مبارزاتی متفاوت را تجربه خواهید کرد.

با این تغییرات فکر نکنید که جنگ ها ساده شده اند. توسعه دهنده تمام سعی اش را به کار گرفته تا بازیکن های جدید به راحتی بتوانند با مکانیزم های بازی اخت گرفته و قدیمی تر ها هم به واسطه استراتژی ها به چالش کشیده شوند. برای درک بهتر این مسئله بقیه اعضای گروه را ببینید. شما می توانید هنگام مبارزات به دوستان خود بگویید تا چه کارهایی انجام دهند. اگر هم وسط جنگ سردرگرم شدید، کافیست تا روی Wait Mode کلیک کنید.

با این کار، مشابه عنوان معروف Dragon Age بازی ایستاده و قابلیت انجام دستورات به بقیه کاراکترها را دارید. اگر هم دوباره روی آن بزنید، جنگ از سر گرفته خواهد شد. یکی از جالب ترین بخش های عناوین نقش آفرینی بخش ارتقا کاراکترها است که فاینال فانتزی 15 هم از این قاعده مستثنی نیست. هر شخصیت درخت مهارت خود را داشته و می توانید آن ها را بسته به استراتژی هایی که به کار می گیرید ارتقا دهید.

این نکته را اضافه نماییم جدا از آیتم هایی جادویی، توانایی ها هم که برای استفاده نیازمند MP [همان Mana Point] هستند نقش مهمی را روی جنگ ها ایفا می کنند. این قابلیت ها تنها به سیستم ارتقا کاراکترها وابسته نبوده و با تغییر اسلحه ممکن است قدرت هایی متفاوت را ببینید. جالب اینجاست با ایستادگی رو به رو حملات دشمن هم شاهد کاهش MP خواهید بود. بنابراین همیشه باید نیم نگاهی به این قسمت داشته باشید.

final-fantasy-xv-5
E3 2016 اسکوئرانیکس از ورژن واقعیت مجازی بازی پرده برداشت که بازیکن ها می توانند قسمت هایی را با هدست خود تجربه کنند. بازخوردهای ابتدایی که چندان مثبت نبودند، باید ببینیم عنوان نهایی چگونه است.

این قابلیت ها را با جادو اشتباه نگیرید. استودیو سازنده یک بخش متفاوت برای جادو هم ساخته که استفاده از آن ها شاید نیازمند MP نباشد اما روی محیط تاثیر گذاشت خواهد بود. ساده تر بگوییم، با این قدرت ها [به عنوان نمونه آتش] شاید بقیه کاراکترها آسیب ببینند. می دانید این اطلاعات چه چیزی را نشان می دهند؟ توجه اسکوئرانیکس به جزییات؛ ژاپنی ها می خواهند تا بازیکن ها جهان فاینال فانتزی 15 را باور نمایند.

همچنین یکی از نگرانی هایی که پیشتر مخاطبین از این عنوان داشته اند تقریبا از بین رفته است. با نمایش های ابتدایی، خیلی ها فکر کردند مبارزات تنها کلیک روی چندین دکمه بوده و خیلی نباید کاری انجام دهید. اما تریلرهایی پایانی و دموها این اطمینان خاطر را به وجود آوردند که همچنان مجبورید با «برنامه ریزی» پیش بروید. چگونه با ترکیب اسلحه ها کمبو بزنید، به یارها چه دستوراتی بدهید و از چه آیتم هایی هنگام مبارزات استفاده نمایید؛ همگی از اهمیت استراتژی خبر می دهند.

پیش از اتمام مطلب بیایید به موسیقی هم یک نگاه کوتاه بیندازیم. از محبوب ترین بخش های فاینال فانتزی که روی موفقیت بازی تاثیر بسیار مثبت گذاشته است. واقعا چه کسی می تواند قطعه Aerith´s Theme از قسمت هفتم و انیمیشن فاینال فانتزی نجات کودکان را فراموش کند؟ جای خوشحالی اینجاست موسیقی هایی که تاکنون از فاینال فانتزی 15 شنیده ایم دلنشین بوده اند.

مسئولیت ساخت قطعه های بازی را هم Yoko Shimomura داشته است. هنر او را پیشتر با Kingdom Hearts شنیده بودیم و با توجه این که اسکوئرانیکس پروژه های مهمی را به او واگذار کرده می توانیم امیدوار باشیم تا وی خاطرات خوش گذشته را زنده نماید. نمی دانیم سرنوشت فاینال فانتزی 15 چگونه خواهد شد. ژاپنی ها قمار بزرگی کرده اند و تنها یک هفته باقی مانده که ببینیم عنوان مورد انتظار آن ها با چه واکنش هایی رو به رو می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • | ۳ آذر ۱۳۹۵

    از همون سال اول تا الان منتظر این بازی بودم. یعنی مورد انتظارترین بازی این ده سال واسم همین. انتظار سختی بود و امیدوارم ارزشش رو داشته باشه. البته خوب هم نشه با معرفی ریمیک فاینال فانتزی ۷ امید تازه‌ای داریم. خیلی دوست دارم در حد نسخه هفتم ظاهر بشه. اگه این اتفاق بیفته یکی از شانس‌های گوتی سال بعد میشه. همیشه ناراحت بودم که چرا نوبو اوماتسو دیگه واسه این سری آهنگسازی نمیکنه. ولی خداروشکر تا اینجا قطعات خوبی رو شنیدیم. امیدوارم بعد از سال‌ها شخصیت منفی در خوری رو ببینیم. البته سفیروث انتظارات رو خیلی بالا برده. ممنون از پیش نمایش

  • Ali kjh
    Ali kjh | ۳ آذر ۱۳۹۵

    نمیدونم چرا ولی هیچوقت نتونستم با شخصیت پردازی ژاپنی های ارتباط برقرار کنم.
    زیادی تخیلی و فانتزی ان.?

  • behnam
    behnam | ۳ آذر ۱۳۹۵

    بازی شاخی باید باشع

مطالب پیشنهادی