ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدال آزادی برای مارگارت همیلتون، برنامه نویس آپولوی ناسا

باراک اوباما، آخرین مدال آزادی (بالاترین افتخاری که به یک شهروند اعطا می شود) را به مارگارت همیلتون، بانویی که نرم افزار فضاپیمای آپولو را برای ناسا نوشته بود اهدا کرد. امروزه همه «مهندسین نرم ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۴ آذر ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

باراک اوباما، آخرین مدال آزادی (بالاترین افتخاری که به یک شهروند اعطا می شود) را به مارگارت همیلتون، بانویی که نرم افزار فضاپیمای آپولو را برای ناسا نوشته بود اهدا کرد.

امروزه همه «مهندسین نرم افزار»، عنوان شغلی خود را مرهون زحمات همیلتون هستند. او برای اولین بار این عبارت را به کار برد و از آن پس تاکنون، متخصصین این حوزه را با اصطلاح مهندس نرم افزار می شناسند.

وی در دهه 60 میلادی، به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتری در دانشگاه MIT مشغول شد. در آگوست 1961، ناسا با MIT قراردادی جهت ساخت و توسعه سیستم هدایت و راهبری یک فضاپیما امضا کرد.

همیلتون ریاست گروه توسعه دهنده نرم افزار حین پرواز را به عهده گرفت که از جمله فعالیت های این تیم می توان به ساخت سیستم هشدار، حین سنگین شدن بیش از حد کامپیوتر اشاره کرد. این سیستم هشداری باید ضمن جلوگیری از توقف کامپیوتر، دستگاه را به سمت انجام کارهای مهم هدایت کند تا از بار پردازشی آن کاسته شود. به این صورت بود که سیستم کامپیوتری فضاپیما از کار نمی افتاد.

_92622965_f6bbe1b4-89a6-4943-8ea2-372290c796cd-w600

فعالیت برجسته همیلتون و تیم اش، باز آلدرین و نیل آرمسترانگ را در لحظه فرود به کره ماه نجات داد. زمان فرود آپولو به سطح کره ماه، سیستم هشداری به صدا درآمد و آپولو به مشکل خورد و تمام دستگاه ها به مرز از کار افتادن رسیدند اما به واسطه این نرم افزار، صرفا فعالیت های مهم هر بخش فعال باقی ماند و آپولو هم به سلامت روی سطح کره ماه فرود آمد. شاید اگر این نرم افزار در لحظات آخر به درستی کار نمی کرد، تاریخ اینطور رقم نمی خورد.

در جریان مراسم، اوباما از همیلتون به عنوان نسلی از زنان ستایش نشده که به فرستادن بشر به فضا کمک کردند یاد کرد. با این حال، ناسا در سال 2003 از همیلتون به خاطر کارها و نوآوری هایش در توسعه نرم افزار آپولو تقدیر ویژه ای به عمل آورد.

وبسایت Wired می گوید که وی به سختگیری در کار و تلاش بسیار شهرت داشته. همیلتون در خاطراتش می گوید که یک بار نیمه شب، میهمانی ای را رها کرد و به دانشگاه برگشت تا یک کد را که گمان می برده سالم نیست اصلاح کند. همیلتون می گوید: «همیشه تیتر روزنامه ها را تصور می کردم، اینکه می گویند چطور این اتفاق رخ داد و چطور این اتفاق به من مرتبط می شد.»

همیلتون و تام هنکس، ستاره فیلم آپولو 13، دیگر دریافت کننده مدال آزادی در کنار یکدیگر.
همیلتون و تام هنکس، ستاره فیلم آپولو 13، دیگر دریافت کننده مدال آزادی در کنار یکدیگر.

 

جالب آن است که زمان همیلتون، برنامه نویسی دانشی کاملا نو بود و کمتر مرکز یا اشخاصی بودند که به دیگران برنامه نویسی بیاموزند و نسل اول تقریبا همگی از طریق خودآموزی این دانش را فراگرفتند.

همیلتون حالا 80 سال سن دارد و مدیرعامل شرکت خود با نام Hamilton Technologies است. وی در حوزه دانش کامپیوتری تاکنون بیش از 130 مقاله به چاپ رسانده و از 60 پروژه مختلف گزارش هایی را منتشر ساخته است. همیلتون عمده سال های زندگی خود را مشغول گسترش مرزهای دانش بوده و اگرچه کمتر کسی از او تقدیر به عمل آورده اما مدال آزادی نشان می دهد که فعالیت های وی نه تنها برای یک کشور، بلکه برای بشر تا چه حد اهمیت داشته اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • میثم ام آر
    میثم ام آر | ۵ آذر ۱۳۹۵

    الان یه عده پیدا میشن میگن برنامه اپولو مگه فیلم برداری هالیوودی نبود؟ :-|

  • pezhman
    pezhman | ۴ آذر ۱۳۹۵

    دمش گرم چقدر با ارده و مصمم به این میگن یه انسان موفق

  • | ۴ آذر ۱۳۹۵

    اون بیل گیتس نیست اون پشت؟

  • Rivekan
    Rivekan | ۴ آذر ۱۳۹۵

    چقدر دوست داشتنی

  • ali-g
    ali-g | ۴ آذر ۱۳۹۵

    دمش گرم واقعا . 130 مقاله .

مطالب پیشنهادی