ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییری بزرگ در فرهنگ سازمانی اپل؛ دیگر از محصولات انقلابی خبری نخواهد بود

آیفون با نمایشگر تاچش، مک بوک ایر با بدنه باریک و یکپارچه اش و البته سایر محصولاتی که تا پیش از این توسط اپل وارد بازار شدند همه یک هدف را دنبال می کردند: تحول ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ آذر ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

آیفون با نمایشگر تاچش، مک بوک ایر با بدنه باریک و یکپارچه اش و البته سایر محصولاتی که تا پیش از این توسط اپل وارد بازار شدند همه یک هدف را دنبال می کردند: تحول آفرینی. حالا براساس گفته های Horace Dediu از تحلیلگران اپل، تیم مدیریتی این شرکت در تلاش است تا تغییری بنیادین را در این رویکرد خود اعمال نماید.

وی که در تازه ترین کنفرانس فناوری UBS و در جمع گروهی از کارشناسان این کمپانی صحبت می کرد ابراز نمود:

معتقدم تیم مدیریتی اپل مدتی است در تلاش هستند تا عامل تحول آفرینی را از محصولات تازه خود حذف نمایند. البته منظور این نیست که آنها دیگر خبرساز نخواهند شد بلکه مدیران اپل دیگر نمی خواهند کسب و کارشان انقلابی قلمداد شود. من فکر می کنم این روحیه در اپل تضعیف شده و مدیران آن تلاش دارند که هرچه بیشتر آن را کمرنگ نمایند.

در هر حال اگر اظهارات وی در این رابطه درست از آب در بیابند آنگاه شاهد تغییراتی عظیم در هویت فرهنگی این شرکت خواهیم بود. به این ترتیب، اپل نیز از نامی که محصولات انقلابی ارائه می کند به کسب و کاری تبدیل می شود که صرفا با ارائه خدمات درآمدزایی می کند.

سال هاست که اهالی کوپرتینو کسب و کار خود را حول محوریت رویدادهای معرفی محصولات تازه چیده اند؛ رویدادهایی که در جریان آنها استیو جابز و بعد از او تیم کوک در مقابل مخاطبان می ایستادند و محصولی «سحرآمیر» را معرفی می کردند.

این رسم تا جایی پایدار و قدیمی است که همه با جمله همیشگی مدیران اپل برای معرفی محصولات تازه آن آشنایی دارند: «یک چیز دیگر».

جابز نخستین بار در سال 1998 میلادی این کلمات را بر زبان آورد تا به مخاطبانش اطلاع دهد که اپل بار دیگر به سوددهی رسیده است. رسم معمول هم این است که در پایان مراسم ها با گفتن این عبارات کالای تازه ای از سوی مدیران این شرکت به حاضران معرفی می شود که معمولا هم انتظارش را نداشته اند.

آخرین بار نیز این جمله برای معرفی اپل واچ مورد استفاده قرار گرفت. در واقع تا پیش از معرفی یک محصول کوپرتینویی هایی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از درز اطلاعات انجام می دهند تا در جریان رویداد آتی خود شگفتی ساز شوند.

در واقع پنهان کاری و عنصر شگفتی آفرینی تقریبا برای سه دهه است که به فرهنگ اپل بدل شده است.

مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ در حوزه مسائل مربوط به اپل نیز در تیمی که به آن اشاره نمودیم حضور داشت. وی با اشاره به درآمدهای تکرار شدنی اپل از بخش های مختلف گفت: در حال حاضر هستند افرادی که بالغ بر شصت دلا در ماه را صرف اشتراک محصولات اپل می کنند؛ یک آیفون پیشرفته 45 دلار درماه هزینه بر می دارد، استفاده از سرویس آیکلود بین سه تا ده دلار و اپل موزیک نیز 5 دلار در ماه آب می خورد که البته همه اینها به غیر از مبالغی است که کاربران بابت استفاده از فیلم، موسیقی و برنامه های تلویزیونی پرداخت می کنند.

طبق برآوردهای Dediu مشتریان این شرکت به طور متوسط روزانه بین 78 سنت تا یک دلار را برای استفاده از سرویس ها و دستگاه های آن صرف می کنند.

peixel-vs-iphone-7-8

تمامی اینها بدان معناست که برای اپل ساده تر آن خواهد بود که درآمدهای فعلی خود را از محل سرویس هایش افزایش دهد تا این که دست به  ابتکار و خلق گجت های جدیدی بزند که کسب و کاری تازه را برای آن تعریف می کنند.

به بیان دیگر اگر به عنوان مثال محصول تازه ای که بعد از صرف ساعت ها زمان و میلیون ها دلار هزینه توسعه یافته (مثلا اپل واچ) با شکست روبرو شود آنکه اپل باز می گردد به نقطه آغازین خود.

اما چنانچه این شرکت تلاش کند، کاربرانش را متقاعد نماید تا هر سال کالاهای بیشتری را از آن خریداری نمایند و مثلا هزینه هایشان را از روزی 78 سنت به 88 سنت برساند، آنگاه از هیچ، حدودا ده درصد به میزان درآمدهایش اضافه می شود که این میزان برابر با 22 میلیارد دلار در سال خواهد بود.

البته لازم است اشاره نماییم این شرکت خود نیز از ماهیت تکرار شدنی درآمدهایش سخن گفته و در ماه ژانویه امسال بود که که اعلام کرد مرز یک میلیارد دستگاه فروخته شده را پشت سر گذاشته است.

با این همه، آنطور که Dediu گفته، آمار و ارقام ارائه شده از سوی اپل برای محصولات سخت افزاری آن به مرز سکون رسیده است. این شرکت شاید بر شمار مشتریانش افزوده باشد، اما به تعداد آیفون هایش اضافه نکرده زیرا همین مشتری ها بیشتر از سابق از آیفون های خود استفاده می کنند.

همانطور که پیشتر در خبرها خواندید این کمپانی اخیرا از افت قابل توجه فروش بزرگ ترین و مهم ترین محصول انقلابی اش یعنی آیفون خبر داده. سال گذشته آیفون 6 اس تاثیری قابل توجه در افت این فروش داشت و امسال نیز آنطور که آمار و ارقام نشان می دهند این شرکت نتوانسته رشد تهاجمی سابق خود را پیشنهاد نماید.

اما در کنار این موارد اپل ظاهرا در یک حوزه خوب می درخشد: خدمات. منظور در واقع بخشی است که اپ استور، آیتونز و دیگر کالاهای مجازی این شرکت را در بر می گیرد. به بیان دیگر براساس آخرین گزارش درآمدهای اپل، رشد درآمد سرویس های اپل برابر با 24 درصد گزارش شد که در مقایسه با فصول گذشته رکورد شکن بود و به رقم 6.3 میلیارد دلار رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • milad sharifkia
    milad sharifkia | ۱۴ آذر ۱۳۹۵

    همون اولشم انقلاب در کار نبو یه عده گندت کردن فکر کردی خبریه

    • Morteza
      Morteza | ۱۵ آذر ۱۳۹۵

      نه به نظرم اینطور نیست ، آیفون ، آیپود ، آیپد ، اپ استور و .... واقعا محصولات انقلابی ای بودند و جایگاه فعلی اپل رو اونا ساختن.
      و البته که از شروع دوره تیم کوک حتی یه محصول انقلابی هم ارائه نکرده و فقط از جایگاهی که قبلا ساخته شده داره درآمد کسب میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی