ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کارشناسان نظامی: تغییرات اقلیمی بحران های انسانی عظیمی را به دنبال دارند

تغییرات اقلیمی و اثراتی که این پدیده بر زندگی بشر و موجودات زنده ساکن در زمین دارد، مساله ای بسیار مهم است که در هر گوشه و کنار دنیا به آن پرداخته می شود و ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ آذر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

تغییرات اقلیمی و اثراتی که این پدیده بر زندگی بشر و موجودات زنده ساکن در زمین دارد، مساله ای بسیار مهم است که در هر گوشه و کنار دنیا به آن پرداخته می شود و سالانه نیز بودجه های هنگفتی از سوی کشورهای مطرح جهان در جهت کاهش آن صرف می گردد.

اما آنطور که نشریه گاردین گزارش داده، کارشناسان نظامی این روزها دل مشغولی دیگری در این رابطه دارند. جمعی از این افراد اخیرا مدعی شده اند که حتی اگر افزایش گرمایش جهانی زیر محدوده دو درجه سانتی گراد نگه داشته شود هم بشر باید نگران وقوع یک بحران انسانی باشد.

این دو درجه هم محدوده ایست که به تعبیر و تشخیص کارشناسان در صورتی که گرمایش زمین از آن فراتر رود پیامدهای خطرناکی را به بار خواهد آورد. سرتیپ استیون چنی مدیرعامل سازمان تحقیقاتی «پروژه های امنیتی آمریکا» و از اعضای هئیت سیاست گذاری وزارت خارجه این کشور در همین رابطه گفت: تغییرات اقلیمی می تواند به بروز نوعی بحران انسانی با ابعاد گسترده بدل شود.

تغییرات اقلیمی می تواند به بروز نوعی بحران انسانی با ابعاد گسترده منجر شود

همین حالا هم به خاطر مسائلی نظیر کمبود غذا، نبود آب آشامیدنی و شرایط آب و هوایی نامساعد شاهد مهاجرت گسترده افراد در سرتاسر دنیا هستیم و این مساله به زودی به نوعی عرف و امر عادی بدل می شود.

در مورد خود مقوله مهاجرت هم باید بگوییم که هم اکنون بنگلادش به لحاظ احتمال مواجه شدن با این بحران در صدر جدول قرار دارد. Munir Muniruzzaman رئیس شورای جهانی مشاوره نظامی در زمینه تغییرات اقلیمی گفت: مساله کمبود آب و بالا آمدن سطح دریا علاوه بر تخریب گسترده این کشور می تواند حتی کل این منطقه را نابود نماید.

Muniruzzaman در ادامه گفت: انتظار می رود مشکل پناهندگان به میزان قابل توجهی وخامت پیدا کند و شمار این افراد به رقمی بالاتر از سی میلیون نفر برسد.

وی همچنین اضافه کرد که با هر یک متر افزایش سطح آب دریا، بنگلادش بیست درصد از توده زمینی خود را از دست خواهد داد. با در نظر داشتن همین مساله او تغییرات اقلیمی را بزرگ ترین تهدید امنیتی قرن بیست و یکم قلمداد نمود.

براساس تازه ترین تحقیقات انجام شده در این باره، عوامل محیطی یکی از دلایل اصلی بحران مهاجرت به اروپا محسوب می شوند و آنطور که گروهی از متخصصان نظامی گفته اند، این مسائل به زودی خطرات امنیتی مهمی را به وجود آمده و کشمکش های بین المللی را در پی خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی