ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران آغاز به کار کرد

صبح امروز، اولین کنفرانس خبری ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران با حضور متین ایزدی، دبیر جشنواره و هادی اسکندری، دبیر بخش فرهنگی جشنواره برگزار شد. دبیر ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران، ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ آذر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

صبح امروز، اولین کنفرانس خبری ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران با حضور متین ایزدی، دبیر جشنواره و هادی اسکندری، دبیر بخش فرهنگی جشنواره برگزار شد.

دبیر ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران، در ابتدای سخنان خود به ارائه آماری مربوط به دوره های پیشین پرداخت و گفت که در 5 دوره قبلی، مجموعاً 541 اثر به دبیرخانه ارسال شده که که بیشترین آمار ارسالی به دوره پنجم، با 127 اثر تعلق دارد. ضمناً طی این رویدادها، بنیاد ملی بازی های رایانه ای با 65 داور مختلف همکاری داشته است که در نوع خود رقم تحسین برانگیزی به شمار می رود.

مضاف بر این، طی جشنواره های پیشین، 287 بازی ساز و توسعه دهنده در این رویدادها مشارکت داشته اند که به گفته ایزدی، بیش از نیمی از جمعه بازی سازان فعال ایرانی را تشکیل می دهند.

یکی از مسائلی که همواره مورد انتقاد قرار می گرفت، برگزاری جشنواره های بازی های رایانه ای تهران در فصل تابستان بود. اما حالا به نظر می رسد که بنیاد رویکرد خود را در قبال تاریخ برگزاری ششمین دوره را تغییر داده و برنامه دارد جشنواره امسال را در حال و هوایی زمستانی برگزار کند.

ایزدی برای اتخاذ این تصمیم، دو دلیل ارائه کرده. وی می گوید که پیش از هر چیز، لازم است در جشنواره بازی های رایانه ای تهران - مثل هر مراسم اهدای جوایز بزرگ دیگری - تمام آثار و بازی های ویدیویی توسعه یافته طی سال شمسی گردآوری شده و بهترین عناوین سال از میان آنها انتخاب گردند. علاوه بر این، ایزدی شرح می دهد که برگزاری چنین رویدادهایی در تابستان، فرصت فروش بازی ها طی نیمه نخست سال را از بازی سازان می گیرد.

متین ایزدی؛ دبیر ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران
متین ایزدی؛ دبیر ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران

در همین راستا، اختتامیه ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران روز پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می شود تا بازی سازان بتوانند از فرصت شش ماهه پیش رو، که فصل تعطیلی مدارس هم به شمار می رود، استفاده بهتری داشته باشند.

متین ایزدی در ادامه سخنان خود افزود که یکی از مهم ترین اقدامات در قبال جشنواره امسال، گسترش هرچه بیشتر آن در ابعاد ملی است. البته طی سال های گذشته، بسیاری از آثار ارسالی به دبیرخانه، به شهرستان های گوناگون تعلق داشته اند، اما بنیاد ملی بازی های رایانه ای قصد دارد ضمن برقراری ارتباط با مراکز ارشاد تمام استان ها، اطلاع رسانی جشنواره در تمام استان ها را بیش از پیش بهبود ببخشد.

گفتنی است که تا به امروز، دبیران جشنواره بازی های رایانه ای تهران با 31 مرکز ارشاد در در استان های مختلف تماس حاصل کرده و سعی دارد به طور متمرکز، به همکاری با تمام آنها بپردازند. ایزدی اعتقاد دارد که با توجه به ارتباط نزدیک مراکز ارشاد استان ها با بازی سازان، احتمالاً طی جشنواره امسال شاهد ارسال بیشترین میزان آثار در میان تمام ادوار خواهیم بود.

یکی از نکات مهم جشنواره امسال، معیارهایی است که برای اهدای جوایز به بازی های ویدیویی در نظر گرفته شده است. به گفته ایزدی، هشت ژانر اصلی که با استانداردهای بازی سازی و مراسم های اهدای جوایز بزرگ سازگاری دارند برای حضور در بخش اصلی انتخاب شده اند و تمام آثار ارسالی، در میان آنها دسته بندی می شوند.

دبیر ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران با اشاره به این که بسیاری از بازی های ایرانی، تنها از ژانرهای خاص و عامه پسند پیروی می کنند، می گوید دسته بندی براساس سبک در جشنواره سبب خواهد شد تا توسعه دهندگان با سبدهای خالی و ظرفیت های بازار گیم ایران بیشتر آشنا شده و در صدد پر کردن این حفره ها برآیند.

هادی اسکندری؛ دبیر فرهنگی ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران
هادی اسکندری؛ دبیر فرهنگی ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران

وی در ادامه نیز افزود که بخش جوایز فرعی، شامل دستآوردهای مختلف مانند بهترین دستآورد هنری و بهترین دستآورد داستان، همچنان به قوت خود باقی خواهند بود و در بخش سوم نیز نگاهی ویژه به بازی نامه ها انداخته می شود.

در مقام توضیح باید گفت که بخش بازی نامه، به داستان هایی ارتباط دارد که از پتانسیل لازم برای جای گرفتن در یک بازی برخوردار هستند و لازم است به آن ها همچون یک متن هنری نگاه شود. طبق روال سال های گذشته، داوری این بخش برعهده چهره های ادبی و سینمایی خواهد بود و بهترین اثر براساس میزان جذابیت انتخاب می گردد.

پس از پایان سخنان متین ایزدی، هادی اسکندری به عنوان دبیر فرهنگی جشنواره، به صحبت درباره ابعاد فرهنگی ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران پرداخت. اسکندری می گوید در تمام دوره های جشنواره، نگاه فرهنگی به بازی های ویدیویی وجود داشته، ولی همواره با جهت گیری های خاصی همراه بوده است.

اما در ششمین دوره جشنواره، می توانیم منتظر اضافه شدن جایزه ای تحت عنوان «بهترین بازی با محتوای فرهنگی» باشیم که به تصویر کشیده شدن هرچه بیشتر کارکرد فرهنگی بازی ها منجر می گردد. با توجه به سخنان وی، بازی هایی از شایستگی بیشتری برای دریافت این جایزه بهره مند خواهند بود که بهترین کارکرد را برای ارتقای فرهنگ ایران اسلامی داشته باشند یا برخی از هنجارها و ناهنجاری را مورد تبیین یا انتقاد قرار دهند.

با پایان یافتن سخنان دبیر فرهنگی جشنواره، متین ایزدی به صحبت درباره جوایز ششمین دوره پرداخت و گفت که همچون پارسال، می توان منتظر اهدای جوایز نقدی و عملیاتی به بازی سازان بود. منظور از جوایز عملیاتی، فعالیت هایی است که می تواند به شناخته شدن هرچه بیشتر تیم های بازی سازی و عناوین آنها منجر گردد که از جمله آنها می توان به تبلیغات در سطح شهر یا قرارداد با نشریات خاص برای معرفی بازی ها اشاره کرد.

غزال زرین جشنواره بازی های رایانه ای تهران
غزال زرین جشنواره بازی های رایانه ای تهران

ایزدی می گوید که با توجه به استقبال گسترده بازی سازان از این جوایز عملیاتی، امسال نیز شاهد استفاده از آنها خواهیم بود و در همین راستا، تفاهمی با وب سایت آپارات به دست آمده تا بخشی اختصاصی در اختیار ویدیوی این بازی ها قرار گیرد؛ امری که به زعم ایزدی، نتیجه به مراتب بهتری نسبت به معرفی بازی در کانال های کوچک تلگرامی خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید می کند که چنین جوایزی، از قابلیت های بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای تسهیل امر آشنایی مردم با بازی های ایرانی سوا است و گذشته از آنها، کماکان می توان منتظر حمایت بنیاد برای حضور در جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی بود.

همان طور که احتمالاً از پیش در جریان هستید، دامنه داوری طی جشنواره سال گذشته بسیار گسترده بود و بنیاد ملی بازی های رایانه ای جمعی از داوران ایرانی و خارجی را گرد یکدیگر آورده بود تا بررسی آثار به بهترین شکل صورت گیرد. این سبک داوری، قرار است امسال هم در جشنواره بازی های رایانه ای تهران مورد استفاده قرار گیرد که مطمئناً باعث بهبود همه جانبه بازی ها و به تبع آن، انتخاب شایسته ترین عناوین منجر می گردد.

درست مثل دوره پنجم، فرآیند داوری ششمین جشنواره بازی های رایانه ای تهران براساس سیستم امتیازدهی دنبال می شود و بنیاد ملی بازی های رایانه ای یک بار دیگر در تلاش بوده تا از شورایی کردن امر داوری پرهیز کند. ایزدی اعتقاد دارد که سیستم ارتقایافته امتیازدهی، سبب می شود تا شفافیت بیشتری وجود داشته باشد و حتی نمایندگان بازی سازان می توانند جلسات داوری را از نزدیک دنبال کنند تا بهترین آثار به دور از هرگونه جهت دهی خاصی انتخاب گردند.

5th-tgf-3-w600

مراسم اختتامیه جشنواره امسال، قرار است یک بار دیگر در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شود و طی این مراسم چهار ساعته، می توانیم منتظر رویدادی مشابه مراسم های اهدای جوایز بین المللی باشیم که نه تنها بهترین های سال در آن انتخاب می شوند، بلکه محتوای قابل قبولی نیز برای گیمرها تدارک دیده شده تا بیش از پیش با دستآوردهای صنعت بازی ایران آشنا شوند.

در نهایت باید افزود که بازی سازان از امروز، پانزدهم آذرماه الی پانزدهم دی ماه فرصت دارند تا آثار خود را از طریق سایت جشنواره برای دبیرخانه ارسال نمایند. پس از این، دسته بندی آثار از 15 الی 25 دی ماه صورت می گیرد و تا اول اسفند، روند داوری به پایان خواهد رسید.

همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد، اختتامیه جشنواره در روز پنجم اسفندماه امسال برگزار می گردد و به گفته ایزدی، دیگر امسال شاهد ناهماهنگی هایی که سبب شد مراسم پارسال تا نیمه شب ادامه یافته و شکلی خسته کننده به خود بگیرد نخواهیم بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • CATer
    CATer | ۱۶ آذر ۱۳۹۵

    من جشنواره پارسال رو بعنوان میهمان یکی از دوستان رفتم! باید بگم خیلی خوب بود، راحت 5 ساعت خوابیدم ??

مطالب پیشنهادی