ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک برای تشخیص تیترهای گمراه کننده از کاربران نظرسنجی می کند

فیسبوک در جدیدترین حربه اش برای ایفای مسئولیت خطیر مبارزه با اخبار غیرواقعی، از کاربران در مورد وجود «اطلاعات گمراه کننده» در پست ها نظرخواهی می کند، و می خواهد بداند اعضای این شبکه اجتماعی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

فیسبوک در جدیدترین حربه اش برای ایفای مسئولیت خطیر مبارزه با اخبار غیرواقعی، از کاربران در مورد وجود «اطلاعات گمراه کننده» در پست ها نظرخواهی می کند، و می خواهد بداند اعضای این شبکه اجتماعی چه چیزهایی را ساختگی و جعلی می دانند.

در این «نظرسنجی فیسبوک» یا Facebook Survey زیر برخی از پست ها عبارت زیر به نمایش در می آید: «به نظر شما عنوان این مطلب تا چه اندازه گمراه کننده است؟» و کاربر می تواند یکی از 5 گزینه بین «کاملاً» و «به هیچ وجه» را انتخاب نماید، ضمن اینکه عدم شرکت در این تحقیق نیز برای کاربر ممکن است.

فیسبوک در پاسخ به TechCrunch این اقدام را به عنوان رویکردی رسمی تأیید کرده، اما در مورد نحوه کارکرد آن، شیوه جمع آوری اطلاعات و مواردی از این دست، چیزی را فاش نساخته. این شرکت پیشتر از روش مشابهی برای ارزیابی کیفیت بخش فید خبری استفاده می کرد، و حال آنها می خواهند اخبار کذب و غیرواقعی را نیز به کمک کاربران شناسایی نمایند.

facebook-survey-1

این ویژگی را می توان به نوعی شفاف سازی فیسبوک در زمینه نحوه تشخیص سرتیترهای گمراه کننده توسط الگوریتم های اختصاصی اش دانست، اما از طرفی نشان می دهد مجموعه کاربران این شبکه اجتماعی نیز منبع داده غنی و رایگانی هستند که می توانند در این مسیر حساس به کمک آنها بیایند.

البته در این میان دو مسئله نیز وجود دارد، یکی اینکه چه داده هایی از کاربران جمع آوری شده و چگونه نگهداری و استفاده می گردند. دوم، از آنجا که خود کاربران منبع اصلی انتشار و اوجگیری اینگونه اخبار هستند، اعتماد دوباره به آنها برای تعیین صحت و سقم محتوا کمی جای بحث دارد.

گفتنیست مارک زاکربرگ پس از هجمه انتقادات به فیسبوک نسبت به انتشار محتوای کذب، شخصاً به اظهار نظر در این باره پرداخت و اعلام کرد از هیچ تلاشی در این رابطه فروگذار نخواهد کرد، هرچند واقعیت این است که هیچکس به درستی نمی داند چه راهکاری برای مقابله با این وضعیت وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی