ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران راهی برای جلوگیری از پیشرفت سلول های سرطانی پیدا کرده اند

پژوهشگران انستیتو دانش و تکنولوژی بارسلونای اسپانیا اخیرا متوجه شده اند که متاستاز سلول های سرطانی (پخش شدن سلول های سرطانی در سراسر بدن) شدیدا وابسته به یک نوع مولکول است که اجازه می دهد ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۸ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

پژوهشگران انستیتو دانش و تکنولوژی بارسلونای اسپانیا اخیرا متوجه شده اند که متاستاز سلول های سرطانی (پخش شدن سلول های سرطانی در سراسر بدن) شدیدا وابسته به یک نوع مولکول است که اجازه می دهد سلول ها، چربی را از محیط خود دریافت کنند.

حالا تصور کنید که بتوانند این مولکول را از سلول های سرطانی بگیرند تا کاملا جلو متاستاز گرفته شود. سلول های سرطانی، با زیر پا گذاشتن چرخه های تولید انرژی، ورود بی رویه قند را آغاز می کنند و به این ترتیب تکثیر می یابند و زیاد می شوند. عوامل مختلفی سپس سبب پخش سلول ها یا همان متاستاز در سراسر بدن می شوند که این مرحله، سرطان را از حالت خوش خیم وارد حالت بدخیم می کند.

متاستاز مسیری است که شدیدا وابسته به انرژی است. سلول های بدن انسان، هر کدام مرگ برنامه ریزی شده ای برای لحظه جدا شدن از بافت مخصوص به خود را دارند. با این حال اما، سلول های سرطانی نه تنها پس از جدا شدن از بافت اصلی نابود نمی شوند، بلکه حتی خیلی سریع به محیط جدیدی که وارد آن می شوند عادت کرده و شروع به تولید پروتئین و رشد می کنند. این پروسه تا زمانی که سیستم ایمنی بدن، بافت سرطانی را تشخیص دهد، ادامه می یابد.

در شماره ماه دسامبر ژورنال Nature، تیم بارسلونایی کشفیات خود را با دنیای دانش و پزشکی در میان گذاشتند و گفتند که این پروسه کاملا وابسته به چربی است و برای کسب انرژی، سلول های سرطانی از مولکولی به نام CD36 استفاده می کنند.

پژوهشگران سپس متوجه شدند که در صورت استفاده از آنتی بادی های متوقف کننده CD36، سلول های سرطانی قادر به جذب لیپید نبوده و متاستاز کاملا متوقف می شود. متاسفانه، اما توقف انتشار CD36 در بدن، جلوی پیشرفت غده اصلی را نمی گیرد اما جلوگیری از متاستاز نیز یک اقدام حیرت انگیز است که احتمال مرگ فرد مبتلا را بسیار کاهش می دهد.

بیماران مبتلا به سرطان های مثانه، ریه و پستان، با این شیوه مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که نه تنها در موش های آزمایشگاهی، بلکه حتی در انسان هم این شیوه پاسخگو خواهد بود.

تیم پژوهشگران در حال توسعه نوعی آنتی بادی خاص است که جلوی بیان CD36 را می گیرد. با این حال اما انتظار نداشته باشید که از یکی دو ماه دیگر دارو آماده مصرف باشد. محققان اسپانیایی گفته اند حداقل تا 4 سال دیگر باید منتظر ماند تا این دارو آماده استفاده روی انسان باشد.

آنتی بادی تولید شده توسط این تیم، تاکنون موفق شده 15 درصد از سلول های متاستاز شده را از بین ببرد و دیگر تومورها را نیز تا 80 درصد کوچکتر کند. با این حال، تحقیقات اخیر به این مفهوم نیست که باید مصرف چربی را شدیدا کاهش داد. باید منتظر ماند تا این آزمایش به نقطه نهایی خود برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی