ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشف دم پر دار دایناسور در کهربا
علمی

برای نخستین بار دم یک دایناسور پردار درون یک قعطه کهربا کشف شد

از مدت ها قبل وجود دایناسورهایی با بدن پوشیده از پر، از روی فسیل های یافت شده، شناسایی و تایید شده بود. اما تا کنون مدرکی عینی در این زمینه وجود نداشت. حالا به تازگی یک ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۹ آذر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

از مدت ها قبل وجود دایناسورهایی با بدن پوشیده از پر، از روی فسیل های یافت شده، شناسایی و تایید شده بود. اما تا کنون مدرکی عینی در این زمینه وجود نداشت. حالا به تازگی یک تکه کهربا در کشور میانمار کشف شده که قطعه ای از دم پر از موی یک دایناسور پردار را مثل روز اول درون خود حفظ کرده است.

tail_with_ants_overview_original_background

گروهی از محققین دانشگاه ملی زمین شناسی کشور چین مسئولیت کار روی این تکه کهربا را بر عهده دارند. سنگ با ارزش آنها از درون معدنی در شهر «کاچین» (Kachin) واقع در شمال کشور میانمار به دست آمده است.

tail_breaching_surface_with_ant2_black_background

بر اساس بررسی های زیست شناسان گروه، این دم متعلق به دایناسوری پردار از زیرشاخه «coelurasaur» بوده و در دوره کرتاسه می زیسته است. طیف وسیعی از دایناسورها، از تیرانوزوروس گرفته تا اجداد اولیه پرندگان عضو این زیرشاخه هستند.

tail_feather_vanes

همان طور که می توان حدس زد، DNA کامل خزنده مذکور درون سلول های پر حفظ شده است و این امکان را به محققین داده تا با استفاده از آن تمام ویژگی های بدنی و فیزیولوژیکی این جانور باستانی را بررسی نمایند.

tail_micro_ct_scan_with_feather_bases_dorsal_view_detail_with_scale

بر اساس یافته های این گروه چینی، پرهای موجود در قطعه کهربا نقش خاصی در به پرواز درآوردن جانور نداشته و بیشتر تزئینی و حکم پوشاننده بدن را داشته اند. دیرینه شناسان باور دارند که دایناسور-پرنده های هم عصر با این فسیل، از لحاظ پوششِ پر، شباهت زیادی به پرندگان امروزی داشته اند. به عبارت دیگر، اگر سایر بخش های دم دایناسور مورد بحث مشابه آن چیزی بوده که در این کهربا حفظ شده، به احتمال فراوان ما با خزنده ای با قابلیت پرواز طرف هستیم.

xing_mckellar_maniraptora_amber_by_cheung_chung_tat_jpg plumage_base_of_tail_dark_field_with_clear_feather_outlines microscopic_barbules_on_tail_feathers4

این قطعه کهربای با ارزش در سال ۲۰۱۵ کشف شده، اما تا امروز هیچ نمونه ای از بافت بدن دایناسور از درون آن استخراج نشده است. برنامه بعدی گروه تحقیق، آنالیز ژنتیکی پرها برای کشف حقایق بیشتری از میلیون ها سال قبل خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sorush33
    sorush33 | ۲۱ آذر ۱۳۹۵

    فوق العادس

  • Ali Mbi
    Ali Mbi | ۲۰ آذر ۱۳۹۵

    چن سال دیگه میبینی یه پارک ژوراسیک واقعی میسازن ?

مطالب پیشنهادی