ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نگاهی آماری بر صنعت بازی های ویدیویی ایران طی سال گذشته

بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران در حرکتی تحسین برانگیز، در سال 1394 به تاسیس مرکزی با محوریت تحقیقات بازی های دیجیتال دست زد که به نوبه خود در زمینه حمایت های پژوهشی، مطالعات رفتاری و ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۲ آذر ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۵

بنیاد ملی بازی های رایانه ای ایران در حرکتی تحسین برانگیز، در سال 1394 به تاسیس مرکزی با محوریت تحقیقات بازی های دیجیتال دست زد که به نوبه خود در زمینه حمایت های پژوهشی، مطالعات رفتاری و تحقیقات بازار به فعالیت بپردازد.

این مرکز مجموعه ای از دانش آموختگان و متخصصان مرتبط با حوزه گیم دیجیتالی را گرد هم آورده تا در راستای پیش برد اطلاعاتی، بازرگانی، روانشناسی و جامعه شناسی آن قدم بردارند.

حالا این موسسه گزارش آماری جالب توجهی از وضعیت بازی های دیجیتالی حاضر در صنعت گیم ایران در سال 1394 منتشر کرده که به نوبه خود بازگو کننده رشد چشم گیر استقبال از این سبک عناوین است.

بستر بازی های دیجیتالی موجبات انگیزشی و سرمایه گذاری بسیاری از شرکت های داخلی را فراهم کرده تا با ایده پردازی و خلاقیت پای به صنعت پرطرفدار بازی های ویدیویی بگذارند.

به خصوص در شرایطی که تکنولوژی های پیشرفته اخیر و بستر بازی سازی پلتفرم های متن-باز (مثل اندروید) فرصتی را برای جوانان فراهم کرده تا با سنجش و شناخت ذائقه مخاطب، به تولید محتوای مناسب بپردازند.

دایرک گزارش آماری خود را در 7 دسته بندی «تولید»، «توزیع»، «نظارت»، «آموزش»، «پژوهش»، «جشنواره» و «مصرف» منتشر کرده که بازی های دیجیتالی حاضر در بازار گیم ایران را از جوانب مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد.

تولید

تا پایان سال 94 نزدیک به 116 شرکت مختلف در زمینه بازی سازی در کشور فعالیت داشته که حدود 19 پروژه مختلف ملی را پیش برده اند. شهر تهران در این بین با 71 موسسه و استودیوی فعال رکورد دار است و شیراز، کرج، قم و مشهد به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

مجموع هزینه های مصرفی برای توسعه بازی های دیجیتال ایرانی در سال 94 در حدود 2 میلیارد و 100 میلیون تومان برآورد شده و رکورد گران قیمت ترین عنوان سال در اختیار بازی «جنون سیاه» است.

گفتنی است 15 بازی ایرانی در سال 94 در فروشگاه های دیجیتال بین المللی مانند گوگل پلی، اپ استور و استیم منتشر شده اند که به طور متوسط موفقیتی درخور به همراه داشته اند.

توزیع

store-0-w600

سال گذشته مجموعاً 5308 بازی دیجیتالی موبایل در مراجع قانونی دانلود اپلیکیشن توزیع شده و حدود 579 بازی دیگر نیز از طریق بسترهای موجود کامپیوتری منتشر شده است.

حدود 4008 عنوان مختلف از بازی های موبایلی ذکر شده توسط استودیوهای داخلی توسعه داده شده اند و مابقی از طریق مراجع خارحی به کشور وارد گردیده اند.

پرطرفدارترین بازی های موبایلی ایرانی «باقلوا»، «موتوری» و «آفتابه» بر شمرده شده اند و در سوی مقابل «کلش آو کلنز»، «کندی کراش ساگا» و «سابوی سرفر» بیش از سایر عناوین خارجی دانلود گردیده است.

ناگفته نماند که محبوب ترین بازی های مجاز غیرموبایلی که به صورت فیزیکی یا دیجیتالی در کشور عرضه شده اند، سه عنوان Pro Evolution Soccer، نیدفوراسپید و کال آو دیوتی هستند.

نظارت

sticker-0-w600

تعداد بازی های رده بندی شده در سازمان اسرا در سال 94 از رقم 5000 عنوان گذر کرده است که حدود 89 درصد از آنها به بازی های اندروید و iOS مرتبط شده و تنها 11 درصد در اختیار کامپیوترهای خانگی است.

حدود 56 درصد از بازی های نظارت شده، مناسب رده سنی بالای 3 سال در نظر گرفته شده و مابقی در اختیار بازه سنی بالای 12 یا بالای 15 سال قرار گرفته است.

گفتنی است 74 درصد از بازی های غیرموبایلی سال گذشته بدون نیاز به هیچگونه اصلاحات ویرایشی، مجوز لازم و رده سنی مربوطه را دریافت نموده اند.

آموزش

22x8hfceg65x-w600

همانطور که می دانید انستیتو ملی بازی سازی طی سال های گذشته از علاقه مندان به این صنعت برای فراگیری آموزه های مرتبط با تولید و توسعه بازی های ویدیویی استقبال به عمل می آورد.

حال دایرک خبر می دهد که سال گذشته 189 دانشجو در کلاس های این موسسه مشغول به تحصیل بوده اند و حدود 86 نفر نیز به صورت آنلاین به فراگیری علم توسعه گیم پرداخته اند.

اغلب هنرجویان شرکت کننده در کلاس های حضوری انستیتو در بازه سنی 18 الی 24 سال قرار داشته اند و پس از تهران، استان خراسان رضوی بیشتری تعداد دانشجوی کلاس های آنلاین را در اختیار داشته است.

پژوهش

%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%88%d9%86-w600

هر صنعت موفقی می بایست با دانش و پژوهش همراه باشد و بازی های ویدیویی نیز از این قضیه مستثنا نیستند.

در این رابطه دایرک گزارش می دهد که در سال گذشته حدود 10 عنوان کتاب مرتبط با بازی های دیجیتالی منتشر شده که فقط 3 عنوان به صورت ترجمه بوده است.

اغلب این کتاب ها در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری محتوای بازی های ویدیویی تالیف گردیده اند و در کنار آن 145 عنوان مقاله نیز نشر گردیده است.

لازم به ذکر است که در سال 94 حدود 27 پایان نامه مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا نیز به این صنعت مرتبط بوده که اغلب در دانشگاه های سراسری و آزاد شهرهای مختلف کشور تدوین شده است.

جشنواره

13-9-22-18751files_picturereports_img_0999_copy2b9960efb7cf99a8060149a7ab6d1e51

بنیاد ملی بازی های رایانه ای تلاش دارد همه ساله جشنواره های متعددی را در قالب های مختلف در سطح کشور برگزار نماید که مهم ترین آن «جشنواره بازی های رایانه ای تهران» است.

دایرک مدعی است حدود 127 بازی در این جشنواره شرکت داده شده اند و سبک های «سکوبازی»، «آرکید» و «پازل» محبوب ترین آنها بوده اند.

اکثر بازی سازان از موتور گرافیکی Unity 3D برای توسعه محصول خود استفاده کرده اند و گفته می شود بیش از نیمی از آنها بعد از حضور در جشنواره (تا پایان سال 94) راهی بازار کشور شده اند.

ناگفته نماند که بازی «شمشیر تاریکی: آخرین جنگاور» با کسب 6 جایزه و سپس «جنون سیاه: تله ذهن» با بردن 4 جایزه به عنوان برترین محصولات برگزیده جشنواره های سال گذشته شناخته شده اند.

مصرف

mobile-game-player-w600

دایرک معتقد است تعداد گیمرهای کشور 23 میلیون نفر هستند که حدود 12 میلیون نفر از آنها به صورت مستمر مشغول بازی کردن هستند.

گفته می شود حدود 63 درصد از گیمرهای بازی های دیجیتالی اعم از موبایلی و غیرموبایلی، مردان هستند و مابقی را بانوان کشورمان شکل داده اند. این در حالی است که حدود 13 میلیون 400 هزار نفر از بازیکنان در سال 94، زیر 19 سال سن دارند.

پرطرفدارترین سبک های بازی در بین گیمرهای ایرانی به ترتیب «رانندگی / مسابقه ای»، «سکوبازی» و «پازل» شناخته می شود که می توان گفت حدود 9 میلیون نفر از آنها به صورت آنلاین به تجربه گیمینگ پرداخته اند.

214 میلیارد تومان مجموع هزینه های صرف شده در بازار بازی های دیجیتالی سال 94 بوده که حدود 65 درصد از آن متعلق به عناوین موبایلی است.

علاوه بر این 460 میلیارد تومان مجموع درآمد بازار بازی های دیجیتالی در کشور در سال 94 بوده است که البته متاسفانه تنها 23 میلیارد از آن سهم بازی های دیجیتالی ایرانی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • m
    m | ۲۲ آذر ۱۳۹۵

    باید به بازی های PC هم نظارت شود و سرمایه گذاری را برای بازی های رایانه بیشتر شود حداقل یک سال بعد 20یا 30تولید بازی رایانه باشد

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۲ آذر ۱۳۹۵

    اون کاور بلزی قسم خورده رو دیدم یه ایده برای اسم بازی به ذهنمخورد .... فحش خورده

  • amir
    amir | ۲۲ آذر ۱۳۹۵

    چیزی ک من تو چن سال دیدم همش الگو کپی یا حتی ویرایش اون بازی اصلی بوده تو این مدت

  • محمد امین
    محمد امین | ۲۲ آذر ۱۳۹۵

    بنیاد تلاش های خوبی کرده ولی تا وقتی حق نشر رعایت نشه حداقل در مورد بازی های pc به جایی نمرسیم تو بازی های موبایل سرمایه گذاری کنند بهتره

  • masoudhasani
    masoudhasani | ۲۲ آذر ۱۳۹۵

    حداقل اسم بازیامونو یه خورده بهتر کنیم،آخه باقلوا موتوری و آفتابه هم شد اسم؟خخخ

    • Erfaan Zandii
      Erfaan Zandii | ۲۲ آذر ۱۳۹۵

      خخخخ گفتی افتابه یه ایده به ذهنم خورد برای اسم بازی .. چاه‌بست توالت

مطالب پیشنهادی