ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Civilization VI؛ دم از صلح بزن، آماده جنگ باش

بازی های استراتژیک و به صورت خاص، عناوینی که از آن ها با ژانر 4X یاد می شود، همواره طرفداران خاص خود را داشته و برای عامه مردم چندان شناخته شده نبوده اند. این بازی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ آذر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

بازی های استراتژیک و به صورت خاص، عناوینی که از آن ها با ژانر 4X یاد می شود، همواره طرفداران خاص خود را داشته و برای عامه مردم چندان شناخته شده نبوده اند. این بازی ها، معمولاً قوانین خاصی را دنبال می کنند و گیمر باید ضمن به دست گرفتن کنترل یک گروه، نژاد یا قومیت مشخص، به «کشف محیط»، «گسترش قلمرو»، «استثمار رقبا» و «از بین بردن» آن ها بپردازد و در واقع نام 4X نیز از همین 4 ویژگی کلی به دست آمده است.

در حالی که طی سال های اخیر، بازی های استراتژیک نقشی کمرنگ و کمرنگ تر در صنعت بازی های ویدیویی یافته اند، پی سی گیمرها هنوز به عرضه فرنچایزهایی همچون XCOM و Civilization امیدوار هستند و این عناوین را جزو اصلی ترین دلایل برتری پلتفرم خود بر سایر پلتفرم ها، خصوصاً کنسول های سونی و مایکروسافت تلقی می کنند.

Civilization به عنوان یکی از مهم ترین بازی های استراتژیک چند دهه اخیر، یکی از پرچمداران ژانر 4X به شمار می رود و بیراهه نیست اگر بگوییم طی نسل هفتم بازی های ویدیویی، به تکاملی بسیار چشمگیر دست یافت.

jpg1-w600

بعد از موفقیت تجاری Civilization V و نمرات بسیار خوبی که از منتقدین دریافت کرد، حالا استودیوی Firaxis Games نسخه ششم این فرنچایز را روانه بازار کرده است که گرچه همچنان از کاستی هایی رنج می برد، اما تکامل یافته ترین نسخه Civilization تا به امروز تلقی می شود.

اگر نسخه های پیشین Civilization را تجربه کرده باشید، مطمئناً اولین نکته ای که توجه تان را به خود جلب می کند، حجم تغییراتی است که در Civilization VI اعمال شده.

شاید بزرگترین سوال طرفداران پر و پا قرص این فرنچایز، آن باشد که آیا چنین تغییراتی، گامی به سمت بهبود بوده اند یا صرفاً برای جلوگیری از رخوت پدید آمده اند؟ پاسخ را می توان چیزی میان این دو دانست؛ هرچند که کفه ترازو، مشخصاً به سمت بهبود هرچه بیشتر سنگینی می کند.

1354867-w600

نخستین پوئن مثبت Civilization VI، تغییر ساختار شهرها و گسترش بیش از پیش آن ها است که سبب می شود کنترل بیشتری روی مدیریت مناطق تحت نظر خود داشته باشید. برخلاف نسخه پیشین که شهرها تنها یک کاشی را اشغال می کردند، این بار مرکز شهر در کاشی مرکزی بنا می شود و سایر بناها و مراکز ارتقا، در پیرامون آن و درون مرزهای مشخص شهر جای می گیرند.

در نسخه های قبلی Civilization، هر ساختمان، روی جنبه خاصی از تولیدات و کسب درآمد شهر تاثیر می گذاشت؛ به عنوان مثال، بازار باعث افزایش طلا می شد، ابنیه تاریخی فرهنگ را افزایش می دادند و معابد باعث ایمان هرچه بیشتر مردم به ادیان مختلف می شد. حالا این ساختمان ها، نه تنها در مناطقی جداگانه از مرکز شهر بنا می شوند، بلکه محل قرارگیری آنها نیز در عملکردشان تاثیرگذار است.

چالش جالب Civilization VI برای گیمر، این است که گرچه هر ساختمان را می توان در هر کاشی بنا کرد، اما در صورتی که امکانات محیطی توجه بیشتری نشان دهید، به عملکرد بهتری نیز دست می یابید.

jpg-w600

مثلاً اگر دانشگاه ها که نقشی اساسی در پیشرفت علوم دارند را در کنار کوهستان ها و جنگل های باران خیز بنا کنید، علم و دانش با سرعت بیشتری در قلمرویتان گسترش می یابد؛ و همین موضوع است که سبب می شود بازیکنان حرفه ای از معمولی تمیز داده شوند.

در همین حال، آثار برتر از لحاظ معماری که با الهام از ابنیه تاریخی جهان واقعی در بازی قرار گرفته اند و با نام World Wonders شناخته می شوند، تنها در نقاط خاصی قابل ساخت هستند که خود چالشی دیگر به شمار می رود.

سبک جدیدی که در سیستم ساخت و ساز Civilization VI به چشم می خورد، سبب شده تا گیمر خواسته یا ناخواسته توجه بیشتری به سازه های خود نشان دهد و به نوعی، سرنوشت شهر خود را تعیین کند. به بیان واضح تر سرنوشت یک شهر، مردم آن، گرسنگی، میزان گسترش ادیان، پیشرفت علوم و فرهنگ، حالا بیش از هر زمان دیگری به دستان شما سپرده شده و کمکاری در هر یک، می تواند به بروز مشکلاتی غیرقابل جبران منجر گردد.

1354877-w600

گذشته از این مکانیزم جدید، تقسیم «درخت تکنولوژی» به دو بخش مجزا نیز از مهم ترین تغییرات Civilization VI تلقی می شود. تا پیش از این، تمام مهارت ها و نیروهای مربوط به قلمروی شما، از طریق دسته ای به نام «درخت تکنولوژی» به دست می آمدند و می توانستید به کمک آن، به تعلیم نیروهای نظامی، پیشروی در علوم و تقریباً هر چیز دیگری که برای یک کشور مهم تلقی می شوند بپردازید.

اما حالا، این دسته بندی به دو قسمت تقسیم شده و از یک طرف، دستیابی به نیروها و قابلیت های جدید از طریق درخت تکنولوژی صورت می گیرد و بهبود ادیان، فرهنگ، دولت و سایر موارد تاثیرگذار در پیشرفت جوامع، از طریق «درخت تعلیمات مدنی» دنبال می شود. ضمناً سایر مسائل مربوط به نسخه قبلی، مانند هنر، فلسفه و اسطوره شناسی هم به همین دسته بندی جدید منتقل شده است.

گفتنی است که در Civilization V، دنبال شدن تمام این مسائل در کنار یکدیگر، معمولاً با مشکلی ساده مواجه بود: علوم همیشه از فرهنگ و هنر جلو می زدند و پیشرفت همگام تمامی آنها تقریباً امری غیرممکن بود. اما حالا گیمر می تواند در کنار اطمینان از دسترسی به زیرساخت های تکنولوژی محور، به مدنیت جامعه خود نیز توجهی ویژه داشته باشد.

jpg2-w600

Civilization VI از منظر تعداد تمدن ها، پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسخه های قبلی داشته و حالا به همراه 20 رهبر شهیر تاریخ و 19 تمدن عرضه شده است. با این همه، جای خالی نژاد پارس که از نسخه دوم همواره در این فرنچایز حاضر بوده، مسلماً برای گیمرهای ایرانی یک نقطه ضعف بزرگ به شمار می رود و سازندگان نیز دلیل موجهی برای آن ارائه نکرده اند.

این در حالی است که حتی شخصیت هایی چون صلاح الدین یوسف ایوبی، بنیان گذار دولت ایوبیان مصر و شام و گیلگمش، شخصیتی اسطوره ای در کتاب «حماسه گیلگمش» نیز در بازی حضور یافته اند. در هر صورت باید امیدوار بود که Firaxis Games در بسته های الحاقی آتی بازی بار دیگر نگاهی به نژاد پارس داشته و یکی از قطب های اصلی تاریخ تمدن را بار دیگر به عنوان خود بازگرداند.

از منظر گرافیکی، Civilization VI این بار به جای ارائه گرافیکی واقع گرایانه، روی جلوه های مینیمال دیداری بسنده کرده است اما این مسئله سبب نمی شود تا از رنگ و لعاب به نمایش درآمده روی مانیتور خود لذت نبرید. اگرچه گرافیک بازی چندان ستودنی نیست، اما توجه بی نظیر به جزییات سبب می شود تا تک تک لوکیشن های بازی را با دقت تماشا کنید و کلاه تان را به احترام توجهی که Firaxis به بازی خود داده است بردارید.

1354891-w600

با زوم روی نقاط گوناگون محیط، خصوصاً شهرها به خوبی می توانید جریان زندگی را در هر یک مشاهده کنید؛ انسان ها به کاری مشغول هستند، پرنده ها پرواز می کنند و پرچم ها با وزش باد به اهتزار در می آیند.

افزون بر این، تغییر راوی اگرچه امری چندان خوشایند به حساب نمی آید اما مسلماً اندکی در تغییر حال و هوای Civilization VI موثر بوده که به نوبه خود امری مثبت تلقی می شود. این بار شان بین، بازیگر شهیر هالیوودی که در فصل نخست سریال «بازی تاج و تخت» نیز به ایفای نقش پرداخت، روایت داستان هر نژاد را برعهده دارد و بدون اضافه گویی باید گفت به خوبی از مسئولیت خود برآمده است.

در مجموع، Civilization VI شاید دقیقاً همان چیزی نباشد که طرفداران دوآتشه فرنچایز منتظر آن بودند اما این مسئله سبب نمی شود تا از آن لذت نبرید. Civilization VI به جای آن که از شالوده نسخه های قبلی بهره گرفته و به تکامل یافته ترین حالت خود برسد، استانداردها و مکانیزم های جدیدی را از نو بنا می کند تا نه تنها از رخوت نجات یابد، بلکه گیمرهای جدید و ناآشنا با سبک 4X را نیز متوجه خود سازد.

Civilization VI برای افرادی که سال ها مشغول تجربه نسخه پنجم بوده اند، مسلماً تغییرات جالبی به همراه می آورد که برخی از آنها بسیار تحسین برانگیز هستند و برخی دیگر از پسرفت نسبت به سابق حکایت دارند. اما در مجموع، اگر احساس می کنید که روند یکنواخت Civilization V دیگر جذابیتی برایتان ندارد، می توانید با اطمینان خاطر، نسخه پیشین را از روی پی سی پاک کرده و به سراغ Civilization VI بروید؛ ناامید نخواهید شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۲۳ آذر ۱۳۹۵

    این کسی که به نفر قبلی منفی داد هدفت چی بود؟

    • Meqdad
      Meqdad | ۲۳ آذر ۱۳۹۵

      تقصيره خودش نيست داداش :)

  • Rivekan
    Rivekan | ۲۳ آذر ۱۳۹۵

    واقعا چرا ایرانو نذاشتن؟ توی نسخه 5 داریوش بزرگ به عنوان رهبر بود، باهاش یه کشور ساختم، شهر ها هم پرسپولیس و شوش و... اون وسط آهنگ متن بازی که مخصوص تمدن ایران بود و از روی شعر مرغ سحر ملک شعرای بهار با استفاده از ساز های ایرانی مثل سه تار ساخته بودند پخش شد انقدر لذت بخش بود که تا الان یادمه اسم اهنگش صلح داریوش بود (darius peace)

مطالب پیشنهادی