ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت و ثبت پتنتی نوین برای سیستم هدف یابی هولولنز

سیستم Gaze که مکانیزم بسیار مهمی در زمینه هدف یابی و تشخیص اشیای پیرامون فناوری های هولوگرافیک است، یکی از ارکان اصلی هدست هولولنز مایکروسافت محسوب می شود. اما نکته اصلی جایی است که این ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۲ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

سیستم Gaze که مکانیزم بسیار مهمی در زمینه هدف یابی و تشخیص اشیای پیرامون فناوری های هولوگرافیک است، یکی از ارکان اصلی هدست هولولنز مایکروسافت محسوب می شود.

اما نکته اصلی جایی است که این هدست از سنسورهای دنبال کننده حرکت چشم برخوردار نیست و مسیر نگاه کاربر و اهداف را صرفاً از طریق جهت حرکت سر و زاویه گردن شناسایی می کند.

مایکروسافت در این رابطه می نویسد: «هولولنز از وضعیت و حرکات سر کاربر برای تهیه بردار Gaze استفاده می کند، نه حرکت چشم. در واقع شما سیستم هدف یابی این هدست را می توانید به عنوان لیزری مستقیم از نقطه واحدی بین دو چشم کاربر تصور کنید که اجسام پیرامون را تشخیص می دهد.»

eye-tracking-patent-1200x819-w600

سیستم های تهیه بردار Gaze به کمک حرکات چشم، معمولاً از دوربین های مخصوص جایگذاری شده در هدست برای تشخیص محل و حرکت چشم استفاده می کنند. اما مسئله این است که تجهیز یک هدست به این سیستم، هزینه و وزن آن را به مقدار قابل توجهی بالا می برد.

حالا مایکروسافت در فکر یافتن راه چاره ای برای این مهم بوده و با ثبت پتنتی به نام «سنسورهای خازنی برای تشخیص مسیر Gaze چشم» تصمیم دارد هدستی مجهز به سیستم ردیابی چشم، اما سبک تر، ساده تر و ارزان تر طراحی نماید.

پتنت مذکور آرایه ای از سنسورهای خازنی بسیار کوچک را روی لنز هدست قرار می دهد که نه کل چشم، بلکه قرنیه مرکزی هر چشم را به طور کامل دنبال کرده و از آن برای ردیابی حرکات و تبیین بردار Gaze استفاده می نماید.

eye-tracking-patent-2-w600

مزیت اصلی این مکانیزم، توانایی پردازش فوق سریع و تقریباً بدون خطای آن ذکر شده و حتی سریع ترین حرکات چشم را با دقت بالایی حس می کند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، احتمالاً می توانیم فناوری جدید مایکروسافت را در نسل دوم هدست هولولنز تجربه کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی