ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشف جدید اخترشناسان: گردش ابرهایی از جنس یاقوت بر فراز سیاره ای دوردست

چیزی در حدود هزار سال نوری آن طرف تر، در جهت صورت فلکی ماکیان، یک غول گازی به نام HAT-P-7b قرار گرفته که در سال 2008 توسط تلسکوپ فضایی کپلر کشف شد. این سیاره که ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

چیزی در حدود هزار سال نوری آن طرف تر، در جهت صورت فلکی ماکیان، یک غول گازی به نام HAT-P-7b قرار گرفته که در سال 2008 توسط تلسکوپ فضایی کپلر کشف شد. این سیاره که 16 بار بزرگ تر از زمین است، تا به امروز ناشناخته مانده بود و هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت و ساختار آن در دست نداشتیم.

حال برای اولین بار، محققین توانستند اطلاعاتی در مورد وضعیت آب و هوایی سیاره ای خارج از منظومه شمسی به دست آورند. دیوید آرمسترانگ از گروه اخترفیزیک دانشگاه وارویک در این رابطه می گوید:

ما با استفاده از ماهواره کپلر ناسا نور بازتابی از اتمسفر HAT-P-7b را مورد مطالعه قرار داده و مشاهده کردیم که جو این سیاره به مرور زمان تغییر می کند. سیاره مورد بحث از نظر گرانشی موقعیت ثابت و قفل شده ای دارد، یعنی یک سمت آن همواره روبروی ستاره منظومه اش قرار می گیرد.

به همین دلیل ابرها در سمت تاریک و سرد سیاره شکل می گیرند، اما به سرعت در سمت داغ رو به ستاره تبخیر می گردند.

rubies-cloud

او ادامه می دهد در نتیجه این وضعیت، بادهای شدیدی در اطراف این سیاره به گردش در می آیند و ابرها را از سمت تاریک به بخش روشن انتقال می دهند. سرعت بادها نیز تغییرات گسترده ای دارد، و بنابراین توده های عظیم ابر به سرعت تشکیل شده، اما سریعاً از بین می روند.

گفتنیست این اولین بار است که اخترشناسان توانسته اند وضعیت آب و هوایی و جوی یک سیاره بزرگ گازی را خارج از منظومه شمسی ارزیابی و تعیین نمایند.

طبق این تحقیق، HAT-P-7b در سمت روشن خود دمای بسیار زیادی دارد که به حدود 2860 کلوین (2586 سلسیوس) می رسد، و جالب تر اینکه مشاهده ابرهای این سیاره بسیار دلپذیر خواهد بود، چون جنس آنها به احتمال زیاد از کوراندوم است، همان ترکیب معدنی که یاقوت سرخ یا یاقوت کبود را می سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pop_0098 .
    pop_0098 . | ۲۳ آذر ۱۳۹۵

    حالا زنا هم علاقمند میشند فضا نورد بشند

    • javad ahmadi
      javad ahmadi | ۲۴ آذر ۱۳۹۵

      ??????

مطالب پیشنهادی