ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

communication
کسب و کار

10 عادت موثر رفتاری افراد بسیار موفق

ارتباط موثر، بهترین مهارت زندگی است که یک فرد می تواند بدست بیاورد. همکارانی که می توانند به طور حرفه ای افکار، احساس، ایده ها، نگرانی ها و آرزوهای شان را بگویند، افرادی سازگار هستند. ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۲۵ آذر ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

ارتباط موثر، بهترین مهارت زندگی است که یک فرد می تواند بدست بیاورد. همکارانی که می توانند به طور حرفه ای افکار، احساس، ایده ها، نگرانی ها و آرزوهای شان را بگویند، افرادی سازگار هستند.

معاشرت موثر تنها صحبت کردن نیست بلکه قابلیت گوش فرا دادن، درک منظور فرد، خواندن زبان بدن و نفوذ به ذهن افراد نیز هست و در این صورت است که فرد می تواند منظور خود را به دیگری برساند.

10 دستور برای داشتن معاشرت موثر

این کار مستلزم پشتکار و خودشناسی فرد است. در زیر بایدها و نبایدهای موفق ترین افراد در معاشرت برای آشنایی بیش تر شما آورده شده است:

  1. ملاحظه گر باشید

chatty

دائم در مورد خودتان صحبت نکنید. از همکارتان سوال بپرسید تا نظر و احساسش را نسبت به موضوع مورد بحث بدانید. و لطفا تمام مدت در مورد یک چیز بحث نکنید چرا که ممکن است فرد مقابل علاقه اش را به موضوع از دست دهد.

  1. بر مکالمه متمرکز باشید

با مشغول شدن به تلفن همراه و یا ایمیل فرستادن حین مکالمه، به فرد مقابل نشان می دهید که ارزشی برای آن چه می گوید قائل نیستید. پس عواملی که باعث حواس پرتی شما می شود را حذف کنید؛ مثلا مکان تان را تغییر دهید و یا زمان دیگری رابه صحبت کردن اختصاص دهید. این عادت می تواند اثر منفی در چگونگی رفتار دیگران با شما در آینده بگذارد.

  1. شنونده را درک کنید

حواس تان به علائم غیر کلامی باشد که نشان دهنده ی بی میلی یا ناراحتی فرد از مکالمه است. شاید بهتر باشد در صورت دیدن این علائم، زمان دیگری به صحبت بپردازید.

  1. گوش دادن انعکاسی

به این معنی است که فرد برداشتش را از صحبت طرف مقابل بگوید تا منظور وی را به اشتباه برداشت نکند. گوش دادن انعکاسی به هر دو شخص این امکان را می دهد که بدانند منظور یکدیگر را به درستی دریافت کرده اند یا خیر.

  1. وسط حرف نپرید

وسط حرف دیگران نپرید و یا با گفتن عبارتی جمله ی آن ها را تمام نکنید. زمانی که می بینید رئیس یا همکارتان در حال جمع بندی افکارش برای گفتن جمله ای است، به او زمان دهید و با صحبت در آن لحظه، رشته ی افکارش را پاره نکنید. وقتی شخصی در حال صحبت کردن است، به سرعت نظر او را رد نکنید چرا که نشان می دهد شما خوب به او گوش نکرده اید و تنها می خواهید حرف خودتان را بزنید. گوش کنید، ارتباط چشمی برقرار کنید و نشان دهید به صحبت هایش علاقمندید. این کار، کمال شخصیت شما را نشان می دهد.

  1. مودبانه صحبت کنید

هر کسی می تواند بحث کند اما تنها کسانی هم صحبت خوبی هستند که می توانند منصفانه صحبت کنند. هیچ گاه برچسب بدی به همکارتان نزنید. از قانون 5-ثانیه استفاده کنید. از آنجایی که انسان ها گاه از گفته های خود پشیمان می شوند، قبل از گفتن نظرتان 5 ثانیه صبر کنید و در مورد آن چه که می خواهید بگویید، فکر کنید.

  1. در مورد حال صحبت کنید

درمورد مخالفت تان با موضوع بحث حاضر صحبت کنید و هیچ گاه مشکلات و مسائل قدیمی را دوباره به میان نیاورید چرا که اینکار فقط بنزین روی آتش ریختن است.

  1. خشم تان را کنترل کنید

خشم

خشم یک حس طبیعی است مخصوصا زمانی که شما نظر مخالفی دارید؛ اما نباید اجازه دهید که تبدیل به خشونت شود. اگر احساس کردید که خشم از کنترل تان در حال خارج شدن است، وقفه ای ایجاد کنید و خودتان را آرام کنید؛ مثلا به پیاده روی بروید و یا ورزش کنید.

  1. بر موضوع بحث تمرکز کنید

فرض کنید شما و همکارتان تصمیم می گیرید که محترمانه درباره ی نحوه ی استخدام و یا استراتژی های شرکت صحبت کنید. ناگهان یک رفتار سوء قدیمی را به یاد می آورید و بحث به مسیر اشتباهی کشیده می شود.خشم همچنان بالا می رود و یک نفر از شما کنترل خود را از دست می دهد! قطعا این کار باعث کشمکش های بیش تری خواهد شد. پس متمرکز بر موضوع باقی بمانید: با برگشتن به موضوع بحث، به همکارتان احترام بگذارید. حل مسئله، ساده تر از بغرنج تر کردن آن است.

  1. مثبت نگر باشید

سعی کنید بحث را به نقطه ای نرسانید که باعث تحریک احساسات همکارتان شود و او را به حالت دفاعی ببرد. با جملات مثبت شروع کنید: از کارهایی که تا به حال انجام شده تشکر کنید و نقاط قوت همکارتان را یادآور شوید. سپس به آرامی وارد این بحث شوید که چگونه باید در بعضی موارد، به کمک یکدیگر کار را بهبود دهید. نحوه ی اتمام بحث نیز مهم است. اگر راه حلی پیدا نکردید بحث تان را با جمله ای مانند این تمام کنید: خوب است که هر دو، یک نظر در مورد این موضوع داریم. امیدوارم یک بار دیگر در این باره صحبت و راه حل را پیدا کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • عموجانی
    عموجانی | ۲۷ آذر ۱۳۹۵

    پس اختلاس کو؟

مطالب پیشنهادی