ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ده موتور برتر سال 2017 به انتخاب WardsAuto

برای مقایسه و انتخاب برترین موتورها، فاکتورها و معیارهای مختلفی وجود دارند. برخی شاید از روی اعداد و ارقام به مقایسه موتورها بپردازند، برخی هم از روی کارایی و کیفیت بلند مدت؛ برخی شاید عاشق ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ آذر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

برای مقایسه و انتخاب برترین موتورها، فاکتورها و معیارهای مختلفی وجود دارند. برخی شاید از روی اعداد و ارقام به مقایسه موتورها بپردازند، برخی هم از روی کارایی و کیفیت بلند مدت؛ برخی شاید عاشق موتورهای توربوشارژ باشند و برخی دیگر طرفدار موتورهای تنفس طبیعی حجیم.

به تازگی مجله واردز اتو (Wards Auto) که زیرمجموعه سازمان بزرگ واردز می باشد، لیستی از 10 موتور برتر سال 2017 را معرفی کرده است.

معیارهایی که در انتخاب موتورها در نظر گرفته شده اند عبارتند از خروجی قدرت و گشتاور، میزان صدای تولیدی، لرزش و کارکرد نرم یا سخت موتور، عملکرد فنی مرتبط با کلاس خودرو و برخی آمار و ارقام پایه برای هر موتور.

toyota-could-have-as-many-as-30-cars-in-its-us-lineup-by-next-year

این مجله برای انتخاب موتورها شرایطی تعیین کرده؛ از جمله اینکه آنها باید در سه ماهه اول سال بر روی خودروهای تولید انبوه موجود در خاک آمریکا با حداکثر قیمت 62 هزار دلار نصب شده باشند، از این رو معمولا موتور خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت جایگاهی در انتخاب های Wards Auto ندارند.

برای امسال 40 خودرو که دارای شرایط مورد نظر بودند، انتخاب شده و توسط نویسندگان این مجله در ماه های اکتبر و نوامبر برای امور روزمره از قبیل رفت و آمد به منزل، مدرسه، سر کار و سفرهای آخر هفته مورد ارزیابی کیفی و کمی قرار گرفتند.

در پایان موتور 10 خودرو به عنوان گزینه های برتر انتخاب شدند که در ادامه قصد داریم به آنها بپردازیم.

موتور 3 لیتری توربوشارژ ب ام و M240i

bmw-m240i-b58-3-0t

ب ام و در رقابت امسال دو نماینده 3 لیتری شش سیلندر توربوشارژ که واجد شرایط بودند، داشت. واردز اتو اذعان کرده که انتخاب فقط یکی از این دو برای ده گزینه نهایی کار بسیار دشواری بوده است. به هر حال آنها رای به برتری موتور خطی با کد B58 که توانایی تولید 335 اسب بخار را دارد، داده اند.

bmw-m240i

این موتور که بر روی M240i موجود است به گفته تیم بررسی کننده، عملکردی بسیار سریع و فوق العاده روان داشته و مصرف سوختی کمتر از برخی موتورهای چهار سیلندر توربوی حاضر در تست دارد.

پیشرانه هیبریدی شورولت ولت

2016-chevy-volt-ev-powertrain

پیشرانه هیبریدی شورولت ولت شامل یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر با قدرت 101 اسب بخار و موتور الکتریکی به قدرت 149 اسب بخار می شود.

2016-chevrolet-volt

در حالت الکتریکی، ولت توانایی پیمایش مسافت 53 مایلی را دارد که برای جابجایی در محیطهای شهری کاملا مناسب ارزیابی می شود. واردز مجموعه انتقال قدرت این خودرو را یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین ها در نوع خود می داند.

پیشرانه هیبریدی کرایسلر پسیفیکا

pacifica-hybrid-diagram_o

کرایسلر اخیر ون خود را با پیشرانه های مختلف از جمله هیبریدی و الکتریکی ارایه کرده که آن را به یکی از پیشگامان این سگمنت تبدیل کرده است.

واردز اتو درباره این ون زیبا گفته: "در میان انبوهی از خودروهای برقی شده که ما تست کردیم، پسیفیکا با فراهم کردن تجربه ای از یک رانندگی روان و بهینه بدون قربانی کردن فضای داخلی، سواری نرم و هندلینگ، ما را شگفت زده کرد."

2017-chrysler-pacifica-hybrid-1

پیشرانه کم نظیر این ون که شامل دو موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی 3.6 لیتری شش سیلندر می شود، در حالت برقی توانایی پیمایش 33 مایل و در حالت ترکیبی توانایی پیمایش مسافت 566 مایلی (905 کیلومتری) را دارد که رقم تحسین برانگیزی به شمار می رود.

موتور 2.3 لیتری توربوشارژ فورد فوکوس RS

focus-rs-engine-cut

فورد امسال 4 پیشرانه جدید با عملکردهایی عالی ارایه کرده؛ نمونه ای که توانسته نظر مثبت نویسندگان واردز اتو را جلب کند، موتور 2.3 لیتری چهار سیلندر و توربوشارژ موجود بر روی فوکوس RS است.

این نیروگاه کوچک دست به کار بزرگی زده و موتورهایی حجیم تر مثل موتور 3 لیتری V6 لینکلن کانتیننتال، موتور 3.5 لیتری اکوبوست فورد F-150 و حتی موتور 5.2 لیتری V8 شلبی GT350 را به چالش بکشد.

2016-ford-focus-rs

موتور تمام آلومینیومی فوکوس RS، 350 اسب بخار قدرت و 350 پاوند فیت (475 نیوتن متر) گشتاور در اختیار راننده گذاشته و به گفته واردز اتو هیچ یک از سایر موتورهای تست شده، به اندازه این موتور عملکردی هیجان انگیز نداشته اند.

پیشرانه هیبریدی هوندا آکورد

honda-accord_hybrid-2017

آکورد هیبریدی یک اسلم دانک در لیست 2017 بود! موتور آتکینسون 2 لیتری این سدان محبوب با همکاری موتور الکتریکی 212 اسب بخار قدرت تولید می کند.

جالب اینکه موتور الکتریکی به تنهایی 315 نیوتن متر گشتاور بین دور موتور صفر تا 2000 به گشتاور موتور بنزینی اضافه کرده و راننده در دورهای پایین نیز می تواند شتابگیری خوبی را تجربه نماید.

honda-accord_hybrid-2017-1280-06

علی رغم قدرت و گشتاور بالا، اکورد هیبریدی مصرف سوخت کمی داشته و در هر صد کیلومتر نیاز به 5 لیتر سوخت دارد. شاید اکورد بهترین مثال برای ایجاد تعادل بین قدرت و میزان مصرف سوخت باشد.

موتور 1.4 لیتری توربوشارژ هیوندای النترا اکو

hyundai-elantra-eco-underhood

موتور النترا اکو به دلیل ارایه مصرف سوختی مشابه پیشرانه های هیبریدی، وارد این لیست شده است. عملکرد این موتور 1.4 لیتری توربوشارژ و چهار سیلندر به قدری خوب است که قدرت آن بیشتر از 128 اسب بخار حس می شود؛ البته در این بین نمی توان به راحتی از کنار نقش پر رنگ گیربکس 7 دنده دو کلاچه عبور کرد.

تکنولوژی های جدید به کار رفته در این موتور مثل منیفولد یکپارچه با سرسیلندر و ترموستات هایی که کانال های جداگانه ای را برای خنک کنندگی سرسیلندر و بلوک مدیریت می کنند، بسیار مورد توجه واردز اتو قرار گرفته است.

2017_elantra_eco

ساکت، توانمند، ارزان قیمت و کم مصرف صفاتی هستند که این مجله برای النترا اکو در نظر گرفته؛ سدانی که 21,610 قیمت داشته و در هر صد کیلومتر به 5.8 لیتر سوخت نیازمند است.

موتور 3 لیتری اینفینیتی Q50

infiniti-q50-engine

موتور شش سیلندر و توربوی Q50 توانایی تولید 400 اسب بخار قدرت را دارد که با این خروجی آن را شانه به شانه رقبای آلمانی پیش می برد.

برخی از تکنولوژی های این موتور نظیر زمان بندی برقی سوپاپ های مکش، منیفولدهای یکپارچه و فناوری خاص نیسان در آبکاری محفظه سیلندر بسیار مورد توجه واردز اتو قرار گرفته و این مجله اعتقاد دارد خانواده موتورهای VR به موفقیت های زیادی دست خواهد یافت.

infiniti-q50_2016

واردز اتو این موتور را به یک مبارز مخفی تشبیه کرده و در کل عملکرد آن را بی صدا ارزیابی کرده است، همچنین مصرف سوخت آن را 10.2 لیتر در 100 کیلومتر عنوان نموده که با توجه به قدرت خروجی می توان گفت میزان مناسبی است.

موتور 2.5 لیتری توربوشارژ مزدا CX-9

mazda-cx-9-2-5l-turbo-4

قرار دادن یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر بر روی یک کراس اوور هفت نفره در ابتدا عجیب و غیرمنتظره به نظر می رسد ، اما مزدا با شجاعت تمام این ریسک را پذیرفته است.

تزریق مستقیم سوخت و طراحی خلاقانه سر سیلندر باعث افزایش راندمان این موتور شده و عملکردی نظیر موتورهای شش سیلندر را برای آن به ارمغان آورده است.

01-2016-mazda-cx-9-fd-1

مزدا ادعا می کند که توربوشارژرهای ابداعی این شرکت با نام  Dynamic Pressure turbocharger در دورهای پایین موتور سریع تر دور گرفته و تاخیر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.

موتور 2.5 لیتری اسکای اکتیو حاضر در این لیست با سوخت معمولی 227 اسب بخار قدرت و با سوخت اکتان بالا 250 اسب بخار نیرو تولید می کند.

موتور 2 لیتری توربوشارژ مرسدس بنز C300

mbenz-c300-bay

امروزه موتورهای 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ زیادی بر روی خطوط تولید سازندگان مختلف قرار دارند، اما نمونه ساخت مرسدس بنز بیش از همه توانسته نظر مثبت واردز اتو را جلب کند.

موتور مرسدس توانایی تولید 241 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور را داشته و در هر 100 کیلومتر به 9 لیتر سوخت نیاز دارد که ارقام قابل احترامی محسوب می شوند؛ اما آن چیزی که باعث شگفتی داوران این مجله شده، تولید بیشترین میزان گشتاور از دور موتور 1300 است.

mercedes-benz-c-class_2015

این موتور که با کد M274 شناخته می شود، کاملا جدید نبوده و در واقع نمونه ارتقا یافته M270 می باشد؛ M270 همان موتوری است که بر روی CLA سدان نصب شده و قدرتی برابر با 208 اسب بخار دارد.

بهینه سازی هایی مثل زمان بندی بهتر سوپاپ ها و استفاده از سر سیلندر آلومینیومی مقاوم تر باعث افزایش خروجی این موتور شده اند.

موتور 2 لیتری توربو و سوپرشارژ ولوو V60 پولستار

اگر استفاده از توربوشارژر برای یک موتور چهار سیلندر نتواند قدرت خروجی را به اندازه کافی افزایش دهد، چکار باید کرد؟ از دید مهندسین ولوو جواب ساده است؛ می روید و یک سوپرشارژر اضافه می کنید!

در گذشته نه چندان دور، استخراج صد اسب بخار قدرت به ازای هر لیتر از حجم موتور دستاورد بزرگی بود؛ اما مهندسین ولوو توانسته اند از دل یک موتور 2 لیتری 362 اسب بخار قدرت بیرون بکشند که به ازای هر لیتر برابر با 181 اسب بخار می شود، رقمی که کاملا شگفت انگیز بوده و باید خودروساز سوئدی را بابت آن ستود.

volvo-v60-polestar-bay

با این موتور که با کد I-4 شناخته می شود، ولوو V60 پولستار قادر است شتاب صفر تا 60 مایل را در 4.5 ثانیه محقق کند. با روند کنونی دستیابی به قدرت 200 اسب بخار به ازای هر لیتر در آینده نزدیک چندان دور از ذهن نخواهد بود.

نگاهی دوباره به این لیست نشان می دهد که از میان ده گزینه برتر، سه گزینه هیبریدی هستند و 7 گزینه دیگر اکثرا کم حجم بوده و همگی به فناوری توربوشارژ مجهز شده اند؛ علایمی که نشان از تغییراتی معنادار در روند ساخت پیشرانه ها دارند.

volvo-xc90-2016

نکته جالب توجه اینکه برای اولین بار در 23 سالی که واردز اتو به انتخاب موتورهای برتر می پردازد، خبری از نمونه های هشت سیلندر نیست. شاید مصرف بالا و عملکرد مشابه یا بهتر موتورهای شش سیلندر دلیل این امر باشد.

شایان ذکر است 11 ژانویه 2017 در نمایشگاه دیترویت اتوشو از سازندگان موتورهای برتر تقدیر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی