ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وجود منابع عظیم آب و یخ در سیاره کوتوله «سرس» تأیید شد

دانشمندان از طریق مشاهدات خود از راه دور، می دانستند که سیارک بزرگ (یا سیاره کوتوله) «سرس» حجم بسیار زیادی از آب و یخ را در خود جای داده. حال کاوشگر Dawn که اخیراً طی ماموریتی به ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۹ آذر ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۵

دانشمندان از طریق مشاهدات خود از راه دور، می دانستند که سیارک بزرگ (یا سیاره کوتوله) «سرس» حجم بسیار زیادی از آب و یخ را در خود جای داده.

حال کاوشگر Dawn که اخیراً طی ماموریتی به نزدیکی این سیاره رسیده، نشان می دهد حدود 30 درصد از قطب های سرس را آب و یخ فشان ها (آتشفشان های یخی) تشکیل می دهد، که در واقع مشاهده نقطه های سفیدرنگ روی سطح آن را نیز توجیه می کند.

این کاوشگر بعد از ورود به مدار مشخصی که در فاصله حدود 380 کیلومتری سطح سرس قرار دارد، دستگاه GRaND (آشکارساز پرتو گاما و نوترینو) را فعال ساخته و با سنجش مقدار هیدروژن سطحی، توانست مقدار آب موجود در این سیارک، چه به صورت یخ و چه به صورت محصور زیر سطوح معدنی را اندازه گیری نماید.

ceres-water-2016-12-16-02-w600

نتایج این اندازه گیری ها نشان می دهد به طور کلی بین 17 الی 30 درصد از وزن سرس را آب تشکیل داده که در قیاس با وزن «یک میلیون تریلیون تُنی» (10 به توان 18) سیارک، مقدار قابل توجهی محسوب می شود، یعنی حدود 0.2 الی 0.3 میلیون تریلیون تُن آب در این سیاره وجود دارد.

دانشمندان بر این باورند که این حجم از آب طی روزهای نخست شکل گیری منظومه شمسی درون سیارک جریان داشته، اما با سرد تر شدن آن، یخ های سطحی در راستای استوای «سرس» تصعید گشته و در فضای اطراف پخش شده، یا احتمالاً اتمسفر رقیقی را تشکیل داده اند.

با این حال در مناطق سرد و مرتفع، آب توانسته در فاصله یک متری از سطح 4.5 میلیارد ساله «سرس» باقی بماند و به همین دلیل، هر از گاهی شاهد یخ فشانی در این سیارک هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۲۹ آذر ۱۳۹۵

    خخخ به به دیگه حالا ایران میره تو پروژه هوا فضا تا هم هوا فضا کاری کنه و هم آب ایران مشکلش حل بشه

مطالب پیشنهادی