ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ثبت رکورد جدید پایدار ماندن پلاسما در راکتور همجوشی

محققان به سختی در حال کار روی راکتورهای همجوشی بوده و هر از گاهی اخبار جدیدی پیرامون این راکتورها به گوش می رسد. چندی پیش در دیجیاتو مطلبی راجع به مهار پلاسمای داغ در راکتورهای مذکور خواندید. ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۵:۴۵

محققان به سختی در حال کار روی راکتورهای همجوشی بوده و هر از گاهی اخبار جدیدی پیرامون این راکتورها به گوش می رسد. چندی پیش در دیجیاتو مطلبی راجع به مهار پلاسمای داغ در راکتورهای مذکور خواندید. یکی از بزرگترین مشکلات پیش رو برای تولید انرژی توسط راکتورهای همجوشی، پایداری پلاسمای بسیار داغ است؛ چرا که هرچه با آن در تماس باشد، ذوب خواهد شد. حال اخبار به گوش رسیده حاکی از ثبت رکورد جدیدی برای پایداری پلاسما است.

حال مؤسسه تحقیقاتی کره ای «KSTAR» اخبار جدیدی در رابطه با ثبت رکورد زمانی جدیدی در مهار پلاسما منتشر کرده و ادعا می کند که توانسته است پلاسما را تا 70 ثانیه در شرایط پایدار نگه دارد. زمان مذکور به نظر بسیار کم می آید اما بنا بر گفته مؤسسه تحقیقات ملی همجوشی، پیشرفت بزرگی است.

موفقیت کسب شده می تواند در نتیجه ترکیب چند عامل مهم باشد. گروه «KSTAR» از یک روش غیر القایی و یک پرتوی خنثی با قدرت بسیار بالا برای رسیدن به حالت پلاسما استفاده کرده اند. همچنین در این متد جدید برای کاهش دمای قطعات به کار رفته در راکتور که در مقابل پلاسمای تولیدی قرار دارند، از یک میدان سه بعدی چرخان بهره برده اند. علاوه بر همه این موارد، مؤسسه کره ای یک روش کاربردی و جدید توسعه داده که می تواند منجر به تولید پلاسما با فشارهای بالاتر در کنار دمای پایین تر شود.

گفتنی است که هنوز راه بسیاری تا بلوغ انرژی همجوشی و استفاده کاربردی از آن وجود دارد اما این گونه تلاش ها می تواند  به توسعه راکتور جدید کره جنوبی ملقب به «K-DEMO» کمک کند؛ راکتوری که می بایست مزایای انرژی همجوشی پایدار را به نمایش در آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی