ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اخترشناسان بزرگ ترین مجموعه تصاویر از جهان قابل مشاهده را منتشر کردند

دانشمندان بزرگ ترین تصویر از آسمان شب را منتشر کردند، مجموعه ای از عکس های اجرام فضایی که تهیه و تجمیع آنها بیش از چهار سال زمان برده است. پروژه Pan-STARRS بالغ بر نیم میلیون تصویر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۵

دانشمندان بزرگ ترین تصویر از آسمان شب را منتشر کردند، مجموعه ای از عکس های اجرام فضایی که تهیه و تجمیع آنها بیش از چهار سال زمان برده است.

پروژه Pan-STARRS بالغ بر نیم میلیون تصویر ثابت از آسمان جزیره هاوایی را در بر می گیرد، و حال محققین فوق، این مجموعه عظیم را به رایگان در اختیار علاقه مندان قرار داده اند. «کن چمبرز» مدیر رصدخانه پان-استارز می گوید:

با این مجموعه، هر فردی قادر است به میلیون ها تصویر دسترسی پیدا کرده و از پایگاه داده و کاتالوگ هایی حاوی سنجش دقیق میلیاردها ستاره و کهکشان بهره مند گردد. مخاطبین این مجموعه شامل دانشمندان، دانشجویان و حتی کاربران عادی هستند که به علوم کیهانی علاقه دارند.

گفتنیست Pan-STARRS (تلسکوپ پیمایش وسیع و سامانه واکنش سریع) عملیات خود را از سال 2010 با استفاده از تلسکوپی 1.8 متری با نام PS1 آغاز نمود. این سازه که در نزدیکی قله آتشفشان هالئاکالا در هاوایی قرار گرفته، تصاویر را در نور مرئی و فروسرخ نزدیک به ثبت می رساند.

pan-starrs-survey-0
تصویری فشرده از کل آسمان هاوایی تحت پوشش رصدخانه پان-استارز

عکس های این تلسکوپ کیفیت فوق العاده ای دارند، زیرا توسط قدرتمندترین دوربین دیجیتال ساخت دست بشر تا به امروز به ثبت می رسند. این دوربین به حسگر 1.4 گیگاپیکسلی مجهز شده و بنابراین هر تصویر آن از 1.4 میلیارد پیکسل تشکیل شده اند.

لازم به ذکر است هر عکس در این مجموعه، ظرفیتی برابر با 2 گیگابایت دارد و حجم کل آنها به بیش از 2 پتابایت (2 میلیون گیگابایت) می رسد، که بیش از 100 برابر حجم کل محتوای دایره المعارف اینترنتی ویکی پیدیا خواهد بود.

قطعاً انتشار این مجموعه و قرار گرفتن آن در دسترس دانشمندان و محققین سرتاسر جهان، می تواند اکتشافات متعددی را به همراه داشته باشد و نقش بسزایی در پیشرفت علوم کیهانی ایفا نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی