ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

صدای اگزوز مصنوعی؛ تزریق هیجان یا تقلب تکنولوژیک؟

امروزه خودروهای برندهای مختلف، شخصیتی مستقل برای خود پیدا کرده و ویژگیهای خاص خود را دارند. صدای اگزوز و نوع غرش موتور هر اتومبیل یکی از این خصوصیات است که بسته به کلاس و برند ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

امروزه خودروهای برندهای مختلف، شخصیتی مستقل برای خود پیدا کرده و ویژگیهای خاص خود را دارند. صدای اگزوز و نوع غرش موتور هر اتومبیل یکی از این خصوصیات است که بسته به کلاس و برند خودرو با سایر مدل ها متفاوت است.

بر این اساس اتومبیل های عضلانی و اسپورت که عمدتا به موتورهای حجیم 6 و هشت سیلندر یا حتی بالاتر مجهز هستند، صدای اگزوز خشن و بلندی از خود تولید می کنند و در مقابل سدان های خانوادگی و اتومبیل های شهری معمولا آرام و بی صدا هستند.

Lamborghini-Aventador-Capristo-Exhaust

گاه میزان گیرایی غرش و صدای موتور آنقدر برای برخی از خودروها مهم می شود که سازنده مربوطه وقت زیادی را صرف تنظیم آن می کند. اگر چه شاید برای برخی افراد این کار بیهوده بنظر برسد، اما رانندگانی هم وجود دارند که دیوانه وار عاشق صدای اتومبیل خود هستند و هنگام رانندگی ترجیح می دهند به جای موزیک از کنسرت زنده موتور اتومبیل خود لذت ببرند.

engine-noise

برای ایجاد صدای جذاب و هیجان انگیز راهکارهای مختلفی وجود دارد، اما در سال های اخیر برخی از برندها رو به تولید صدای مصنوعی آورده اند.

در این روش به جای صدای طبیعی موتور یا اگزوز، صدایی شبیه سازی شده از اسپیکرهای داخل کابین پخش می شود تا هیجان بیشتری به راننده و سرنشینان تزریق گردد.

bmw-exh-1

چند سال پیش مهندسین ب ام و دریافتند که به دلیل عایق بندی بسیار خوب، صدای پیشرانه به کابین راه نیافته و کمی از هیجان رانندگی کاسته می شود؛ به همین دلیل آنها وارد عمل شده و مکانیسمی را تعریف کردند که هنگام گاز دادن صدای ضبط شده موتور از اسپیکرهای داخل کابین پخش شود.

bmw-m5-press

همین روش کمابیش در برخی محصولات برندهای دیگر به کار گرفته شده؛ برای مثال رنو کلیو که یک هاچ بک کوچک است، قابلیتی دارد که بر اساس آن راننده می تواند برای هیجان بیشتر از بین شش صدای موتور نمونه دلخواه را انتخاب کرده و از اسپیکر پخش کند.

Renault R-Sound Effect RS System

در سال های گذشته خودروسازان بزرگ برای رعایت استانداردهای زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت به سمت موتورهای کم حجم توربو گرایش پیدا کرده اند.

این مساله سبب شده که حتی برخی از خودروهای عضلانی معروف مثل فورد موستانگ و شورولت کامارو که تا چند سال پیش فقط با موتورهای حجیم ارایه می شدند، اکنون با موتور چهار سیلندر توربو نیز تولید شوند.

ford mustang chevrolet camaro

از آنجایی که موتورهای کم حجم توربو معمولا صدای چندان جذابی ندارند، پخش صدای موتور مصنوعی از اسپیکرهای داخل کابین موستانگ نیز راهکاریست که برای جبران یکی از ایرادات نسخه چهار سیلندر اندیشیده شده است.

البته فورد از این روش در نسخه های اکوبوست پیکاپ معروف خود یعنی F-150 نیز استفاده کرده و هنگام شتابگیری برای جبران صدای زوزه توربو از اسپیکرها صدای غرش یک موتور هشت سیلندر پخش می شود!

2015-ford-f-150

کاهش حجم و تعداد سیلندرها و همچنین بهره گیری از سیستم پرخوران توربو اگر چه مزایایی مثل کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی را در پی دارد، اما منجر به شتابگیری با تاخیر و ساکت بودن بیش از حد کابین می شود که چندان برای علاقه مندان به رانندگی هیجان انگیز خوشایند نیست.

به همین دلیل کمک گرفتن از صدای مصنوعی موتور برای ترشح آدرنالین بیشتر یکی از روش هایی است که خودروسازان گوناگون به آن متوسل شده اند تا بخشی از مشتریان هیجان طلب خود را حفظ کنند. از میان برندهای مطرحی که از این روش استفاده می کنند می توان به فورد، ب ام و، فولکس واگن، رنو، نیسان و شورولت اشاره کرد.

faking-it-engine-sound-enhancement-explained-inline-photo-449284-s-original

البته روش دیگری برای انتقال صدا به داخل کابین وجود دارد که پورشه بیشتر از آن استفاده می کند. در این شیوه لوله هایی به کابین متصل شده و صدای سیستم اگزوز یا موتور را به داخل آن انتقال می دهند.

اما راننده می تواند در زمان رانندگی عادی درون شهری و در شرایطی که ممکن است صدای موتور آزاردهنده شود، از طریق یک کلید دستور بسته شدن سوپاپ حد واسط بین ورودی هوای پیشرانه و مجاری در نظر گرفته شده برای سیستم SOUND SYMPOSER را صادر کند تا آرامش بیشتری در کابین حکم فرما شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مریم
    مریم | ۲ دی ۱۳۹۵

    از کار پورشه خوشم اومد!

  • mazaheri
    mazaheri | ۱ دی ۱۳۹۵

    سلام

  • mazaheri
    mazaheri | ۱ دی ۱۳۹۵

    عالی خوب

  • MOHAMMAD_S
    MOHAMMAD_S | ۱ دی ۱۳۹۵

    از نظر من روش پورشه از همه بهتر بود...

مطالب پیشنهادی