ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای استراتژی های موثر در لیگ آو لجندز؛ Braum The Heart of the Freljord

بازی های ویدیویی به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۳ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

بازی های ویدیویی به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی شناخته می شوند. سردمدار عناوین رقابتی هم بازی های سبک MOBA هستند، بازی هایی با گیم پلی عمیق و تکیه زیاد بر کار تیمی، هر ساله بازیکنان و تیم های زیادی را برای رقابت فرا می خوانند.

با وجود مسابقات با شکوه این عناوین، هنوز هم موبا بستری است که بازیکنان غیر حرفه ای هم می توانند از آن لذت ببرند. مخاطبین اصلی این سبک بازیکنانی هستند که خارج از مسابقات حرفه ای و بیشتر به منظور سرگرمی و گاهی به چالش کشیدن مهارت های شان این بازی ها را تجربه می کنند.

لیگ آو لجندز محبوب ترین عنوان موبا است که میلیون ها بازیکن در سرتاسر جهان دارد. پیشتر به منظور آشنا سازی پلیرها با عناوین موبا و لیگ او لجندز، مکانیزم های ابتدایی این عنوان را در یک سری از مقالات توضیح دادیم. حال به سراغ راهنمایی هایی عمیق تر خواهیم رفت و از این پس هر هفته، یکی از هیرو های لیگ آو لجندر را معرفی کرده و نحوه بازی با او را آموزش خواهیم داد.

Braum - The Heart of the Freljord

  • سلامتی: 576 واحد در لول یک، 2055 واحد در لول هجده
  • مانا: 302 واحد در لول یک، 982 واحد در لول هجده
  • بازیبابی سلامتی: 8.43 واحد در هر پنج ثانیه در لول یک، 22.9 واحد در هر پنج ثانیه در لول هجده
  • بازیبابی مانا: 6 واحد در هر پنج ثانیه در لول یک، 19.6 واحد واحد در هر پنج ثانیه در لول هجده
  • مقاومت در برابر آسیب فیزیکی: بر حسب لول، بین 27.2 الی 88.4
  • مقاومت در برابر آسیب جادویی: بر حسب لول، بین 32.1 تا 53.4
  • قدرت آسیب رسانی ضربات عادی: 60 واحد در آغاز بازی، 111 واحد در لول هجده
  • سرعت ضربه زنی: 0.625
  • سرعت حرکت: 335 واحد در هر ثانیه

درباره Braum

یکی از اعضای هر تیمی، پشتیبان یا ساپورت آن تیم است. این عضو که قدرت هجومی و آسیب رسانی کمتری نسبت به دیگر هم تیمی هایش دارد، وظیفه دارد که به شیوه های مختلف به دیگر هم تیمی هایش یاری برساند. Braum هم از جمله هیرو های ساپورتی است که می تواند به خوبی از تیمش حفاظت به عمل بی آورد.

Braum تانک است و به معنای واقعی کلمه، سپر بلای تیمش محسوب می شود! همانند تمامی پشتیبانان، وی هم در ابتدای بازی و در فاز لینینگ، خود را وقف کری تیم می کند، زیرا که کری تیم در ابتدای بازی، نیاز مبرمی به کمک دارد و اگر از وی پشتیبانی به عمل نیاید، در ادامه بازی کاری از پیش نخواهد برد و عملا تبدیل به یک کری بی مصرف می شود.

بعد از فاز لینینگ هم Braum می تواند به خوبی و با تکیه بر خصلت های تانکی اش از تمامی تیمش پشتیبانی کند. وی از آن ساپورت هایی است که در تیم فایت ها می تواند برگ برنده تیمش باشد. در این مقاله چگونگی بازی کردن با این چمپیون دوست داشتنی را آموزش خواهیم داد و نشان خواهیم داد که نقش ساپورت، تا چه در حد در رسیدن به پیروزی اهمیت دارد.

نقاط قوت

Braum به قابلیت های CC زیاد و متنوعی مجهز است و با تکیه بر آن ها می تواند به خوبی از هم تیمی هایش حفاظت کند. وی به لطف همین قابلیت هایش می تواند به خوبی دیگر لین ها را گنک کند و آغار گر نبرد ها باشد. همچنین وی تانک بسیار قدرتمندی است و خصلت های تانکی برجسته وی، چه در نبرد های کوچک و چه در تیم فایت ها به کار خواهند آمد. جدا از تمامی این ها، بازی کردن در نقش Braum واقعا لذت بخش است و هر بازیکنی هم می تواند با او بازی کند.

  • Braum می تواند حریفانش را استان کند و از سرعت حرکت شان بکاهد. این قابلیت ها چه برای حفاظت از هم تیمی های تان و چه برای تمام کردن کار حریفان تان مفید و کارامد است، همچنین می توان از آن برای شروع کردن نبرد ها و یا پایان دادن به آن ها بهره برد. در ادامه و در بخش قابلیت ها توضیح خواهیم داد که دقیقا کدام از یک از قابلیت های Braum، چه افکت های CC ای اعمال می کنند.
  • در تکیل مورد بالا، باید بگوییم که Braum به لطف همین قابلیت های CC در حفاظت از هم تیمی هایش مهارت ویژه ای دارد. کری تان مورد هجوم دشمن واقع شده؟ می توانید ابتدا از سرعت حرکت حریف تان بکاهید و سپس او را کاملا استان کنید تا فرصت فرار برای کری تان مهیا شود. حتی قابلیت های Braum به وی اجازه می دهند که خود را سریعت به هم تیمی اش برساند و از او محافظت کند.
  • Braum می تواند به خوبی دیگر لین ها را گنک کند. سرعت حرکتش قابل قبول است و قابلیت هایش هم به وی اجازه می دهند که خود را خیلی سریع به حریفش برساند. در مواقعی که کری تیم اوضاعش مناسب و خوب است و خطری تهدیدش نمی کند، Braum می تواند لین وسط را گنک کند و به هم تیمی اش در آن لین دست یاری بلند کند. همچنین وی در خنثی کردن گنک های حریف هم تبحر ویژه ای دارد.
  • خصلت های برجسته تانکی Braum، به او اجازه می دهند که سپر بلای تیمش باشد. همچنین قابلیت های وی موجب می شوند که او بتواند در برابر تمامی ضربات از خود استقامت نشان بدهد.وی می تواند از هم تیمی هایش حفاظ کند و آسیب وارده بر آن ها را به حداقل برساند. تانکی بودن وی چه در نبرد های تیمی و چه در نبرد های کوچک تر، بسیار مفید است و می تواند مسبب برد در این فایت ها باشد.

نقاط ضعف

Braum در اوایل بازی و در لین بسیار آسیب پذیر است. زیرا که وی نزدیک زن است و کری دور زن حریف می تواند با ضربات عادی و قابلیت های خود وی را اذیت کند. خود Braum تنها یک قابلیت برای آسیب رساندن به اهداف دور دست دارد و آن هم خیلی مطمئن نیست، زیرا که حریف می تواند راحت از آن جا خالی دهد. Braum نمی تواند خود و کری تیمش را درمان کند و اگر سلامتی وی و یارش کم شود، آن ها چاره ای جز بازگشت به بیس برای احیا سلامتی شان ندارند.

  • مانند تمامی ساپورت های نزدیک زن، Braum باید بسیار با احتیاط در لین بازی کند، زیرا که کری تیم حریف می تواند از فاصله دور از سلامتی او بکاهد. اگر هم که سلامتی وی از حدی کمتر شد، وی دیگر نمی تواند نقش خود را به خوبی انجام دهد زیرا که احتمال مرگش بیشتر می شود.
  • Braum تنها یک قابلیت برای آسیب رساندن به اهداف دور دست دارد و این قابلیت اصلا مطمئن نیست. اولا که Skill shot است و برای استفاده موثر از آن باید هدف گیری خوبی داشته باشد. ثانیه که مینیون ها می توانند سد راه این قابلیت شوند، سوما که حریف هم می تواند خیلی راحت از این قابلیت جا خالی دهد. علاوه بر تمامی این نقص ها، این قابلیت در ابتدای بازی مانا بسیار مصرف می کند و استفاده بی رویه از آن مانا تان را خالی خواهد کرد.
  • گر چه Braum تانک است، اما وی نمی تواند سلامتی خود و هم تیمی هایش را احیا کند. اگر که وی بیش از حد آسیب ببیند، چاره ای جز بازگشت به بیس ندارد، در نتیجه وی مجبور می شود که کری خود را تنها بگذارد و کری هم در موقعیت خطرناکی قرار خواهد گرفت.

قابلیت ها

braum-concussive-blows-w600

Concussive Blows: ضربات عادی و قابلیت Winter's Bite برام به هر واحدی که برخورد کنند، یک بار این قابلیت پسیو را روی او، تا 4 ثانیه بعدی اعمال می کنند. این قابلیت تا حداکثر 4 بار روی حریف اعمال می شود، به عبارت دیگر درجه آن تا 4 افزایش می یابد. پس از این که Braum حداقل یک بار با ضربات عادی و یا قابلیت Winter's Bite خود به واحدی آسیب زد، ضربات عادی یاران وی هم درجه این پسیو را افزایش می دهد.

با رسیدن درجه این پسیو به 4، حریف برای مدت مشخصی استان می شود و آسیب جادویی اضافه دریافت می کند. پس از آن، این پسیو تا مدت مشخصی روی آن واحد به خصوص اعمال نخواهد شد. اما در ازایش طی این مدت، ضربات عادی Braum به آن واحد آسیب جادویی اضافه وارد می کنند.

p

  • همین قابلیت پسیو، باعث می شود که Braum مهره ای بسیار قدرتمند در فایت های لین و یا تیم فایت ها باشد. وی می تواند یک بار روی اهداف کلیدی تیم حریف این پسیو را اعمال کند. سپس ضربات متوالی وی و هم تیمی هایش، موجب استان شدن آن اهداف خواهند شد.
  • پس از این که این پسیو 4 بار روی واحدی اعمال شد، تا 8 ثانیه بعدی برام دیگر نمی تواند از این قابلیتش بر علیه آن واحد بهره بگیرد. اما در طی این 8 ثانیه، ضربات عادی برام آسیب اضافه به او وارد می کنند. هر چند این آسیب اضافه در تیم فایت ها چندان چشم گیر نیست، اما در لین بسیار کارآمد است.
  • مشکل این جا است که دشمنان شما منتظر نمی مانند تا شما بتوانید 4 بار این پسیو را روی شان اعمال کنید. به محض این که فقط یک بار این پسیو بر آن ها اعمال شد، فرار را بر قرار ترجیح می دهند و از آن جایی هم که برام نزدیک برد است، نمی تواند خود را به راحتی به آن ها برساند. این جا است که شما باید هوشمندانه عمل کنید و از قابلیت های تان بهترین بهره را ببرید.
  • در مورد Winter's Bite در ادامه توضیح خواهیم داد، اما فعلا کافی است که بدانید این قابلیت از سرعت حرکت حریف می کاهد. پس کاری که شما باید کنید این است، ابتدا تا جایی که می توانید با ضربه های عادی این قابلیت را بر حریف اعمال کنید. هنگامی که وی شروع به فرار کرد، Winter's Bite را به سمت او شلیک کنید تا از سرعت حرکتش کاسته شود و شما بتوانید به راحتی خود را به او برسانید.

braum-winters-bite-w600

Winter's Bite: برام قالب یخی را به جهت مشخص شده توسط بازیکن شلیک خواهد کرد. هرگاه این پرتابه به واحدی که برخورد کند، از حرکت باز می ایستد، به آن واحد آسیب جادویی وارد می کند، 70 درصد از سرعت حرکت او برای 2 ثانیه می کاهد و یک بار هم پسیو Concussive Blows را روی وی اعمال می کند.

q

  • Winter's Bite قابلیتی است از نوع Skill Shot. بنابراین برای استفاده موثر از این قابلیت باید هدف گیری خوبی داشته باشید و باید قادر به پیش بینی حرکت حریف باشید. اگر تیر تان به خطا برود، تنها مانا تان را به هدر داده اید و این قابلیت هم روی وضعیت کول داون خواهد رفت.
  • تاکید می کنیم که مینیون ها می توانند این قابلیت را بلاک کنند. یعنی حریف می تواند برای جلوگیری از آسیب دیدن، پشت مینیون های تیمش پنهان شود. اگر می خواهید با این قابلیت به حریف ضربه بزنید، باید از غفلت های حریف استفاده کنید و درست در لحظه ای که حریف از پشت مینیون ها خارج شد با این قابلیت او را هدف بگیرید.
  • این قابلیت در سطوح پایین تر هم مانا بسیاری مصرف می کند، هم آسیب چندان زیادی وارد نمی کند. کاربرد اصلی این قابلیت، کاستن از سرعت حرکت حریف هست. در نبرد های محدود به لین از این قابلیت برای آغاز کردن نبرد استفاده نکنید، بلکه آن را برای لحظه ای نگه دارید که حریف دارد فرار می کند.
  • به دو نکته آخر ذکر شده برای قابلیت Concussive Blows دقت کنید. قبل از استفاده از Winter'sBite تا حد ممکن به حریف تان ضربه عادی بزنید و هنگامی که وی در حال فرار بود Winter's bite را به سمت او شلیک کنید. در غیر این صورت وی به سختی استان خواهد شد.
  • اما در تیم فایت ها، این قابلیت برای شروع درگیری جواب گو است. با این قابلیت به اهداف کلیدی تیم حریف ضربه بزنید تا پسیو Concussive Blows رویش اعمال شود. این به نشانه سوت آغاز جنگ است. هم تیمی های تان متوجه خواهند شد که باید به پیروی از شما نبرد را آغاز کنند. چرا که پسیو Concussive Blows، در ادامه منجر به استان شدن یکی از اعضای تیم حریف و در نتیجه از پای در آمدنش می شود.

braum-stand-behind-me-w600

Stand Behind Me: برام به سمت یکی از واحد های تیمش می پرد، خود را دقیقا بین وی و نزدیک ترین چمپیون دشمن قرار می دهد و بر آرمور و مجیک رزیستنس افزوده می شود. اگر هدفی که وی به سمتش پریده یکی از هم تیمی های برام باشد، او هم این ارمور و مجیک رزیستنس اضافه را دریافت می کند.

w

  • برام از این قابلیت برای رساندن خود به هم تیمی هایش و حفاظت از آن ها استفاده می کند. این قابلیت به او و یارش آرمور و مجیک رزیستنس قابل توجهی را می بخشد و در نتیجه شانس زنده ماندن شان را افزایش می دهد. جالب است که بدانید می توانید از این قابلیت روی خود تان استفاده کنید! پس در مواقعی که تنهایید و واحد خودی در اطراف تان نیست، از این قابلیت روی خودتان استفاده کنید.
  • در برخی شرایط این قابلیت به شما اجازه فرار را هم می دهد. فرار با این قابلیت، تنها در صورتی امکان پذیر است که یکی از مینیون ها و یا هم تیمی های تان در محل امنی و در برد این قابلیت قرار داشته باشد. دقت کنید که برد این قابلیت خیلی زیاد نیست، می توانید از هم تیمی تان بخواهید که در صورت امکان کمی به شما نزدیک شود تا بتوانید به سمت او بپرید.
  • با استفاده از این قابلیت می توانید از روی برخی از دیوار ها، همانند دیواره گودال اژدها و یا بارون بپرید! از ان جایی که این قابلیت برد نسبتا کوتاهی دارد، باید یکی از هم تیمی های تان طرف دیگر دیوار و دقیقا چسبیده به آن باشد.
  • کاربرد خوب این ابیلیتی، نزدیک شدن به حریف است. روی مینیون هایی که نزدیک به حریف قرار دارند بپرید. سپس با ضربات عادی و Winter's Bite حریف را استان کنید. این متد روش خوبی برای شروع کردن درگیری در لین محسوب می شود. برای گنک کردن دیگر لین ها هم می توانید از این روش بهره ببرید.

braum-unbreakable-w600

Unbreakable: برام سپرش را به سمت مشخص شده توسط بازیکن می گیرد و از قدرت تمامی پرتابه هایی که از آن می گذرند می کاهد. طی مدت زمانی که برام سپرش را بر افزاشته، سرعت حرکتش 10 درصد افزایش می یابد و می تواند از درون مینیون ها عبور کند.

e

  • سپر نماد برام و این قابلیت وجهه اصلی او است. برای چند ثانیه، وی می تواند قدرت پرتابه های حریف را به حداقل برساند. برای مثال در نبرد های لین پایین، برام با سپرش می تواند از قدرت ضربات عادی کری حریف بکاهد و از یارش محافظت کند. در نتیجه کری اسیب کمتری دریافت می کند و احتمال برنده شدن در فایت افزایش می یابد.
  • این سد دفاعی، جلوی قابلیت های پایه ای و قابلیت های التیمیت بسیاری از چمپیون ها را می گیرد. برام می تواند با این سپر از خود و هم تیمی اش در برابر این قابلیت ها دفاع کند و جان هم رزمانش را نجات دهد. برای مثال اگر بلیتزکرنک می خواهد کری تان را بگیرد، می توانید با این سپر مانع او شوید.
  • این قابلیت را با Stand Behind Me ترکیب کنید. همان طور که گفتیم Stand Behind Me برام را دقیقا بین هم تیمی و حریف قرار می دهد. پس از این که به سمت هم تیمی تان پریدید، این سپر را بین او و حریف قرار دهید تا یار تان آسیبی دریافت نکند.

braum-glacial-fissure-w600

Glacial Fissure: برام سپرش را بر زمین کوبیده، به تمامی واحد هایی که مقابلش قرار دارند آسیب جادویی وارد کرده و آن ها را به هوا پرتاب می کند. منطقه تحت اثر این قابلیت تا 4 ثانیه بعد یخ خواهد زد و از سرعت حرکت حریفانی که وارد این منطقه می شوند کاسته می شود.

r

  • قابلیت آلتیمیت برام از سرعت حرکت حریفان می کاهد و آن ها را به هوا پرتاب می کند. قدرت آسیب رسانی خوبی هم دارد و از آن جایی که قابلیتی با نقطه اثر منطقه ای است، در نبرد های تیمی کاربرد زیادی دارد.
  • انیمیشن اجرای این آلتیمیت طولانی است، در نتیجه حریفان فرصت فرار از آن را دارند.بنابراین بهتر است زمانی از این قابلیت استفاده کنید که از سرعت حرکت دشمنان تان کاسته شده و یا استان شده اند.

نحوه لول اپ

آیتم ها

آیتم های آغازین

relic_shield

Relic Shield: از چند جهت این آیتم برای ساپورتی مانند برام بسیار مفید است. اولا این که به میزان سلامتی، اصلی ترین خصلت تانک ها را افزایش می دهد، ثانیه گلد پسیوی که در هر ثانیه بدست می آورد را بیشتر می کند. اما بهترین و البته کاربردی ترین ویژگی این آیتم، قابلیت پسیوش است. این پسیو به مرور شارژ هایی به نام Spoils of War را تولید می کند. در صورتی که حداقل یکی از این شارژ ها را در اختیار داشته باشید، اگر مینیونی را از پای در بیاورید گلد حاصل هم به شما تعلق می گیرد و هم به نزدیک ترین هم تیمی تان و سلامتی هر دوی شما هم اندکی بازیابی خواهد شد. در واقع این پسیو موجب می شود که برام، منبعی هر چند محدود برای بازیابی سلامتی خود و هم تیمی اش داشته باشد.

ancient_coin

Ancient Coin: یکی دیگر از انتخاب های برای آغاز بازی است. به لطف این آیتم هم نرخ بازیابی مانا تان افزایش خواهد یافت و به ازای هر مینیونی که در اطراف تان کشته شود 1 واحد گلد پاداش می گیرید. با این حال Ancient Coin و آپگرید هایش، به اندازه خانواده Relic Shield برای برام کاربرد ندارند. فقط در صورتی این آیتم را خریداری کنید که در نظر دارید در ادامه بازی Talisman of Ascension را تهیه کنید. در غیر این صورت Relic Shield انتخاب به مراتب بهتری است.

Health_Potion_item

Health Potion: این معجون برای برام اهمیت ویژه ای دارد، زیرا همان طور که گفتیم وی تانکی نزدیک زن است و اگر آسیب زیادی از کری تیم مقابل دریافت کند، در انجام وظیفه اش به مشکل می خورد. اگر می خواهید در لین تان بمانید و تا حد ممکن از کری تان حفاظت کنید، سعی کنید که حتما با خود Health Potion به همراه داشته باشید.

warding_totem

Warding Totem: یکی از وظایف شما به عنوان ساپورت، روشن نگه داشتن مپ بازی با وارد است. شما در برابر لین تان و کری تیم تان مسئولید و باید از او حفاظت کنید، پس باید با کشات وارد، وی را از گزند گنک ها حفظ کنید. در ابتدای بازی که هنوز Sightstone ندارید، باید از ترینکت Warding Totem برای کاشتن وارد استفاده کنید. این ترینکت دو وارد در خود ذخیره می کند که می توانید آن ها را یا در ورودی های لین پایین و یا در چمن های کنار لین بکارید.

آیتم های اصلی

sightstone

Sightstone: اگر که شما نقش ساپورت را بر عهده دارید، باید Sightstone بخرید. این آیتم اولا که سلامتی تان را بهبود می بخشد، دوما برای شما وارد های اضافه به ارمغان می آورد. چرا ساپورت ها باید حتما وارد با خود به همراه داشته باشند؟ زیرا که وارد ها، محوطه اطراف لین را روشن می کنند و در شما و کری را از گنک ها در امان نگه می دارند. این آیتم 800 گلد قیمت دارد، پس اطمینان حاصل کنید که در اولین بازگشت تان از لین به بیس، این مقدار گلد را در اختیار دارید، وگرنه دست خالی به لین بازخواهید گشت.

targons_brace

Targon’s Brace: این آیتم نخستین آپگرید Relic Shield محسوب. 100 واحد سلامتی دیگر به شما می بخشد، نرخ بازیابی سلامتی تان را هم افزایش می دهد و پسیو Spoils of War را هم تقویت می کند. با آپگرید Relic Shield به Targon’s Brace، این پسیو شارژ بیشتری را ذخیره می کند، شارژ ها زودتر اماده می شوند و هر شارژ هم سلامتی بیشتری را در ازای از پای در آمدن هر مینیون احیا می کند.

sweeping_lens

Sweeping Lens: بعد از این که Sightstone خریدید، یعنی وقتی به منبعی قابل اطمینان برای کاشت وارد دست یافتید، دیگر نیازی به Warding Totem نخواهید داشت. بهتر است ترینکت تان را به Sweeping Lens ارتقا دهید. کاربرد این ترینکت، شناسایی وارد های حریف و نابود کردن شان است. برای مثال اگر جانگلر تیم خودتان می خواهد برای گنک به کمک تان بیاید، نباید توسط تیم حریف شناسایی شود، پس پیش از هر چیزی باید وارد های حریف را نابود کنید.

کفش ها

boots_of_swiftness

Boots of Speed: سرعتی که این کفش برای برام به ارمغان می اورد بسیار مفید است. با این کفش وی می تواند خیلی سریع تر به لین برسد، راحت تر دیگر لین ها را گنک کند و سریع تر وارد بکارد.. همچنین این کفش سرعت ضرب زنی برام را هم افزایش می دهد، پس موجب می شود که وی زودتر و راحت تر پسیو های Concussive Blows را اعمال کند.

ninja_tabi

Ninja Tabi: اگر در لین کری تیم مقابل آسیب بسیاری را به شما وارد می کند و دائم مجبور تان می کند که به بیس بازگردید، یا این که تیم مقابل تان تماما آسیب فیزیکی وارد می کند، می توانید از Ninja Tabi استفاده کنید که آرمور تان را افزایش می دهد. اگر احساس می کنید که به آرمور اضافه فقط در مقاطع ابتدایی بازی نیاز دارید، می توانید این کفش را تهیه کنید و در فاز های نهایی بازی با کفش های دیگر تعویضش کنید.

mercurys_treads

Mercury’s Threads:. اگر هیرو های تیم حریف آسیب جادویی بسیار سنگینی وارد می کنند و قابلیت های شان شامل افکت های CC می شوند، می توانید Mercury’s Threads را به دیگر کفش ها ترجیح دهید. زیرا که این کفش اولا مقاومت برام در برابر آسیب های جادویی را افزایش می دهد، ثانیا از مدت زمان افکت های CC ای که بر روی او اعمال شده 30 درصد می کاهد. باز هم تاکید می کنیم که در صورت لزوم، می توانید کفش تان را تعویض کنید.

سلامتی

ruby_sightstone

Ruby Sightstone: آیتم Sightstone به Ruby Sightstone ارتقا می یابد. این آیتم هم سلامتی تان را افزایش می دهد و هم 20 درصد از کول داون آیتم  های تان می کاهد. تعداد وارد هایی را هم که می توانید با خود حمل کنید یک واحد افزایش می دهد. اگر در اوایل بازی Sightstone خریده باشد، آپگرید به این آیتم پول چندانی طلب نمی کند، در حالی که واقعا برای برام آیتم ارزشمندی محسوب می شود. پس در ارتقا Sightstone به این آیتم ابایی نداشتهه باشید.

face_of_the_mountain

Targon's Brace: در درخت خانواده Relic Shield، آیتم Targon's Brace به Face of the Mountian ارتقا می یابد. پسیو Spoil of War که بین تمامی اعضای این خانواده مشترک است، در این آیتم به قوی ترین حد خود می رسد. این آیتم سلامتی و نرخ بازیابی سلامتی برام را افزایش می دهد و از کول داون ابیلیتی های وی 10 درصد می کاهد. قابلیت اکتیوی هم دارد به نام Deadly Phalanx که برای 4 ثانیه به خود برام یا یکی از هم تیمی های او حفاظی ببخشد که آسیب ها را جذب می کند.

knights-vow-w600

Knight's Vow: این آیتم اخیرا به لیگ آو لجندز اضافه شده و برای ساپورت های تانکی چون برام آیتم بسیار کارآمدی است. اولا که به شما 10 واحد آرمور می بخشد و سلامتی تان را هم 400 واحد بیشتر می کند. نرخ بازیابی سلامتی تان هم 100% افزایش می یابد. اما قابلیت های پسیو این آیتم باعث می شود که شما با ماندن در کنار یار تان پاداش بگیرید. قابلیت اکتیو این آیتم به برام اجازه می دهد که از بین هم تیمی هایش، یاری برای خود برگزیند. حال وی اگر در نزدیکی یارش باشد، هم 40 واحد آرمور اضافه پاداش می گیرد و هم هنگام حرکت به سمت او، سرعتش 15 درصد بیشتر می شود. اگر که یار تان آسیبی به چمپیونی وارد کند، به ازای 12 درصد از آن آسیب، سلامتی تان احیا می شود. اگر هم که وی آسیبی دریافت کند، 12 درصد از آن آسیب به فرم آسیب خالص به شما وارد می شود. اگر یار تان دور زن باشد، هر دو این ها به 6 درصد کاهش می یابند.

eye_of_the_equinox

Eye of the Equinox: اگر Sightstone را با Targon’s Brace ترکیب کنید، Eye of the Equinox حاصل می شود! در واقع این آیتم هم پسیو Spoil of War را در خود دارد و هم توانایی کاشت وارد را. این آیتم چه برتری هایی به Ruby Sightstone و Face of the Mountain دارد؟ با خرید این آیتم، به جای 4 جای خالی در اینونتوری تان، 5 جای خالی خواهید داشت، پس می توانید در ادامه آیتم های بیشتری بخرید. این آیتم چه ضعف هایی نسبت به دو آیتم نام برده دارد؟ ترکیب آن دو آیتم، نسبت به این تک آیتم طبیعتا قوی تر است. اما به هر حال با تهیه Iron of the Locket Solari و قرار دادنش در جای خالی اضافه اینونتوری تان که به لطف خرید این آیتم ایجاد شده، می توانید این ضعف را تا حد خوبی بپوشانید.

warmogs_armor

Warmog's Armor: این آیتم 800 واحد سلامتی به شما می بخشد! بیشترین مقدار ممکن بین تمامی ایتم ها. همچنین نزخ بازیابی سلامتی تان را 200 درصد افزایش می دهد و 10 درصد هم از کول داون قابلیت ها تان می کاهد. این آیتم قابلیت پسیوی هم دارد که تنها در صورتی فعال می شود که ظرفیت سلامتی تان بیشتر از 300 واحد باشد.اگر در 8 ثانیه قبلی آسیبی دریافت نکرده باشید، این قابلیت پسیو سلامتی تان را با نرخ 3 درصد از ظرفیت سلامتی تان در ثانیه احیا می کند. اگر سلامتی بیشتری می خواهید یا در برابر چمپیون هایی قرار گرفته اید که آسیب سنگینی را در زمان بسیار کمی وارد می کنند، خرید این آیتم عاقلانه است.

آرمور

dead_mans_plate

Dead Man’s Plate: این آیتم سلامتی برام را به اندازه 500 واحد افزایش می دهد و آرمورش را هم 50 واحد تقویت می کند. علاوه بر این، پسیوی هم دارد به نام Dreadnought که با حرکت در زمین بازی شارژ می شود و هر گاه شارژش به 100 رسید، سرعت حرکت برام را 60 واحد افزایش می دهد. پسیو دیگر این آیتم هم موجب می شود که به ازای هر دو شارژ Dreadnought، ضربات عادی تان 1 آسیب اضافه وارد کنند. اگر که شارژ تان به 100 برسد، این آسیب اضافه دو برابر می شود و سرعت حرکت حریف هم به مدت یک ثانیه نصف می شود. با وارد کردن ضربات عادی، تمامی شارژ های Dreadnought مصرف می شود. برام با کمک این آیتم، راحت تر می تواند فاصله خود را با حریفش حفظ کند.

randuins_omen

Randuin’s Omen: این آیتم ظرفیت سلامت برام را 500 واحد افزایش می دهد و به وی 60 واحد آرمور می بخشد. دو قابلیت پسیو دارد و یک قابلیت اکتیو. یکی از این پسیو ها موجب می شود که از سرعت ضربه زنی هیرو هایی که به برام ضربه عادی می زنند کاسته شود و دیگری از آسیب ناشی از ضربه های کریتیکال وارد بر وی می کاهد. قابلیت اکتیو این آیتم هم هم سرعت حرکت حریفان اطراف برام را برای 4 ثانیه کاهش می دهد. این آیتم در تیم فایتت ها بسیار به کار می آید. می توانید به کمک قابلیت اکتیوش سرعت حرکت رقیبان را آهسته کنید تا بتوانید راحت تر از ابیلیتی های تان، خصوصا آلتیمیت تان روی آن ها استفاده کنید.

frozen_heart

Frozen Hearth: این آیتم بر خلاف دو آیتم دیگر تاثیری بر روی سلامتی ندارد، اما به برام 90 واحد آمور می بخشد و از کول داون قابلیت های او 20 درصد می کاهد. قابلیت پسیوی هم دارد که سرعت ضربه زنی هیرو های اطراف را 15 درصد کم می کند. متاسفانه این آیتم به برام مقدار زیادی مانا می بخشد که واقعا برای وی آن قدر ها اهمیتی ندارد. این آیتم در شرایطی کاربرد دارد که هیرو های رقیب تان بیشتر به سرعت ضربه زنی شان تکیه می کنند. هیرو هایی چون Vayne و Tryndamere.

مجیک رزیستنس

locket_of_the_iron_solari

Locket of Iron Solari: این آیتم برای برام بسیار مفید است و اگر که دنبال افزایش مجیک رزیستنس هستید، اولویت اصلی شما خواهد بود. این ایتم ظرفیت سلامتی برام و نرخ بازیابی آن را افزایش می دهد، از کول داون ابیلیتی های او می کاهد و طبیعتا هم مقاومت وی در برابر آسیب های جادویی را افزایش می دهد. اما بهترین نکته در مورد این آیتم قابلیت اکتیو است. این قابلیت اکتیو به شما و هم تیمی های تان حفاظی برای 2 ثانیه می بخشد که در نبرد های تیمی فوق العاده مفید است، خصوصا در برابر تیم هایی که آسیب منطقه ای وارد می کنند.

banshees_veil

Banshee's Veil: بر خلاف Locket of the Iron Solari که کمک حال تیم تان است، این آیتم بسیار خودخواهانه محسوب می گردد. مجیک رزیست و سلامتی بسیار بیشتری را در مقایسه با آیتم دیگر به برام می بخشد و قابلیت پسیوش هم ابیلیتی های حریف را خنثی می کند. گرچه به خوبی خصلت های برام را تقویت می کند، اما مشکل این جا است که فقط به خود برام کمک می کند. بهتر است که به فکر خرید همان Iron Solari باشید. به هر حال برام ساپورت است و باید در خدمت تیمش باشد.

banner_of_command

Banner of Command: این آیتم 30 واحد به آرمور برام و 60 واحد به مجیک رزیستنس وی می افزاید. همچنین از کول داون قابلیت هایش هم 10 درصد می کاهد. 400 واحد هم ظرفیت مانا او را افزایش می دهد که بی فایده است. اما قابلیت اکتیوی دارد که به واسطه آن می توان یکی از مینیون ها قدرت بخشید و وی را از آسیب های جادویی مصون کرد. بدین شکل لین سریع تر پوش خواهد شد. این آیتم برای بازی هایی که تمامی لین های تان پوش شده اند و نمی توانید همزمان روی عقب راندن تمامی لین ها تمرکز کنید مفید است.

zzrot-portal-w600

ZZ'Rot: این آیتم هم باز برای پوش دادن لین مناسب است. با قابلیت اکتیوش، برام می تواند دروازه ای به Void (جهانی خیالی در یونیورس لیگ او لجندز) باز کند. در هر 4 ثانیه، موجودی از این دروازه خارج می شود، به سمت سازه ها هجوم می برد و به آن ها آسیب می رساند. قابلیت پسیو این آیتم، بر سرعت حرکت برام هنگامی که در محدوده ی برج های سالم و نابود شده قرار دارد می افزاید. همچنین این آیتم به برام 55 واحد آرمور و مجیک رزیستنس می بخشد و نرخ بازیابی سلامتی وی را 125 واحد بیشتر می کند.

دیگر آیتم ها

oracle_alteration

Oracle Alteration: با رسیدن به لول 9، قادر خواهید بود که Sweeping Lens را به این ترینکت ارتقا دهید. تفاوت بین این دو ترینکت چیست؟ Sweeping Lens حول مرکز ثابتی می چرخید و تنها واحد های نامرئی اطراف همان مرکز ثابت را نمایان می کرد. اما آپگرید این ترینکت یعنی Oracle Alteration حول مالکش می پرخد و با او حرکت می کند.

mikaels_crucible

Mikael's Crucible:  این آیتم از کول داون قابلیت های برام می کاهد و مقاومت او را در برابر آسیب های جادویی را افزایش می دهد. قابلیت اکتیو این آیتم افکت های CC را کنسل می کند و در نتیجه این برای نجات دادن جان هم تیمی ها بسیار مفید است. مثلا اگر که کری تان استان شده، می تواند با این آیتم وی را از استان در بیاورید. اما مشکل این جا است که این آیتم، خصلت هایی دیگری را هم تقویت می کند که برای برام بی فایده اند. این ظرفیت مانا و نرخ بازیابی ان را افزایش می دهد، اما مانا واقعا برای برام کارایی ندارد. پس با خرید این آیتم، پول آیتمی را می پردازید که نمی توانید از ان بهره 100 درصد ببرید. اما اگر تیم مقابل قابلیت های CC فراوانی دارد، خرید این آیتم را در نظر داشته باشید.

talisman_of_ascension

Talisman of Accession: گفتیم که می توانید Ancient coin را در ابتدای بازی جایگزین Relic Shield کنید. این آیتم در ادامه به Nomad’s Medallion ارتقا می یابد و سومین ارتقایش Talisman of Accession نام دارد. این آیتم نرخ بازیابی مانا و سلامتی را افزایش می دهد، به برام آرمور می بخشد و از کول داون قابلیت هایش می کاهد. قابلیت اکتیوی هم دارد که سرعت حرکت وی و تیمش را افزایش می دهد. به اندازه Face of the Mountain برای برام کاربرد ندارد، اما آن قدر ها هم آیتم بدی نیست.

eye_of_the_oasis

Eye of the Oasis: با ترکیب Nomad’s Medallion و Sightstone، آیتمی به نام Eye of the Oasis بدست بی آید. با این حال میزان سلامتی ای که این آیتم به برام می بخشد در مقایسه با Eye of the Equinox به مراتب کمتر است. برای همین هم چندان خرید این آیتم را توصیه نمی کنید.

thornmail

اگر در برابر تان تیمی قرار گرفته که تمامی 5 عضوش فقط آسیب فیزیکی وارد می کنند، به فکر خرید Thornmail باشید. این آیتم هم 100 واحد به آرمور تان می افزاید، هم مقداری از آسیب وارد بر برام را به همراه درصدی از آرمور اضافه او به منبع آسیب باز می گرداند. این آیتم را در صورتی بخرید که تیم حریف آسیب فیزیکی قابل توجهی وارد می کند، کری تیم حریف بیش از حد قدرتمند شده و یا حریف بیش از یک کری دارد.

بازی با برام

فارم کری را از او سلب نکنید

اولین قانونی که هر ساپورتی باید باید از آن تبعیت کند، همین است. تمامی مینیون های لین، تمامی فارم ها به کری تعلق دارند. شما نباید لست هیت مینیون ها را بگیرید، مگر در صورتی که شارژ های Spoil of War داشته باشید. سعی کنید که حتی به مینیون ها ضربه هم نزنید تا کوچک ترین خللی در کاری کی پیش نیاید.

در مورد چمپیون ها، فقط و فقط کری تیم باید چمپیون های حریف را از پای در بیاورد، مگر این که امکانش وجود نداشته باشد. برای مثال اگر بیش از حد از حریف دور باشد. در این صورت شما می توانید لست هیت او را بگیرید. نگران پول نباشید، پول مورد نیاز شما با اسیست ها و آیتم های مخصوص خودتان فراهم خواهد شد.

پوش دادن و نگه داشتن لین

باید قادر باشید که لین را نزدیک به تاور خود، اما نه چسبیده به آن نگه دارید. اگر مینیون ها بیش از حد به تاور شما نزدیک شوند، کار کری در گرفتن لست هیت سخت تر می شود، زیرا که تاور هم به مینیون ها ضربه می زند اگر هم که لین تان به سمت برج حریف تمایل یابد، به راحتی گنک خواهید شد. پس باید مینیون ها را در میانه لین، نزدیک تر به تاور خود نگه دارید. دلیل این که می گوییم نزدیک به تاور خودی، این است که در صورت لزوم، بتوانید سریع و بدون دردسر از شرایط خطرناک فرار کنید.

برای ثابت نگه داشتن لین، باید سلامتی مینیون های خود و حریف را کنترل کنید. اصلا نباید بی دلیل به مینیون های حریف ضربه بزنید اگر مدام به آن ها آسیب برسانید، لین تان به جلو پوش خواهد شد. کری فقط باید برای لست هیت گرفتن به مینیون ها ضربه بزند. حال اگر لین بیش از حد به سمت برج شما متمایل شد، باید خلاف این عمل کرده، بیشتر به مینیون های حریف ضربه بزنید تا لین اندکی به جلو پوش شود. فقط مواظب باشید هنگام ضربه زدن به مینیون ها، لست هیت نگیرید.

نبرد ها

حتما پسیو تان را هم روی کری و هم روی ساپورت حریف اعمال کنید. سپس باید بین کری خودتان و حریف قرار بگیرید، بخ گونه ای که هم بتوانید به حریف ضربه بزنید و هم هر وقت که لازم شد، از سپر تان برای محافظت از یارتان بهره بگیرید. در صورتی که حریف قصد فرار داشت، با Winter's Bite از سرعت حرکت او بکاهید. اگر هم که لول تان 6 شده، می توانید با آلتیمیت تان حریفان تان را استان کنید تا کارتان در تیم فایت راحت تر شود. اگر که بیش از حد آسیب دیدید، باید عقب نشینی کنید. روی کری تان بپرید، سپر را بین او و حریف قرار دهید و با بیشتری سرعت ممکن به عقب بازگردید.

گنک کردن سایر لین ها

اشاره کردیم که بسیاری از قابلیت های Braum، افکت های CC اعمال می کنند. به همین دلیل هم وی می تواند به خوبی دیگر لین ها را گنک کند. روش گنک کردن را پیش تر توضیح دادیم، اما به طوری، برای گنک کردن ابتدا باید روی نزدیک ترین مینیون به حریف بپرید، با ضربات عادی تان پسیو تان را چند بار روی او اعمال کنید و سپس با Winter's Bite از سرعت حرکت او بکاهید. بدین ترتیب حریف تحت تاثیر پسیو تان استان شده و از پای در آوردن او راحت تر می شود.

اما سوال این جا است که چه زمانی برای گنک کردن دیگر لین ها می توانید کری را به حال خود رها کنیم؟

  • اگر کری و ساپورت مقابل پسیو بازی می کند. یعنی نه علاقه ای به درگیر شدن با شما دارند و نه اجازه می دهند که شما با آن ها درگیر شوید. اگر اوضاع کری تان خوب است و لینش چندان پوش نشده، بروید سراغ دیگر لین ها.
  • هنگامی که از بیس به لین باز می گردید، اگر که شرط بالا مهیا است. تیم حریف انتظار دارد که بار دیگر برام را در لین بات ببیند. اما شما ناگهان سر و کله تان در لین وسط پیدا می شود و با کمک هم تیمی تان دخل هیرو رقیب را می آورید.

و در چه شرایطی بهتر است در لین بمانید و از کری تان محافظات کنید؟

  • اگر لین بیش از حد به یکی از دو تاور نزدیک شده، چه تاور حریف، چه تاور خودتان. اگر لین به سمت برج حریف پوش شده باشد جانگلر راحت می تواند کری را گنک کند. اگر هم موج مینیون ها به زیر تاور خودی آمده باشد و تاور سرش با مینیون های حریف گرم باشد، ممکن است تیم حریف تصمیم به شیرجه زدن به زیر تاور بگیرد. در هر صورت باید از کری تان دفاع کنید.
  • اگر که کری تان از نظر لست هیت عقب است. در این صورت باید از وی پشتیبانی کنید تا گلد و امتیازات تجربه از دست رفته اش را جبران کند. نباید بگذارید که بیشتر عقب بی افتد.

تیم فایت

در تیم فایت، کار اصلی شما کتک خوردن است! به هر حال شما تانکید و تاب و تحمل تان در برابر آسیب ها بالا است! پس باید سعی کنید که سپر بلای تیم تان باشید و با جایگیری مناسب، اجازه ندهید که هم تیمی های تان کشته شوند. بعد از شروع فایت از کری تان حفاظت کنید. نباید بگذارید که اعضای حریف راحت دست شان به او برسد، بنابراین پشتیبانی از کری مهم ترین وظیفه شما در تیم فایت ها است. تاکید می کنیم که آلتیمیت شما در تیم فایت ها بسیار کارآمد است و می تواند هزمان چندین تن از اعضای حریف را استان کند. پس شما وظیفه اعمال کردن افکت های CC رو حریفان تان را هم دارید. سشعی کنید با Winter's bite و یا ضربات عادی، یک بار پسیو تان را روی اکثر حریفان اعمال کنید. هم تیمی های تان باقی کار را انجام خواهند داد.

کاشت وارد

کاشت وارد یکی از مهم ترین وظایف هر ساپورتی است. تنها شما در تیم Sightstone می خرید و توانایی کاشت وارد هم تیمی های تان به همان ترینکت محدود می شوند. بنابراین وظیفه کاشت وارد بر دوش شما خواهد بود.

اما اصلا چرا باید وارد کاشت؟ برای روشن کردن زمین تا بلکه بتوان حرکات حریف را تحت نظر داشت. اگر در نزدیکی لین وارد بکارید، خواهید دید که جانگلر برای گنک سراغ تان آمده و فرصت برای فرار فراهم می شود. اگر در نزدیکی جایگاه اژدها وارد بکارید، هر موقع که تیم حریف تصمیم به از پای در آوردن اژدها بگیرد می توانید آن ها را غافل گیر کنید و هم دخل حریف را بیاوید و هم اژدها را از آن خود کنید.

روشن کردن جنگل تیم حریف بسیار مهم است، زیرا که در فاز های ابتدایی بازی غیر منتظره ترین حرکات از جانلگر حریف سر می زند. جانگلر سرگرم کمپ های جنگل خودش است؟ یعنی فرصت برای کشتن اژدها کاملا محیا است. وارد جانگل تیم شما شده؟ غافل گیرش کنید.

اما کجا ها وارد بکاریم. نقشه زیر مشخص می کند.

jdfbpy2-w600

  • علامت های زرد، وارد های ترینکت در ابتدای بازی اند. اما ترینکت فقط دو وارد در اختیار شما قرار می دهد و در نتیجه باید در استفاده از آن ها دقت کنید. دو تا از نقاط زرد در بالا و پایین ورودی رودخانه اند. یکی از این ها را شما باید پر کنید و دیگری را کری تیم تان. یک وارد برای تان باقی می ماند که باید آن را در چمنی که ساپورت تیم حریف در آن پرسه می زند بکارید تا نتواند در حالی که از چشمان تان مخفی مانده به شما آسیب وارد کند.
  • توصیه می کنیم که در اولین بازگشت تان از بیس به لین با خودتان Control Ward به همراه بیاورید. می توانید حداکثر دو تا از این وارد ها بخرید. نقاط قرمز روی نقشه محل کاشت این وارد ها است. بسته به این که در کدام یک از تیم ها بازی می کنید، باید در یکی از چمن های ورودی رودخانه وارد بکارید. وارد دیگر را هم در نزدیکی گودال اژدها قرار دهید.
  • با خرید Sightstone سه وارد بدست خواهید آورد. با Control Ward ها تعداد وارد هایی که به همراه دارید به 5 خواهد رسید. وارد های Sightstone را در جنگل حریف بکارید تا حرکات جانگلر را تحت نظر بگیرید. با کنترل وارد ها جنگل خود را روشن کنید.

رون

  • برام برای بهبود خصلت های تانکی اش نیاز به آرمور دارد، پس باید صفحه رون مخصوص به او را با Mark of Armor پر کنید.
  • سلامتی از ویژگی های اصلی هر تانکی است. برای اینکه وی بتواند آسیب بیشتری را تحمل می کند، می تواند از Seal of Health بهره ببرد.
  • دیگر نیاز مهم تانک ها، مقاومت در برابر آسیب های جادویی است. Glyph of Magic Resistance این نیاز را مرتفع می کند.
  • و بار هم آرمور! برای رساندن آرمور تان به حداکثر، از Quintessence of Armor استفاده کنید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی