ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

راه حل کنترل زخم بستر با الهام از مریخ نورد ناسا ابداع شد

احتمالاً فکرش را هم نمی کنید که تنها در انگلستان، سالی بیش از 500 هزار مورد ابتلا به زخم بستر گزارش می شود و این بیماری تقریباً بیشتر از هر سرطانی در طول سال به ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۵ دی ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

احتمالاً فکرش را هم نمی کنید که تنها در انگلستان، سالی بیش از 500 هزار مورد ابتلا به زخم بستر گزارش می شود و این بیماری تقریباً بیشتر از هر سرطانی در طول سال به مرگ و میر منجر می گردد.

مشکل اساسی که به چنین آمار چشمگیری منجر شده این است که دکتر ها و کادر بیمارستان عموماً قادر نیستند ابتلا به این مشکل را پیش از نمایان شدن روی سطح پوست تشخیص دهند و همین موضوع به تشخیص دیر هنگام بیماری و مشکلات غیر قابل بازگشت منجر خواهد شد.

اما نکته ی جالب اینکه کلید حل این مشکل احتمالاً در اختیار مریخ نورد ناسا قرار داشته باشد.

گروهی از محققین دانشگاه UCLA در همکاری با موسسه Bruin Biometrics یک اسکنر بی سیم دستی و غیر تهاجمی ابداع کرده اند که قادر است زخم بستر را تا 10 روز پیش از رسیدن به سطح پوست تشخیص دهد.

ارتباط ساخت چنین دستگاهی با مریخ نورد ناسا نیز این است که ایده ی آن، از اسکنر SEM (مجهز به میکروسکوپ الکترونی روبشی) مورد استفاده در این ابزار فضایی می آید.

این دستگاه جدید تاکنون در 13 بیمارستان انگلیسی روی 1200 بیمار مورد آزمایش قرار گرفته و کارایی خود را به خوبی اثبات کرده است، چرا که در نیمی از این بیمارستان ها پس از به کار گرفتن اسکنر ابداعی، هیچ مورد جدیدی از مرگ در اثر زخم بستر گزارش نشده است.

مقامات یکی از بیمارستان هایی که در این آزمایش مشارکت داشته اعتقاد دارند استفاده از این اسکنر SEM موجب 600 هزار پوند (معادل بیش از 700 هزار دلار) صرفه جویی در سال می شود و حدود 1420 ساعت از زمان درگیر بودن کادر بیمارستان را کاهش می دهد.

یکی از محققین ارشد که در ساخت این وسیله نقش داشته می گوید:

ناسا همواره تلاش می کند آنچه از چشم من و شما پنهان است را نمایان کند. ما هم با الهام گرفتن از همین ایده و فناوری های مورد استفاده توسط آنها، یک راه حل قطعی و قابل اطمینان برای مقابله با زخم بستر ایجاد کرده ایم.

کادر درمانی حالا به لطف وجود چنین ابزاری قادر هستند زخم بستر را به سرعت شناسایی و آن را پیش از رسیدن به مراحل مزمن و نمایان شدن روی سطح پوست، درمان نمایند.

حالا دیگر تنها می توانیم منتظر بمانیم تا با فراگیر شدن استفاده از اسکنر SEM، مشکلات ناشی از ابتلا و عدم تشخیص سریع زخم بستر به حداقل برسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی