ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

صنعت بازی در سال 2016؛ نگاهی به عملکرد Wii U و 3DS

دو کنسول فعلی شرکت نینتندو، یعنی 3DS و Wii U در سال 2016 هر کدام عملکرد متفاوتی از خود نشان دادند. از یک طرف کنسول دستی این شرکت یعنی 3DS همانند سال های قبل به عنوان بهترین کنسول دستی ...

پویا پورنصیر
نوشته شده توسط پویا پورنصیر | ۷ دی ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

دو کنسول فعلی شرکت نینتندو، یعنی 3DS و Wii U در سال 2016 هر کدام عملکرد متفاوتی از خود نشان دادند. از یک طرف کنسول دستی این شرکت یعنی 3DS همانند سال های قبل به عنوان بهترین کنسول دستی بازار شناخته می شود و از طرف دیگر، Wii U همچنان در منجلاب شکست دست و پا می زند و مقایسه آن، با دو کنسول اکس باکس وان و پلی استیشن 4 کار عبث و بیهوده ای به نظر می آید.

بهتر است نگاه عمیق تری به وضعیت این دو کنسول داشته باشیم. بازی هایی که برای این دو کنسول منتشر شدند، تلاش هایی که نینتندو برای فروش بیشتر کنسول های خود انجام داد و بسیاری از مسائل دیگر در کنار هم، کارنامه هر کنسول طی سال 2016 را رقم زده اند.

بیشتر بخوانید:

Nintendo-Wii-U

کنسول Wii U به طور قطع در کُما به سر می برد. نینتندو تعداد اندکی بازی انحصاری برای این کنسول منتشر کرد تا صرفاً مشتریان را از فروش یا در جعبه انداختن Wii U بازدارد. بدیهی است که دوران کنسول میان نسلی نینتندو به اتمام رسیده است.

مدیران نینتندو بارها اشاره کرده اند که کنسول سوییچ، کنسول هیبریدی جدیدی که قرار است مارس سال 2017 عرضه شود، جایگزین Wii U نیست؛ اما پر واضح است که آن ها می خواهند با تزریق حداقل محتویات ممکن، Wii U را زنده نگه دارند تا کنسول نینتندو از راه برسد.

حقیقت این است که نینتندو با فریب خود و دیگران می خواهد روی زندگی گیاهی Wii U سرپوش بگذارد و با خرید زمان، اشتباهات نسل قبل را جبران کند؛ تا ماه مارس سال 2017 این وضعیت کاملاً تغییر خواهد کرد.

پروسه ی تولید کنسول در حال قطع شدن است. در این بازه ی زمانی، نینتندو هیچ کاهش قیمتی برای کنسول 300 دلاری خود در نظر نگرفته و با توجه به وضعیت بغرنج Wii U سیاست نینتندو در قبال کاهش قیمت اصلاً قابل قبول نیست.

legend-of-zelda-breath-of-the-wild-gameplay-demo-692x389-jpg-optimal-w600
The Legend of Zelda: Breath of the Wild آخرین بازی انحصاری کنسول Wii U که برای کنسول سوییچ نیز منتشر خواهد شد.

هر چقدر که سیستم عامل های دو کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان به روز تر می شوند، سیستم عامل کنسول Wii U بدون تغییر باقی می ماند. آخرین آپدیتی که برای Wii U منتشر شد به یازدهم ژانویه سال 2016 باز می گردد.

هدف از انتشار این آپدیت، افزایش پایداری سیستم و به روز رسانی های کوچک جهت کاربردی تر کردن سیستم عامل بود و کاری کرد که کاملاً از تلاش نینتندو در زمینه ارائه قابلیت های بیشتر و افزایش پایداری کنسول ناامید شویم.

با این همه، بسیاری از طرفداران نینتندو، شبکه اجتماعی  Miiverse را به چشم یک زنگ تفریح می بینند و زمان قابل توجهی را صرف آن می کنند. اما حتی با وجود این سرویس ارزشمند، تنها تغییراتی که در سرویس های Wii U ایجاد شده می توان به اضافه شدن سرویس موسیقی Rhapsody و بسته شدن Google Maps برای این کنسول اشاره کرد.

039-w600
نمایی از بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

بیاییم نگاهی به انحصاری های منتشر شده روی دو کنسول نینتندو داشته باشیم. 3DS با وجود اینکه عمر طولانی تری نسبت به Wii U دارد نه تنها موقعیتش نسبت به سال های قبل افت خاصی نداشته، بلکه هنوز انحصاری های خوبی همچون Pokémon Sun and Moon ( جزو بهترین بازی های سال) و BoxBoxBoy ( از بهترین بازی های پازل – پلتفرمینگ) برای آن منتشر شده است.

در همین حین، نسخه جدید سری Fire Emblem که با پسوند Fates شناخته می شود، به اندازه نسخه های قبلی در جلب توجه مخاطبان موفق نبود اما در عوض بازی Kirby: Planet Robobot عملکردی فوق العاده داشت. امسال برای کنسول 3DS چندین بازی عجیب و جالب دیگر منتشر شد که از جمله آنها می توان شبیه ساز کنسول SNES، آپدیت بازی Streetpass Plaza ( که در آن به ملاقات دیگر بازیکنان می پردازید و با آن ها بازی های مختلف انجام می دهید) و از همه مهم تر عنوان Picross 3D 2 اشاره کرد.

با وجود تمرکز کامل نینتندو روی کنسول سوییچ، آن ها قول داده اند که حداقل تا یک الی دو سال دیگر از 3DS پشتیبانی کنند. بازی هایی همچون دراگون کوئست 8، و اسپین اف جدید سری پیکمین سال 2017 برای این کنسول دستی عرضه خواهد شد اما بهتر است بعد از انتشار این دو بازی، انتظار خاصی از کنسول دستی نینتندو نداشته باشیم.

zcmomezloozqqseaflxb-w600

با تمام این تفاسیر، کنسول دستی 3DS در شرایط به مراتب بهتری نسبت به برادر بزرگ جثه تر به سر می برد. در سال 2016 بازی خاصی برای Wii U منتشر نشد. اگر بازی Shantae: Half-Genie Hero را هم حساب کنیم، تعداد بازی های فیزیکی عرضه شده برای  Wii U، بازهم از 20 عنوان فراتر نمی رود. لازم به ذکر است که بازی های مستقل قابل توجهی هم روی eShop آمده است؛ هرچند که چندان موفق ظاهر نشدند.

با وجود اینکه بازی های شخص ثالث، خانوادگی و مولتی پلتفرم زیادی روی Wii U آمده است، مهم ترین دلیلی که خیلی از بازیکنان را به سمت این کنسول جذب کرده، عناوین انحصاری نینتندو هستند و از این نظر، کمپانی ژاپنی در سال 2016 به شدت ضعیف عمل کرده است.

Wii U سال 2016 را با نسخه HD بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess شروع کرد. بعد از آن شرکت نامکو باندای یک بازی فایتیگ به نام Pokken Tournamet که در دنیای پوکمون رخ می دهد، روی این پلتفرم منتشر کرد.

Pokken سیستم مبارزات بسیار جذابی دارد اما متاسفانه تعداد شخصیت های بازی به شدت کم است؛ مضاف بر این به نظر می رسد نینتندو برنامه ای برای به روزرسانی و افزایش شخصیت های بازی ندارد.

star-fox-zero-w600

یکی از مورد انتظار ترین بازی های شرکت که طرفداران، مشتاقانه در انتظار عرضه اش بودند، Star Fox Zero نام دارد که بسیار ناامیدکننده ظاهر شد. کنترل ضعیف به همراه دیگر مشکلات سبب شد بازی برای گیمرها چندان ترغیب کننده نباشد.

در عوض بازی Star Fox Guard که با پیروی از سبک Tower Defense ساخته شده، علی رغم وجود کیفیت و جذابیت بالاتر، زیرسایه ی برادر بزرگ تر خود که همزمان با هم منتشر شدند قرار گرفت و نتوانست خوش بدرخشد.

در این میان یکی از بهتری بازی های نقش آفرینی سال با نام Tokyo Mirage Sessions #FF منتشر شد. با وجود تغییرات زیادی که بین نسخه ی ژاپنی و آمریکایی بازی وجود دارد، تلفیق دو دنیای Shin Megami Tensei شرکت آتلوس و Fire Emblem شرکت نینتندو همانند روزنه ای از نور در میان دنیایی از تاریکی بود.

در نهایت نینتدو سال 2016 را با بازی Paper Mario: Color Splash در هفتم اکتبر به اتمام رساند. عنوانی که از نظر طرفداران چندان راضی کننده نبود.

ui9gwyjyacxexawbivbr-w600

چند وقت پیش نینتندو لیستی از بازی های فیزیکی که برای کنسول هایش عرضه شده را ارائه داد. تا آخر ماه ژوئن امسال، Wii U در آمریکای شمالی فقط 39 بازی انحصاری و  118 بازی شخص ثالث در لیست عناوین خود دارد.

بعد از Virtual Boy، کنسول Wii U لقب ضعیف ترین لاین-آپ کنسولی که از طرف شرکت نینتندو ساخته می شود را به نام خود کرده و بعد از انتشار این لیست نیز تنها 5 بازی برای Wii U منتشر شد.

فرجام راهی که نینتندو با Wii U در پیش گرفته، کاملاً مشخص است و نیازی به صحبت بیشتر درباره ی آن نیست. عمر کنسول 3DS نیز با انتشار سوییچ کوتاه و کوتاه تر می شود و به نظر می رسد بعد از اواسط سال 2017 عنوان خاصی روی آن منتشر نخواهد شد.

طبق پیش بینی تحلیلگران نینتندو سوییچ سرنوشت روشن تری نسبت به Wii U خواهد داشت.
طبق پیش بینی تحلیلگران نینتندو سوییچ سرنوشت روشن تری نسبت به Wii U خواهد داشت.

عملکرد کنسول 3DS به طور کلی شاید نتوانست به اندازه DS عالی باشد، اما توانست فروش خوبی را تجربه کند و میزبان بازی های انحصاری و غیر انحصاری بسیاری شود؛ در واقع هنوز هم می توان یک 3DS خرید و از آرشیو به شدت غنی این کنسول لذت برد.

برای انحصاری بازی های کنسول Wii U نیز چندان نگران نباشید. نینتندو طوری برنامه ریزی کرده که اکثر بازی های محبوب همچون Splatoon، ماریو کارت و آخرین نسخه افسانه زلدا روی سوییچ منتشر شود و بعید نیست بقیه انحصاری های از قلم افتاده نیز به جمع این لیست بپیوندد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Aydinhjr
    Aydinhjr | ۸ دی ۱۳۹۵

    عجیباً غریبا

مطالب پیشنهادی