ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابطال مدرک تحصیلی؛ پاسخ وزارت علوم به تقلب علمی در ژورنال های بین المللی

چندی پیش نشریه نیچر از حذف 58 مقاله ایرانی از چند مجله علمی معتبر به خاطر تقلب و سرقت علمی خبر داد. ظاهراً ناشران مذکور اطلاعاتی را از یک افشاگر ناشناس مبنی بر سرقت ادبی، ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ دی ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

چندی پیش نشریه نیچر از حذف 58 مقاله ایرانی از چند مجله علمی معتبر به خاطر تقلب و سرقت علمی خبر داد. ظاهراً ناشران مذکور اطلاعاتی را از یک افشاگر ناشناس مبنی بر سرقت ادبی، تغییر نام نویسندگان و دستکاری در فرایند ارزیابی علمی دریافت کرده، و با بررسی بیشتر متوجه ابعاد این تخلفات شده اند.

امروز معاون پژوهشی وزارت علوم جزئیات بیشتری را در این رابطه فاش ساخت و اعلام کرد تعداد 398 نفر از دانشگاهیان کشور در تولید مقالات رد شده از سوی نیچر مشارکت داشته اند.

دکتر وحید احمدی افزود در بین نویسندگان مسئول این مقالات، 22 نفر از وزارت علوم، 30 نفر از وزارت بهداشت و 6 نفر نیز از دانشگاه آزاد حضور دارند. همچنین در بین نویسندگان همکار نیز اسامی 116 نفر از وزارت علوم، 164 نفر از وزارت بهداشت و 6 نفر از دانشگاه آزاد دیده می شوند.

nature-magazine

وی اضافه کرد در فهرست فوق، افراد سرشناس حضور ندارند و اکثر متخلفین، اچ-ایندکس های پایینی دارند، ضمن اینکه پرونده ای برای تمام آنها تشکیل شده و ضمن برخورد مناسب، مدارک افرادی که فارغ التحصیل شده اند نیز ابطال خواهد گشت.

معاون پژوهشی وزارت علوم می گوید در تمام کشورها شاهد تخلفات علمی هستیم، و طبق آمارهای جهانی در کشورهای ژاپن، عربستان و آمریکا به ترتیب 6، 13 و 5 درصد تخلف علمی رخ می دهد. مجله نیچر گزارشی در خصوص کشورهای کره جنوبی و چین نیز ارائه کرده که از تقلب علمی در آنها حکایت دارد.

احمدی تأکید کرد با اعتراض دانشمندان ایرانی به انتشار این خبر در نشریه نیچر، این مجله گزارشات دیگری را در خصوص وضعیت علمی ایران منتشر کرده و ایران را از جمله کشورهای ارزشمند در زمینه تولید علم و اعتبارات علمی معرفی نموده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۳ دی ۱۳۹۵

    چرا پاک می کنی لینک میزارم. مگر غیر مستند حرف میزنم. دارم از nature ارجا میدم
    nature.com/news/2008/081022/full/4551019a.html
    اونوقت در مورد سانسور و و فیلتر هر روز دارید مطلب میزنید. مگر دروغ نوشتم.

  • عموجانی
    عموجانی | ۱۳ دی ۱۳۹۵

    دکتر(???????)محمود احمدی نژاد.

    • molavy
      molavy | ۱۳ دی ۱۳۹۵

      این مطلب رو ببینید
      nature.com/news/2008/081022/full/4551019a.html
      در مورد تقلب خانم معصومه ابتکار هستش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی