ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

انگلستان به دنبال فناوری تازه ای برای جلوگیری از حملات تروریستی مشابه برلین است

بعد از حملات تروریستی نیس و برلین که در آنها از خودروهای سنگین برای زیر گرفتن شهروندان بی گناه استفاده شده بود، مسئولان شهرهای بزرگی مثل نیویورک سیتی و مسکو در جشن سال نو، معابر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ دی ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰

بعد از حملات تروریستی نیس و برلین که در آنها از خودروهای سنگین برای زیر گرفتن شهروندان بی گناه استفاده شده بود، مسئولان شهرهای بزرگی مثل نیویورک سیتی و مسکو در جشن سال نو، معابر عمومی را با کامیون های بزرگ مسدود کردند.

new-york-street-blocked

ظاهرا این روش چندان مورد پسند دولت انگلیس قرار نگرفته و مقامات این کشور ترجیح می دهند از شیوه های مدرن تر کمک بگیرند. به همین جهت آنها تیمی از دانشمندان مختلف را استخدام کرده اند تا با ابداع راهکاری، بتوانند از راه دور کنترل کامیون های بزرگ حاضر در حملات تروریستی احتمالی را در دست گرفته و در صورت لزوم آن را متوقف کنند.

scania-truck-in-berlin-6

بر اساس روزنامه انگلیسی دیلی میل، این پروژه Restore نامگذاری شده و از حروف ابتدایی عبارت REmote STOpping of Road Engines (متوقف کردن خودروهای حاضر در مسیر از راه دور) برگرفته شده است. هدف از این پروژه توسعه فناوری پیشرفته ای عنوان شده که بتوان از طریق آن کامیون ها و خودروهای حامل مواد خطرناک را که در حملات تروریستی مورد استفاده قرار می گیرند، به نوعی متوقف کرد.

nice-attack

یک مقام ارشد که خواست نامش فاش نشود در این باره گفته فارغ از حملات تروریستی تکنولوژی Restore سرقت وسایل نقلیه را بسیار دشوارتر از قبل خواهد کرد.

از کار انداختن یک کامیون از راه دور چندان هم پیچیده نیست، زیرا مدل های جدید به انبوهی از سیستم های الکترونیکی مجهز شده اند. برای متوقف کردن آنها کافیست یک سطر کدنویسی شده و در آنها ذخیره شود. در خودروهای دیزلی این امر فقط مستلزم قطع سوخت است؛ در خودروهای بنزینی هم در صورت از کار انداختن جرقه زنی شمع ها، اتومبیل در حال حرکت به خودی خود متوقف خواهد شد.

car-electronics

البته این فقط یکی از روش های ممکن است، زیرا در موتورهای احتراق داخلی مدرن، سنسورهای زیادی وجود دارند که مسئول کارکرد موتور هستند. در صورت غیرفعال کردن هر کدام از این سنسورها، موتور خاموش شده و خودرو هم از حرکت بازخواهد ایستاد.

در حال حاضر تکنولوژی های لازم برای اجرای هر یک از روشهای اشاره شده در بالا وجود دارند. اگر چه فناوری Restore توسط دولت انگلیس در حال توسعه است، اما به احتمال زیاد در کل قاره اروپا به کار گرفته خواهد شد.

البته در این بین برخی منابع به دیلی میل اطلاع داده اند که اتحادیه اروپا نیز بصورت مخفیانه در حال تلاش برای دستیابی به فناوری مشابهی در عرض دو سال آینده است. بر اساس برخی اسناد فاش شده، این فناوری قادر خواهد بود از طریق GPS خودروی تروریست ها و مجرمین را ردیابی کرده و در صورت لزوم آنها را متوقف کند.

با وجود شایعات و حتی اسناد مطرح شده، مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا درباره این گزارش اظهار نظری نکرده اند. همین چندی پیش بود که متخصصان آلمانی اعلام کردند سیستم ترمز اضطراری کشنده اسکانیای حاضر در حمله تروریستی برلین در توقف خودرو موثر بوده است؛ بنابراین دور از انتظار نیست که محققان به دنبال شیوه های اشاره شده در این گزارش باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی