ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توبی در نمایشگاه CES 2017 از پتانسیل های ردگیری چشم کاربر می گوید

فناوری ردگیری چشم حالا به یکی از حوزه های قابل توجه تبدیل شده و تولید کنندگان مختلفی تلاش می کنند قابلیت های متنوعی را با استفاده از آن توسعه دهند. یکی از پیشرو ترین تولید ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۴ دی ۱۳۹۵ | ۲۳:۲۷

فناوری ردگیری چشم حالا به یکی از حوزه های قابل توجه تبدیل شده و تولید کنندگان مختلفی تلاش می کنند قابلیت های متنوعی را با استفاده از آن توسعه دهند.

یکی از پیشرو ترین تولید کنندگان این حوزه Tobii نام دارد که تاکنون فناوری ردگیری چشم را به محصولات مختلفی از کامیپوتر و سیستم عامل گرفته تا موبایل و حتی بازی های کامپیوتری آورده است.

شرکت سوئدی در طول 15 سال گذشته 6 نسل از فناوری ردگیری چشم خود را به بازار عرضه کرده و حالا به نمایشگاه CES 2017 پا گذاشته تا جدیدترین دستیافته ها را در معرض دیدگان کاربران قرار دهد.

در طول سال گذشته شاهد معرفی بازی های مختلفی بودیم که از فناوری توبی پشتیبانی می کردند و کاربران هنگام اجرای آنها قادر بودند در کنار ماوس و کیبورد، چشم خود را هم به عنوان راه تعاملی سوم در بازی کامپیوتری مورد استفاده قرار دهند.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد دوربین توبی از شما دعوت می کنیم ویدیوی بررسی این محصول را اینجا مشاهده فرمایید. تردیدی وجود ندارد که وجود چنین قابلیتی لذت بازی کردن را به مراتب بیشتر می کند، اما تعداد بازی هایی که فناوری توبی پشتیبانی می کنند چندان متنوع نیست.

سازنده بر همین اساس در نمایشگاه CES می گوید امکان ردگیری چشم کاربر به دو عنوان جدید و جذاب Rise of the Tomb Raider و Dying Light هم اضافه شده است.

اضافه شدن دو عنوان جدید تعداد کل بازی هایی که از فناوری توبی پشتیبانی می کنند را به 45 رسانده و قرار است تا پایان سال آینده حداقل 100 عنوان با این قابلیت در بازار وجود داشته باشند.

البته برای استفاده از قابلیت ردگیری چشم تنها پشتیبانی کردن بازی از فناوری توبی کافی نیست و باید کامپیوتر شما هم به دوربین مورد نیاز مجهز باشد.

img_3323

این دوربین EyeX یا Eye Tracker 4C نام دارد و به شکل جداگانه به فروش می رسد، هرچند تولید کنندگانی هم وجود دارند که دوربین توبی را به شکل پیشفرض به لپ تاپ های خود اضافه کرده اند، از جمله Alienware 17، Predator 21X و MSI GT72 (بررسی دیجیاتو).

ایسر هم کمی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد قصد دارد لپ تاپ V 17 Nitro را مجهز به دوربین ردگیر چشم توبی به بازار عرضه نماید.

هوآوی هم اواخر سال گذشته میلادی موبایل Honor Magic را به عنوان نخستین تلفن هوشمند مجهز به قابلیت ردگیری چشم کاربر معرفی کرده بود و حالا انتظار می رود این تعداد در سال جاری مثل لپ تاپ و عنوان های بازی بیشتر شود.

شرکت سوئدی در CES 2017 می گوید قصد دارد با استفاده از الگوریتم های دوربین EyeCore که برای ابزارهای موبایل طراحی شده، کاربردهای جدیدی برای بهبود تجربه کاربری خریداران از طریق ردگیری چشم آنها ایجاد نماید.

img_3454

ردگیری چشم می تواند حتی در حوزه واقعیت مجازی هم کاربرد داشته باشد؛ برای مثال فیسبوک را در نظر بگیرید که مدتی پیش شرکت The Eye Tribe را به دلیل فعالیت در همین حوزه خریداری کرد یا گوگل که EyeFluence را به مالکیت خود در آورد.

FOVE نیز هدست واقعیت مجازی جدیدی است که فروش آن اخیراً آغاز شده و قادر است حرکت های چشم کاربر را تحت نظر بگیرد.

توبی هم به عنوان یکی از شرکت های پر سابقه در این صنعت، پتانسیل بالای ردگیری چشم در واقعیت مجازی را بهتر از هرکس دیگر می داند و مدتی پیش اعلام کرد قصد دارد رقم چشمگیر 25 میلیون دلار را در همین زمینه سرمایه گذاری نماید.

شرکت سوئدی البته در نمایشگاه CES امسال جزئیات زیادی در این مورد فاش نساخت و تنها اعلام کرد: «توبی سابقه ی 8 سال تولید ابزارهای پوشیدنی برای ردگیری چشم را در پرونده ی خود دارد و تاکنون محصولات متنوعی در این زمینه به بازار عرضه کرده است. همین موضوع به شرکت ما امکان می دهد با بهره گرفتن از تجربیات پیشین و فناوری های امروز، از مسیر ردگیری چشم به یکی از پیشرو ترین ها در حوزه واقعیت مجازی تبدیل گردد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی