ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پوشیدنی هوشمند K’Track می تواند قند خون مبتلایان به دیابت را بسنجد

یکی از دردسرهای بیماران دیابتی چک کردن میزان قند خون است. این افراد جهت انجام چنین کاری می بایست چندین مرتبه در روز نوک انگشتان خود را با دستگاه های سنجش قند خون سوراخ کنند. در ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۵ دی ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

یکی از دردسرهای بیماران دیابتی چک کردن میزان قند خون است. این افراد جهت انجام چنین کاری می بایست چندین مرتبه در روز نوک انگشتان خود را با دستگاه های سنجش قند خون سوراخ کنند.

در حال حاضر دستگاه هایی برای این کار طراحی شده که مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را هم دریافت کرده اند. دستگاه های مورد بحث سطح گلوکز موجود در خون را از طریق سنسورهای خود اندازه گیری کرده و از طریق بلوتوث یا اتصال مستقیم به موبایل آن را به نرم افزارهای مربوطه می فرستند.

اما کمپانی PKvitality که در حوزه مهندسی پزشکی فعالیت می کند به تازگی روش جدیدی برای انجام این کار یافته: استفاده از یک گجت پوشیدنی که با سوزن های ریزش می تواند به پایش پیوسته میزان گلوکز خون بپردازد.

p1010036-1-w600

پوشیدنی هوشمند K'Track دارای حسگری تحت عنوان SkinTaste بوده و در پشت بدنه آن سوزن های ریزی به قطر 0.5 میلی متر تعبیه شده است؛ سوزن هایی که از مایع میان بافتی سلول های پوست نمونه برداری کرده و به سرعت آن را آنالیز می کنند. سلول های پوست گلوکز را از جریان خون جذب می کنند، بنابراین می توانند حاوی اطلاعات بسیار زیادی از فعل و انفعالات داخل بدن شما باشند.

بنابر مشاهدات نویسنده منبع خبر، دستگاه K'Track توانسته که در مدت زمانی کمتر از 60 ثانیه نمونه گیری و اعلام نتیجه را انجام دهد. استفاده از این روش مسلما به اندازه سوراخ کردن انگشت دردناک و آزاردهنده نیست، اما طبیعتا هزینه بالاتری دارد. خود دستگاه 150 دلار قیمت گذاری شده و خرید هر سنسور آن (که به مدت یک ماه می توان از آن استفاده کرد) به تنهایی 100 دلار هزینه در پی دارد.

p1010037-1-w600

با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که در سال می بایست حدود 1350 دلار خرج این وسیله کنید. اما به غیر از دستگاه سنجش قند خون، PKvitality نسخه دیگری از K'Track را برای سنجش لاکتیک اسید، ضربان قلب و ریتم تنفسی (VO2) نیز طراحی کرده که می توان از آن برای اهداف ورزشی استفاده نمود.

K'Track Athlete را که می توان به دور بازو بست کمی از K'Track دیابتی ها گران تر بوده و 200 دلار قیمت گذاری شده، و هر سنسور آن به طور جداگانه 150 دلار قیمت دارد. البته هر دو دستگاهی که گفتیم قادر به ارسال داده به اپلیکیشن های iOS و اندروید PKvitality هم هستند.

کمپانی PKvitality اعلام کرده که تا هفته های آینده برای دریافت مجوز تولید انبوه این گجت از نهادهای سلامتی اقدام خواهد کرد و احتمالا سال 2018 زمانی خواهد بود که تمام مردم به این وسیله دسترسی خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی