ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی AMD جزئیات معماری VEGA در کارت های گرافیک آتی خود را تشریح کرد

همان طور که انتظار می رفت، AMD در نمایشگاه CES اطلاعات کاملی را در مورد نسل جدید کارت های گرافیک خود بر پایه معماری Vega منتشر ساخت. کمپانی مذکور می گوید وِگا «مقیاس پذیر ترین ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۴

همان طور که انتظار می رفت، AMD در نمایشگاه CES اطلاعات کاملی را در مورد نسل جدید کارت های گرافیک خود بر پایه معماری Vega منتشر ساخت. کمپانی مذکور می گوید وِگا «مقیاس پذیر ترین معماری حافظه GPU» را در اختیار دارد، و این فقط یک ادعای توخالی نیست.

amd-vega-arch-unveiled-01

مهم ترین ویژگی به کار رفته در این معماری، استفاده از نسل دوم «حافظه با پهنای باند وسیع» یا HBM2 است. نسل اول این تکنولوژی در خانواده محصولات Radeon Fury تعبیه شد و عملکرد فوق العاده حافظه را در پی داشت.

amd-vega-arch-unveiled-02

در مقایسه با GDDR5، تکنولوژی HBM2 می تواند حافظه بیشتری را در فضای کمتر جای دهد، و AMD می گوید با این کار به ازای هر پین ارتباطی، پهنای باند دوبرابر شده و ابعاد نهایی نیز تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.

amd-vega-arch-unveiled-03

البته استفاده از HBM2 زمانی نتیجه خوبی خواهد داشت که معماری GPU نیز توانایی پشتیبانی آن را داشته باشد. AMD بدین منظور از کنترلر cache با پهنای باند وسیع استفاده کرده، که می تواند فضایی برابر با 512 ترابایت را آدرس دهی نماید.

amd-vega-arch-unveiled-04

به عقیده این کمپانی، بیشتر توسعه دهندگان بازی هنگام کدنویسی، اطلاعاتی بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز را درون حافظه بارگذاری می کنند تا در صورت نیاز به آنها، تأخیری به وجود نیاید. به همین دلیل بازی های جدید حداقل به چهار گیگابایت رَم کامل حین اجرا نیاز دارند.

amd-vega-arch-unveiled-05

حال با عملکرد بهینه تر حافظه و طراحی جدید AMD، تحویل المان های مورد نیاز در محیط بازی بسیار سریع تر از قبل صورت خواهد گرفت و بنابراین می توان بازی ها را روی حافظه گرافیکی کمتری نیز به اجرا درآورد.

amd-vega-arch-unveiled-06

گفتنی است اگرچه تمرکز اصلی Vega روی بهبود عملکرد حافظه بوده، اما دیگر بهینه سازی ها از جمله ساختار جدید پایپ لاین، استفاده از شیدرهای اولیه، و ارتقاء توازن بار عملیاتی نیز در این معماری پیاده شده. تمامی این تغییرات می تواند نیاز به بارگذاری المان ها را کاهش دهد.

amd-vega-arch-unveiled-07

دیگر ویژگی مهم Vega ارائه نسل جدید واحد محاسباتی است. AMD با رویکردی هوشمندانه، به جای افزایش دقت محاسبات، آن را کاهش داده و انتخاب سطح دقت را بر عهده توسعه دهندگان بازی قرار داده. اگر دقت محاسبات را کاهش دهیم، می توان آنها را با سرعت بیشتری پردازش کرد و واقعیت این است که بسیاری از محاسبات در بازی ها به سطح دقت بالایی نیاز ندارند.

amd-vega-arch-unveiled-08

به عنوان مثال اگر در حالت عادی بتوانیم 128 عملیات 32 بیتی را در هر کلاک در هر واحد پردازشی اجرا کنیم، با کاهش دقت به 8 بیت، تعداد این عملیات به 512 واحد افزایش خواهد یافت، که تأثیر قابل توجهی بر عملکرد نهایی دارد.

amd-vega-arch-unveiled-09

بنابراین بهینه سازی معماری حافظه و انعطاف پذیری دقت محاسبات، دو تکنولوژی برتر در معماری Vega هستند. شرکت AMD جزئیات دیگری را در مورد قیمت و زمان عرضه محصولات ارائه نکرد، و به نظر می رسد هنوز چند ماه تا زمان نهایی شدن این محصولات باقی مانده است.

amd-vega-arch-unveiled-10

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی