ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کوالکام
تکنولوژی

مدیرعامل کوالکام، اهمیت 5G را به اندازه کشف جریان برق می داند

در CES که توجه همگان به ربات های هوشمند، پهپادهای مستقل و تلویزیون های باریک جلب شده، شاید کمتر کسی به نسل بعدی فناوری ارتباط بی سیم توجه کرده باشد. با این حال کوالکام می ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

در CES که توجه همگان به ربات های هوشمند، پهپادهای مستقل و تلویزیون های باریک جلب شده، شاید کمتر کسی به نسل بعدی فناوری ارتباط بی سیم توجه کرده باشد. با این حال کوالکام می گوید 5G جوامع بشری را در سطحی غیر قابل تصور تغییر خواهد داد، همان چیزی که با کشف جریان برق اتفاق افتاد.

شاید بسیاری افراد تصور کنند 5G صرفاً ادامه نسل های قبلی یعنی 3G و 5G خواهد بود، اما «استفن مالنکوف» بخش اصلی سخنرانی اش را به این موضوع اختصاص داد که چرا از نظر او، نسل بعدی ارتباط موبایلی صرفاً به معنای سرعت بیشتر نیست.

همه چیز در گرو ارتباطات

اینطور تصور کنید: اگر 3G پای ما را به دنیای تصاویر باز کرد، و 4G نیز محتوای ویدیویی را بیش از پیش رواج داد، 5G در تلاش است تا تمام اجزای دنیای ما را به هم متصل سازد: استریم زنده بر مبنای واقعیت مجازی، ماشین های خودرانی که به صورت آنی به شرایط محیط پاسخ می دهند، و شهرهای هوشمندی که در آنها همه چیز، از خانه ها تا لامپ های برق خیابان به یکدیگر متصل هستند.

مالنکوف می گوید:

5G نوع جدیدی از شبکه است، که دیوایس های کاملاً متنوعی را در بر گرفته و از نظر مقیاس، سرعت و پیچیدگی، فراتر از حد تصور خواهد بود. این زیرساخت ارتباطی، همچون اکتشاف جریان برق یا اختراع اتومبیل، تمامی ابعاد اقتصادی و اجتماعی ما را متحول خواهد ساخت.

شاید این صحبت ها از زبان مدیر عامل کمپانی سازنده چیپ کمی اغراق آمیز به نظر برسد، اما اگر بخواهیم به آینده ای مبتنی بر شبکه و ارتباطات برسیم، باید بزرگ فکر کنیم، و کوالکام نیز با ایده های بزرگ و تولید گسترده، همین برنامه را در سر دارد.

به عقیده مدیران کوالکام، آینده ارتباطی ما بر سه محور توسعه می یابد: واقعیت مجازی، اینترنت اشیاء، و ارتباطات هدفمند و بحرانی مانند خودروهای مستقل و خدمات مراقبت بهداشتی.

snapdragon-820-835-penny

واضح است که 5G نسبت به نسل های قبل سرعت بسیار بالاتری خواهد داشت، و در بیشینه حالت آن می توانید فیلمی کامل با رزولوشن 4K را ظرف 18 ثانیه دانلود کنید، اما ویژگی حائز اهمیت دیگری نیز در این شبکه حضور خواهد داشت: تأخیر فوق العاده کم. اهمیت تأخیر کمتر از 1 میلی ثانیه در ارائه واقعیت مجازی به صورت بلادرنگ و عملکرد ماشین های خودران بسیار حیاتی خواهد بود.

واقعیت مجازی

در حوزه VR، کوالکام دوباره چیپست پرچمدار اسنپدراگون 835 را به نمایش گذاشت، که به شرکای تجاری این کمپانی، توانایی ساخت دیوایس هایی کوچک تر و سبک تر، با توان پردازشی بیشتر را هدیه خواهد کرد.

با استفاده از این چیپست، محتوای واقعیت مجازی را می توان به صورت زنده و با کیفیت صدا و تصویر بالاتری استریم نمود. بنابراین در آینده می توانید به راحتی کنسرت ها یا مسابقات ورزشی را با بالاترین کیفیت از طریق این پلتفرم تماشا کنید.

شبکه ای از اشیاء

پس از آن، نوبت به IoT می رسد. اینترنت اشیاء در ابتدا کمی به هم ریخته به نظر می رسید، اما کوالکام آینده ای را نوید می دهد که در آن تمامی دیوایس های دیجیتال به راحتی می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بدون اینکه نیازی به اتصال کابل و تنظیمات از سوی کاربر نیاز داشته باشند.

تصور کنید در آینده گجت های پایش سلامت دائماً وضعیت سلامت کاربر را تحت نظر داشته و در صورت بروز مشکل، به سرعت نزدیک ترین آمبولانس، پزشک خانوادگی شما و بیمارستان محل را از این حادثه آگاه خواهد ساخت.

کاربردهای خاص

نهایتاً به کاربردهای هدفمند و بحرانی مانند خودروهای بدون راننده و عملیات نجات بوسیله پهپادها می رسیم.

کوالکام در جریان CES از پلتفرم Snapdragon Flight رونمایی کرد. این چیپ که کمتر از یک باتری نیم قلمی وزن دارد، در قلب پهپادها جای گرفته و امکان درک محیط و نقشه برداری از فضای پیرامون را بدون نیاز به توان پردازشی خارجی در اختیار آنها قرار می دهد.

بدین ترتیب، در آینده و تحت شرایط اضطراری، شاید نخستین نیروی کمکی که به داد شما می رسد، پهپادی هوشمند باشد.

قطعاً کوالکام ایده های بزرگی را در سر دارد و مواردی که در CES با حاضرین به اشتراک گذاشته شد، بخشی از آنها را تشکیل می دهند، اما در مجموع تحقق همه اینها در گرو یک زیرساخت کلیدی است: نسل پنجم شبکه های ارتباطی یا 5G.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی