ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

کمتر از یک هفته تا رونمایی کامل نینتندو سوییچ؛ از این کنسول هیبریدی چه می دانیم

بعد از سال ها انتظار، کمپانی نینتندو بالاخره کنسولی جدید معرفی کرده است که به نظر می رسد انقلاب Wii را تکرار کند: نینتندو سوییچ. سوییچ کنسولی هیبریدی است که تجربه ای موازی از گیمینگ ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۹ دی ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

بعد از سال ها انتظار، کمپانی نینتندو بالاخره کنسولی جدید معرفی کرده است که به نظر می رسد انقلاب Wii را تکرار کند: نینتندو سوییچ.

سوییچ کنسولی هیبریدی است که تجربه ای موازی از گیمینگ خانگی و قابل حمل ارائه می دهد؛ بنابراین کافی است کنسول را از داک آن خارج کنید تا در هر جایی خارج از خانه قادر به بازی با آن باشید.

نینتندو تا به امروز اطلاعات زیادی درباره کنسول خود منتشر نکرده و جدا از نام آن، می دانیم که در ماه مارس 2017، به همراه تعداد بسیار زیادی بازی ارزشمند روانه بازار خواهد شد. اگرچه مسلماً چیزهای بیشتری برای دانستن درباره سوییچ وجود دارد اما نینتندو تا حدود 5 روز دیگر، تمایلی به ارائه آنها ندارد؛ تا آن زمان، شاید بد نباشد نگاهی بیندازیم به گزارش های خبرگزاری های مختلف و قابلیت های احتمالی نینتندو سوییچ.

قیمتی کمتر از Wii U به هنگام عرضه

it-should-be-less-expensive-at-launch-than-nintendos-latest-console-the-wii-u-w600

کنسول Wii U طی سال 2012، در دو مدل به دست مشتریان رسید؛ یک مدل پایه 300 دلاری و مدل 350 دلاری Deluxe Edition که حافظه بیشتری در اختیار گیمرها قرار می داد. چنین قیمتی، برای کنسولی که به مراتب از نظر سخت افزاری نسبت به رقبای خود ضعیف تر بود بسیار بالا به نظر می رسید؛ حالا می توان حدس زد که نینتندو سوییچ این اشتباه را تکرار نخواهد کرد.

«لورا کیت دِیل» یکی از خوش نام ترین خبرنگاران صنعت بازی به شمار می رود و برخی از خبرهای زودهنگام وی درباره سوییچ، صحت داشته اند. او حالا می گوید که مدل پایه سوییچ، 250 دلار قیمت گذاری شده و مدل Deluxe نیز با برچسب قیمت 300 دلار، گنجایش بیشتری در اختیار گیمر قرار داده و ضمناً از یک بازی در باندل بهره می برد. در این صورت، سوییچ قیمتی معادل مدل های پایه اکس باکس وان و پلی استیشن 4 خواهد داشت.

چندان در برابر رقبایش قدرتمند نیست

3177380-switch-w600

کنسول های اکس باکس و پلی استیشن 4 به ترتیب با قیمت 500 و 400 دلار عرضه شدند که چندان ارزان به نظر نیم رسید؛ اما در عوض هر دو پلتفرم، قرار است برای سالیان متمادی پاسخگوی نیاز کاربران باشند و حتی همین حالا بعد از گذشت سه سال، نسخه استاندارد هر دو خانواده در بازار بوده و گزینه های مناسبی به شمار می روند.

در سوی دیگر، به نظر می رسد که نینتندو قیمت گذاری را بر قدرت سخت افزاری ترجیح داده است. بدون نیاز به مباحث فنی پیچیده، منابع یوروگیمر گفته اند که سخت افزار سوییچ اندکی از اکس باکس وان ضیعف تر است؛ و برای قیاس، اکس باکس وان نیز اندکی از پلی استیشن 4 ضعیف تر تلقی می شود.

این مسئله، هم از یک نظر خوب است و هم از یک نظر بد. در این صورت، کنسول نینتندو قیمتی مناسب برای مصرف کنندگان خواهد داشت اما دست توسعه دهندگان را بسته نگه می دارد. علاوه بر این، چنین رویکردی سبب خواهد تا بسیاری از بازی های چند پلتفرمی، مانند Call of Duty یا Grand Theft Auto راه خود را به کنسول هیبریدی ژاپنی ها باز نکنند.

حالت خانگی سوییچ از حالت پرتابل آن قدرتمندتر است

first-look-at-nintendo-switch00002503still002jpg-fe1d7e_765w-w600

همان طور که انتظار داشتیم، گزارش های یوروگیمر تایید می کنند سوییچ در حالت خانگی و هنگامی که روی داک خود قرار گیرد، از حالت قابل حمل قدرتمندتر خواهد بود. مهم ترین دلیل برای قدرت سخت افزاری بیشتر در حالت خانگی، اتصال به برق است.

پلتفرم های گیمینگ قابل حمل، از گیم بوی بگیرید تا 3DS نینتندو و آیفون، تا حد زیادی به خاطر اتکا بر باتری دچار محدودیت هستند؛ کافی است یک بعد از ظهر را به تجربه ماینکرفت روی آیفون تان بگذرانید تا ببینید این بازی چه بلایی بر سر باتری موبایل می آورد.

در نتیجه همین امر، کمپانی های سازنده سخت افزارهای قابل حمل -مانند اپل، سونی و نینتندو- سعی می کنند تعادلی میان سخت افزار و مصرف انرژی برقرار سازند. برای مثال ساخت موبایلی بسیار قدرتمند کار چندان دشواری نیست، اما باتری مورد نیاز برای برق رسانی به این دستگاه، حجم زیادی را اشغال می کند. بنابراین، تنها راه حل، فدا کردن بخشی از قدرت پردازشی تلقی می شود. با این همه، محدودیت مورد اشاره هنگامی که دستگاه به «منبع بی پایانی از انرژی» متصل باشد از بین می برود.

همه این ها را گفتیم تا به نتیجه برسیم که وقتی از داک نینتندو سوییچ در خانه استفاده کنید، می توانید شاهد افزایش قدرت پردازشی بیشتر باشید و سخت افزار دیگر مجبور به بهینه سازی مصرف انرژی برای دستیابی به عمر باتری بیشتر نیست. با این همه، چگونگی استفاده از انرژی بیشتر، کاملاً به توسعه دهندگان بستگی دارد.

پشتیبانی از کارت های SD تا سقف 128 گیگابایت

NintendoSwitch-w600

این خبر هم از سوی دیل تایید شده و وی می گوید که سوییچ به همراه درگاهی برای قرار دادن کارت های SD -تا سقف 128 گیگابایت- به دست مشتریان می رسد. چنین خبری بسیار مهم به نظر می رسد، چرا که حافظه های داخلی اکس مدل پایه باکس وان و پلی استیشن 4 به مراتب از 128 گیگابایت بیشتر است و البته حجم بازی های آنها گاه به 60 گیگابایت می رسد.

حافظه 500 گیگابایتی دو کنسول سونی و مایکروسافت شاید در ابتدا بسیار زیاد به نظر برسد؛ اما باورتان نمی شود که با نصب چند بازی ارزشمند، چقدر زود تمام آن اشغال خواهد شد. ضمناً اوضاع زمانی بدتر می شود که حتی خرید فیزیکی بازی ها هم مشکل را حل نمی کند و در هر صورت، مجبور به نصب آنها روی هارد درایو داخلی هستید.

اما در عوض نکته خوب سوییچ این است که استفاده از کارت های SD، می تواند به برطرف سازی مشکل نصب منجر شود و از طرف دیگر، این کارت ها چندان گران قیمت نبوده و به راحتی امکان تعویض شان وجود دارد.

یک بازی رایگان در باندل Deluxe

splatoon0522151280jpg-b0aaa2_1280w

تا به امروز در گزارش های متعددی خوانده ایم که مدل گران قیمت تر کنسول، به همراه ورژن جدید بازی «Splatoon» عرضه خواهد شد؛ عنوان شوتری که روی Wii U با استقبال بسیار خوبی مواجه شده بود. در ویدیوی رونمایی از سوییچ هم، چند نفر را در حال تجربه Splatoon روی کنسول مشاهده کردیم و شخصیت های بازی، لباس های جدیدی به تن کرده و مدل موی متفاوتی با نسخه Wii U داشتند.

حال اگر گزارش ها صحت داشته باشند، باید منتظر عرضه Splatoon در باندل Deluxe کنسول باشیم. و فراموش نکنیم که Splatoon عنوانی فوق العاده است. این بازی یکی از بهترین فرنچایزهای جدید نینتندو در سال های اخیر به شمار می رود.

یک ماریو جدید

a-new-mario-game-in-the-same-vein-as-super-mario-64-is-said-to-launch-with-switch-jpg-w600

در گزارش های اخیر، صحبتی درباره یک نسخه سه بعدی جدید از «سوپر ماریو» به میان آمده است که برای چند ثانیه، در ویدیوی رونمایی از سوییچ هم دیده می شد. مهم ترین نکته درباره این بازی، عرضه اش به صورت همزمان با سوییچ است. یوروگیمر هم چندی پیش گزارش کرد که بازی به مراحل پایانی خود نزدیک شده و از ثبات خوبی برخوردار است.

گفته می شود که سوپر ماریو جدید، قرار است رد پای «Super Mario 64» و «Super Mario Galaxy» را دنبال کند و از یک هاب مرکزی برای گشت و گذار در محیط و انتخاب مراحل مختلف بهره می برد. ضمناً هر یک از مراحل هم ماموریت های مختلفی را در خود جای داده و به صورت کاملاً خطی دنبال نمی شوند. در نهایت، باید منتظر بخش مولتی پلیر و همکاری بازیکنان برای از پیش رو برداشتن ماموریت ها نیز بود.

اسکایریم، یکی دیگر از عناوین لانچ سوییچ

65606-skyrim-dragonborn_610

همین چند وقت پیش بود که نسخه ارتقایافته The Elder Scrolls V: Skyrim روی پلتفرم های پی سی، پلی استیشن 4 و اکس باکس وان عرضه شد و حالا باید منتظر عرضه همین نسخه به صورت همزمان روی سوییچ نیز بود. البته این خبر چندان هم غافلگیرکننده نیست؛ چرا که اسکایریم در بخش هایی از ویدیوی رونمایی سوییچ دیده می شد.

تاد هاوارد، کارگردان اسکایریم و فال آوت 4 چندی پیش طی مصاحبه ای گفت که اسکایریم روی سوییچ، هیچ تفاوتی با سابق نداشته و همان چیزی است که قبلا روی تلویزیون و کنسول ها تجربه کرده ایم. وی در ادامه به تمجید از سوییچ پرداخت و گفت: «من عاشق آن هستم. توانسته ام با آن بازی کنم. و باید به شما بگویم... یکی از بهترین دموهایی بود که تا حالا در زندگی ام دیده ام. احتمالاً بهترین دمویی که در E3 به چشم دیده ام.»

Legends of Zelda هنوز تکلیف مشخصی ندارد

zelda-breath-of-the-wild-w600

بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild یکی از نمادین ترین بازی های سوییچ برای نینتندو به شمار می رود و تمام بار تبلیغاتی کنسول، روی دوش آن افتاده. زلدای جدید بسیار چشم نواز است، کارکتر دوست داشتنی نینتندو را در خود جای می دهد و یکی از مورد انتظارترین بازی های 2017 تلقی می شود.

هنوز هیچ چیز به صورت دقیق مشخص نشده است اما بنابر گزارش های یوروگیمر، بازی قرار است در ماه مارس به همراه سوییچ به بازار آید. با این همه، برخی منابع دیگر گفته اند که روند توسعه بازی اندکی بیشتر به طول خواهد انجامید و شاهد انتشار Breath of the Wild در زمان عرضه سوییچ نیستیم. امیلی راجرز، یکی از افشاگران شناخته شده نینتندو نیز دلیل این تاخیر را، پروسه طولانی تست بازی دانسته است.

در هر صورت، اگر یک ماریوی جدید در دست توسعه نبود، مسلماً عدم عرضه همزمان Breath of the Wild به همراه کنسول، می توانست خسارات جبران ناپذیری به نینتندو وارد کند.

پورت چند بازی بزرگ Wii U روی سوییچ

first-look-at-nintendo-switch00013510still013jpg-fe1d80_765w-w600

Wii U یک فاجعه تجاری بزرگ برای نینتندو به شمار می رفت. این کنسول نزدیک به 13 میلیون واحد فروخت که تقریباً یک دهم واحدهای فروخته شده Wii به شمار می رود. با این وجود، Wii U به مجموعه ای بی نظیر از بازی های مختلف دسترسی دارد که بسیاری از آنها توسط خود نینتندو ساخته شده اند؛ بازی هایی مانند Splatoon، سوپر ماریو میکر و ماریو کارت 8 که همگی بی نظیرند اما به خاطر فروش پایین کنسول، به دست بسیاری از گیمرها نرسیده اند.

حالا به نظر می رسد که نینتندو قصد دارد به این بازی ها شانسی دوباره روی سوییچ بدهد. گفته می شود که بازی Super Smash Bros قرار است روی Wii U منتشر شود؛ اما نه همزمان با عرضه رسمی کنسول. در همین راستا می توان انتظار داشت که Super Smash Bros این بار به همراه تمام محتویات اضافی و شاید چند کاراکتر جدید به دست دارندگان سوییچ برسد.

در همین حال، بازی ماریو کارت که به صورت مختصر در دموی معرفی سوییچ به نمایش درآمد، ظاهراً نسخه ارتقایافته ماریو کارت 8 روی Wii U به شمار می رود. این بازی نقشه ها و کاراکترهای جدیدی دارد و ضمناً حالت Battle Mode که به هیچ وجه مورد استقبال قرار نگرفت نیز بازسازی شده است. در هر صورت این مسئله هم منطقی به نظر می رسد، چرا که در دموی سوییچ، شاهد شخصی سازی هایی برای اتومبیل ها هستیم که در نسخه ابتدایی قرار نگرفته اند.

یکی از بازی های بزرگ الکترونیک آرتز به سوییچ می آید

one-of-eas-bigger-games-will-come-out-on-switch-jpg-w600

به گفته مدیر ارشد مالی الکترونیک آرتز، این کمپانی که یکی از بزرگ ترین ناشران صنعت بازی های ویدیویی به شمار می رود، قصد دارد یکی از «بازی های بزرگ» خود را روی سوییچ عرضه کند. هنوز نمی دانیم که این بازی بزرگ، چه عنوانی خواهد بود اما الکترونیک آرتز فرنچایزهای بسیار بزرگی، از Madden NFL گرفته تا بتلفیلد را در اختیار دارد.

با این همه، شاید شاخص ترین بازی الکترونیک آرتز، سری فیفا باشد که به صورت سنتی، تقریباً روی تمام کنسول های حاضر در بازار عرضه شده است؛ از آیفون گرفته تا پلی استیشن 4. اما بیایید اندکی منطقی تر به موضوع نگاه کنیم؛ Madden یکی از پر فروش ترین بازی های الکترونیک آرتز در ایالات متحده به شمار می رود و قطعاً شاهد عرضه آن رو سوییچ هم خواهیم بود.

حال می توان امیدوار بود که «Mass Effect Andromeda»، نسخه جدید سری بازی نقش آفرینی و علمی-تخیلی محبوب الکترونیک آرتز ضمن عرضه در ماه مارس، روی سوییچ هم در دسترس قرار گیرد.


در نهایت، مراسم رونمایی کامل از نینتندو سوییچ قرار است راس ساعت 7:30 صبح روز جمعه، 24 دی ماه به وقت ایران آغاز به کار کند و طبق روال همیشه، می توانید منتظر گزارش لحظه به لحظه دیجیاتو از این رویداد باشید. ناگفته نماند که ساعت 18:00 همان روز، نینتندو رویدادی دیگر برای نمایش بازی های سوییچ برگزار خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Aydinhjr
    Aydinhjr | ۲۰ دی ۱۳۹۵

    فوق العاده است یعنی این کنسول باعث شد من ایکس باکس وان اس رو نخرم ومنتظرش باشم تا بیاد بدون هیچ شک و تردیدی به محض ورودش یدونه تو دستامه

  • | ۲۰ دی ۱۳۹۵

    سوییچ هم همچین آش دهنسوزی نیست

مطالب پیشنهادی