ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کیا با استینگر به جنگ رقبای اروپایی می رود

از ساخت و معرفی مدل مفهومی GT یا همان گرن توریسمو در سال 2011 حدودا 5 سال می گذرد و حالا کیا رسما به قشر اسپرت سازان دنیا پیوسته است. کیا به دلیل ساختن خودرو ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۰ دی ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

از ساخت و معرفی مدل مفهومی GT یا همان گرن توریسمو در سال 2011 حدودا 5 سال می گذرد و حالا کیا رسما به قشر اسپرت سازان دنیا پیوسته است.

کیا به دلیل ساختن خودرو های اقتصادی و کوپه های ارزان قیمت پیشینه خوبی دارد و حالا با ترکیب ویژگی های اسپرتی و اقتصادی، سدانی کامل با ویژگی های اسپرتی آفریده است.

kiastng-5

در طراحی و نمای بیرونی این جی تی جدید که در فرانکفورت آلمان انجام شده ، می توان انعکاسی مستقیم از نسخه کانسپت آن دید. ابعاد اسپرت جدید کیا نزدیکی بیشتری به رقبای آلمانی در سگمنت D (نظیر ب ام و سری پنج) دارد و با 4.8 متر طول و 1.87 متر عرض به عنوان بزرگترین مدل در بخش خود و البته با 2.9 متر در میان رقبای اصلی ، بیشترین فاصله محوری را دارد.

از نظر طراحی می توان استینگر را تلفیقی از چند خودرو اروپایی دانست، ترکیب کلی نمای جلو تا حدی شبیه به ب ام و M6 گرن کوپه به چشم می آید اما نمای جانبی مانند اپتیما از کاراکتر جدید محصولات کیا برخوردار است و نمای عقب نیز بی هیچ شک و تردید نزدیک به آئودی RS7 به نظر می رسد.

kiastng-11

از طرف دیگر استینگر درواقع یک خودرو پنج در محسوب می شود و مانند پورشه پانامرا و آئودی RS7 از طراحی فست بک (یکپارچه بودن درب صندوق و شیشه عقب شبیه زانتیا) برخوردار است.

بنابراین می توان گفت که پیتر شرایر، طراح ارشد کیا با یک تیر چندین هدف را همزمان زده است و با خلق استینگر برای طیف وسیعی از خودروهای اسپرت اروپایی از ب ام و M3 تا پورشه پانامرا رقیب تراشیده است.

kiastng-3

در نمای داخلی نیز شاهد رویه ای مشابه هستیم و با یک نگاه می توان به شباهت های طراحی داشبورد با محصولات مرسدس بنز و آئودی پی برد.

برای مثال دریچه های دایره ای شکل سیستم تهویه مطبوع به شکل جالبی نظیر خودروهای مرسدس بنز به نظر می رسند و بخش مرکزی کنسول و اهرم تغییر وضعیت گیربکس و حتی فرمان شباهت های انکار نظیری به محصولات اسپرت آئودی دارند.

kiastng-12

اما نکته ای که بیش از سایر نکات جلب توجه می کند ، توسعه کیا استینگر در پیست مشهور نوربرگرینگ است که باعث شده کیا بتواند روی قابلیت های آن آزمایشات دقیق تری انجام دهد و به نوعی مهد پروش این جی تی آلمانی – کره ای باشد.

سال 2014 بود که کیا و هیوندای یکی از مهندسان ارشد بخش M POWER ب ام و به نام آلبرت بیرمان را به استخدام خود درآوردند و استینگر اولین محصولی محسوب می شود که تحت نظارت فنی مستقیم این مهندس ارزشمند و پر آوازه در سرزمین کره شکل گرفته است.

birman-1

بیرمان با سابقه 30 سال کار در کمپانی ب ام و ممکن است بتواند روح گران قیمت M POWER را اینبار در قالب خودرویی نسبتا ارزان قیمت ارائه دهد، کیا و هیوندایی نیز قصد دارند با توسعه سری محصولات اسپرت خود تحت عنوان سری N به مصاف رقبای اروپایی و آمریکایی خود بروند.

این اولین بار است که کیا سدانی را با هر دو گزینه محرک عقب و چهار چرخ متحرک پیشنهاد می دهد و دیفرانسیل آن نیز از نوع لغزش محدود با کنترل پویای گشتاور انتخاب شده تا حتی یک نیوتون متر از 510 نیوتون متر گشتاور تولیدی موتور 3.3 لیتری آن هدر نرود و صرف چسبندگی بیشتر شود.

kiastng-16

البته طبق گفته های کمپانی کیا ، استینگر با دو نوع موتور و مشخصات فنی عرضه خواهد شد که نخستین نسخه با موتور چهار سیلندر توربوشارژ در نظر گرفته شده که می تواند 255 اسب بخار و 352 نیوتون متر گشتاور تولید کند که رقمی بسیار نزدیک به نسل تازه پیشرانه های 4 سیلندر و دو لیتری ب ام و (از سری B48) به نظر می رسد.

این نیرو به وسیله یک جعبه دنده هشت سرعته کاملا جدید به محور عقب یا هر چهار چرخ ارسال می شود و برخلاف تصویر این گیربکس هشت سرعته با گیربکس ZF هشت سرعته مورد استفاده در خودروهای ب ام و، آئودی و بنتلی یکسان نیست و به گفته مهندسین از تعویض سریعتری نسبت به آن برخوردار است.

kiastng-10

همچنین استینگر به عنوان اولین محصول کیا با سیستم تعلیق انطباق پذیر شناخته می شود و طبق انتخاب شرایط رانندگی، نرمی و سفتی فرمان، فنربندی عملکردی گیربکس، ECU، سیستم های کمک رانندگی و بسیاری پارامترهای دیگر آن تغییر می کند.

قوی ترین نسخه استینگر با یک موتور 3.3 لیتری V6 تولید خواهد شد که علاوه بر 365 اسب بخار قدرت ، گشتاور خارق العاده ای برابر با 510 نیوتون متر را به وسیله همان گیربکس هشت سرعته به چرخ های عقب و یا هر چهار چرخ صادر خواهد کرد تا نتیجه آن صفر تا صد 5.1 ثانیه این سدان جی تی باشد و سرعت سنج آن بر روی عدد 269 کیلومتر بر ساعت متوقف می شود.

kiastng-13

علاوه بر دقت در مسائل فنی ، کیا بر روی جزئیات نیز دقت فراوانی به خرج داده و صندلی هایی با چرم ناپا ، فرمان ضخیم چرمی ، صفحه نمایش TFT رنگی و نشان دهنده نیروی G در پیچ ها ، تعلیق الکترونیکی قابل تنظیم با پنج حالت مختلف رانندگی ، سیستم صوتی هارمن کاردن با 15 اسپیکر و لیست بزرگی از سایر گزینه هایی که رانندگی را در کنار حس اسپرت گونه ، بسیار لذت بخش خواهد کرد.

kiastng-1

البته کیا هنوز از نظر تکنولوژی های فنی از رقبای اروپایی خود عقب تر است و نمود این واقعیت را می توان در مشخصات نه چندان شگفت انگیر پیشرانه 3.3 لیتری، شتاب نه چندان سریع 5.1 ثانیه ای و وزن بالای 1900 کیلوگرمی استینگر یافت.

kiastng-14

در واقع به گفته آلبرت بیرمان، کیا هنوز تا ساخت رقیبی برای محصولات M POWER یا AMG چند قدمی فاصله دارد و استینگر بیش از آنکه یک خودرو واقعا اسپرت باشد، تنظیم شده تا احساس خوبی را از رانندگی با یک سدان سطح بالا و سریع به راننده و سرنشینان منتقل کند.

kiastng-6

هنوز قیمت گذاری این خودرو قطعی نشده ، اما چیزی که واضح است قیمت رقابتی این کره ای نسبت به رقیبان قدر و کهنه کار است و البته با توجه به موتور دو لیتری چهار سیلندر ، احتمال حضور آن در بازار ایران نیز وجود دارد و با توجه به شرایط بازار کشور و البته پیشینه و محبوبیت خوب برند کیا در ایران ، موفقیت آن از الان تضمین شده به نظر می رسد.

kiastng-7

کیا استینگر را به عنوان مدل 2018 معرفی کرده است ولی انتظار می رود فروش آن از نیمه دوم سال 2017 آغاز شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • عموجانی
    عموجانی | ۲۱ دی ۱۳۹۵

    ساینا هم به جنگ رقبای وطنی میرود?

  • بابک
    بابک | ۲۱ دی ۱۳۹۵

    میخرمش، پوسترشو میگم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی