ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آخرین فضانوری که روی ماه قدم نهاده بود درگذشت

یوجین سرنان، آخرین فضانوردی که موفق شده بود پا روی کره ماه بگذارد، روز گذشته در سن 82 سالگی درگذشت. وی در سه سفر فضایی مهم مشارکت داشت و در سفر Gemini 9A به عنوان ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

یوجین سرنان، آخرین فضانوردی که موفق شده بود پا روی کره ماه بگذارد، روز گذشته در سن 82 سالگی درگذشت. وی در سه سفر فضایی مهم مشارکت داشت و در سفر Gemini 9A به عنوان پایلوت ایفای نقش می کرد. بعدها در دو سفر آپولو 10 و آپولو 17 به ترتیب نقش پایلوت ماژول ماه پیما و فرماندهی ماموریت را بر عهده داشت.

خانواده او در بیانیه ای اینطور نوشته است: «حتی در سن 82 سالگی، یوجین برای به اشتراک گذاشتن میل اش به مشاهده ادامه اکتشافات فضایی انسان مشتاق بود و رهبران ملت و جوانان مان را تشویق می کرد تا نگذارند او آخرین فردی باشد که روی ماه، قدم برداشته است.»

چارلز بولدن، مدیر و رئیس ناسا نیز در بیانیه ای دیگر این چنین نوشت: «به واقع، آمریکا یک میهن پرست و پیشرو را از دست داد، کسی که کمک کرد تا انگیزه عظیم کشور برای انجام کارهایی که بشر هیچگاه به دست نیاورده شکل بگیرد.»

سرنان در چهاردمین روز ماه مارس سال 1934 در شهر شیکاگو ایالت ایلینویس متولد شد. برای تحصیلات خود به دانشگاه Purdue رفت تا لیسانس خود را در زمینه مهندسی برق کسب کند. وی بعدها با ادامه تحصیل در رشته مهندسی هوانوردی، مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز دریافت کرد.

در سال 1963، او به عنوان گروهی از فضانوردان که بلیت سفر به ماه را داشتند برگزیده شد و در کنار باز آلدرین و نیل آرمسترانگ، به عنوان معدود فضانوردان آمریکایی شناخته می شود که به کره ماه رفته اند.

در ماه مه 1969، وی به عنوان پایلوت ماه نورد ماموریت آپولو 10 ایفای نقش کرد، ماموریتی که در نهایت به پرواز تاریخی آپولو 11 منجر شد. سه سال بعد، او هم موفق شد نام خود را در لیست کسانی که پا به روی کره ماه گذاشته اند ثبت کند. وی به عنوان فرمانده پرواز آپولو 17، آخرین انسانی است که توانسته روی ماه قدم بردارد.

پس از بازگشت از ماه، سرنان تصمیم گرفت تا در سال 1976 بازنشسته شود و در Coral Petroleum به عنوان معاون اجرایی بین المللی این شرکت فعالیت کند. چندی بعد نیز او توانست تا Cernan Corporation را تاسیس کند تا در زمینه مدیریت و مشاوره انرژی و صنعت هوافضا فعالیت داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • naser gh
    naser gh | ۸ آبان ۱۳۹۷

    روحت شاد

  • Amir Mirkamali
    Amir Mirkamali | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    هيچكس ، هيچگاه به ماه قدم نگذاشته است، و كل ماجرا دروغي بيش نيست

  • HANi
    HANi | ۳ بهمن ۱۳۹۵

    جالبه که نیل آرمسترانگ هم در سن 82 سالگی درگذشت.

مطالب پیشنهادی