ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فضاپیمای ژاپنی امواج گرانشی عظیمی را در جو سیاره زهره به ثبت رساند

فضاپیمای ژاپنی آکاتسوکی موج گرانشی عظیمی را در اتمسفر سیاره زهره ثبت کرد. این موج نخستین مورد در تاریخ دومین سیاره نزدیک به خورشید نیست، اما بزرگ ترین آنها محسوب می شود و مسافتی بالغ بر 9600 کیلومتر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ دی ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

فضاپیمای ژاپنی آکاتسوکی موج گرانشی عظیمی را در اتمسفر سیاره زهره ثبت کرد. این موج نخستین مورد در تاریخ دومین سیاره نزدیک به خورشید نیست، اما بزرگ ترین آنها محسوب می شود و مسافتی بالغ بر 9600 کیلومتر را در بر می گیرد.

ویژگی های این موج نشان می دهد وضعیت دینامیک جو سیاره زهره پیچیده تر از آن چیزیست که تاکنون فکر می کردیم. گفتنیست موج گرانشی جوی، نوعی موج در چگالی اتمسفر است که نباید آن را با امواج گرانشی فضا-زمان اشتباه گرفت. این پدیده در جو زمین نیز رخ می دهد، و باعث بروز اختلال در وضعیت اقلیمی و تلاطم هوایی می شود.

امواج گرانشی در جو زمین

پیش از این، ماهواره ونوس اکسپرس آژانس فضایی اروپا در سال 2014 چنین امواجی را در زهره کشف کرد، و آکاتسوکی هم چندین مورد دیگر را تا به امروز شناسایی نموده بود.

این مشاهده در قالب مقاله ای در ژئوساینس نیچر انتشار یافته است. البته آکاتسوکی پس از کشف اولیه موج گرانشی عظیم، به خاطر تغییر مدار گردش خود از محدوده دید آن خارج شد و پس از اینکه دوباره به آنجا بازگشت، موج از بین رفته بود.

علاوه بر اندازه فوق العاده بزرگ، آنچه موج مورد بحث را از دیگر موارد متمایز می سازد، ساختار ایستای آن بر فراز منطقه ای کوهستانی روی سطح سیاره است، با وجود اینکه بادهای جوی در پشت آن در حرکت هستند.

محققین این پروژه می گویند ساختار روشن مشاهده شده، بدین خاطر بوجود آمده که موج گرانشی در بخش های پایینی اتمسفر تشکیل شده و سپس به بخش های بالایی راه یافته. البته مشخص نیست این موج چگونه توانسته به این سطح از اتمسفر راه یابد، زیرا در این بخش ابرها سرعت فوق العاده زیادی دارند و در حالی که گردش زهره به دور خود به 243 روز زمینی نیاز دارد، ابرها هر چهار روز یک بار جو آن را می پیمایند.

با توجه به این موج گرانشی عظیم، احتمال می رود که شرایط جوی زهره در مناطق نزدیک به سطح، تفاوت قابل توجهی با مناطق بالایی داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Sarah
    Sarah | ۲۲ بهمن ۱۳۹۵

    منظورتان ناهید است دیگر ؟ این سیاره را با اسم ناهید می شناسیم نه زهره !

  • mahdi ghaemi
    mahdi ghaemi | ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

    جالب بود...
    www.gorgandl.com
    www.scriptbaran.com

مطالب پیشنهادی