ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مارک زاکربرگ چگونه زیر مجموعه های فیسبوک را می خرد؟

در طی هفته منتهی به تصمیم گیری مارک زاکربرگ مبنی بر خرید 2 میلیارد دلاری شرکت آکیلس وی آر، او از برندان آیریب که آن زمان مدیرعامل کمپانی مورد بحث بود، پیامی نگران کننده دریافت ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۰ دی ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

در طی هفته منتهی به تصمیم گیری مارک زاکربرگ مبنی بر خرید 2 میلیارد دلاری شرکت آکیلس وی آر، او از برندان آیریب که آن زمان مدیرعامل کمپانی مورد بحث بود، پیامی نگران کننده دریافت کرد. گوگل هم قصد داشت تا این استارتاپ فعال در حوزه فناوری نوظهور واقعیت مجازی را خریداری کند.

مورد مشابهی در ارتباط با مذاکرات دو هفته ای فیسبوک با واتس اپ صورت پذیرفت، شرکتی که زاکربرگ با مبلغ 19 میلیارد دلار در سال 2014 خریداری کرد. گوگل باز هم با مبلغی بالاتر می خواست واتس اپ را از چنگ زاکربرگ در آورد.

اما پیروز هر دو نبرد فیسبوک بود و در کمتر از چند هفته توانست قراردادها را نهایی کند، پیش از آنکه گوگل بتواند به خود بجنبد.

ماجرای کمپانی زنیمکس مدیا، مالک شرکت های نام آوری نظیر Bethesda Softworks و id Software که آثاری همچون DOOM، فال آو 4 و The Elder Scrolls V: Skyrim را خلق کرده اند، با فیسبوک همچنان ادامه دارد.

زنیمکس مدعی شده که جان کارمک، مدیر ارشد فنی شرکت آکیلس وی آر، از تجهیزات و امکانات زنیمکس برای توسعه فناوری هدست استفاده کرده است. کارمک پیش از آنکه به آکیلس وی آر برود در id Software مشغول به کار بود و به نوعی وی را پدر معنوی سبک تیراندازی اول شخص بازی های ویدیویی می خوانند.

در جریان شکایت های زنیمکس، زاکربرگ بالاخره روز سه شنبه در دادگاه ایالت دالاس حاضر شد و اظهاراتی متفاوت و نادر از اینکه به چه طریقی استارتاپ ها و شرکت های دیگر را خریداری می کند به اشتراک گذاشت.

در ادامه، 4 استراتژی و توصیه مهم زاکربرگ در زمینه خریداری شرکت های بزرگ را که Business Insider از رونوشت اظهارات او طی جلسه دادگاه به دست آورده را مطالعه می کنید:

1. رابطه سازی کن

زاکربرگ هم معتقد است که پیش از یک شریک، باید دوست جدید پیدا کند.

به همین دلیل، وقتی می خواهد یک خرید بزرگ انجام دهد، ابتدا با موسسین و مدیران تصمیم گیرنده شرکت مورد نظر طرح رفاقت می ریزد و با آن ها دوستی برقرار می کند.

اینطور نیست که زاکربرگ امروز تصمیم بگیرد شرکتی را بخرد و همان روز هم به سراغش برود و طرح را نهایی کند. خیر، او از سال ها قبل همه این شرکت ها را زیر نظر می گیرد و به دقت بررسی می کند.

او در رابطه با همین سیاست خود می گوید: «من با آن ها رابطه ایجاد می کنم. حداقل این کار را در رابطه با اینستاگرام و واتس اپ کردم. از سال ها قبل، با موسسین و تصمیم گیرنده های کمپانی مورد نظر ارتباط برقرار می کنم تا زمانی که بحث خرید پیش آمد، آن ها فکر کنند که خب ما با یکدیگر اشتراک فکری بسیاری داریم و می توانیم سریع تر به پیش حرکت کنیم.»

در مورد کمپانی های رقیب قطعا چنین احساسی نیست: «این مسئله از لحاظ رقابتی برای ما بسیار مهم است و دلیل آنکه قرارداد با ما نهایی می شود همین است. به جای آنکه به سراغ رقیبان مان بروند، پیش ما می آیند و اتفاق خوبی هم رقم می خورد به طوری که دیگران آرزو می کنند ای کاش این قرارداد را می توانستند به دست آورند.»

2. اشتراکات را بررسی کن

زاکربرگ می گوید تنها دلیلی که آن ها موفق شدند آکیلس را با مبلغی کمتر از 4 میلیارد دلار (رقمی که ابتدا پیش بینی شده بود) بخرند این بود که نگرشی مشترک بین دو کمپانی شکل گرفت که همه آن را پذیرفتند.

او ادامه می دهد: «مهم ترین مسئله، یکی کردن و ایجاد اشتیاق در مورد نگاه مشترک و جذابیت کنار یکدیگر کار کردن است. یا اینکه آن ها سخت افزار را بسازند و ما تجربه را، اینکه چطور چنین اتفاقی می تواند بهتر از جداگانه کار کردن باشد.»

زاکربرگ ادامه می دهد: «اگر این قرارداد قرار است اتفاق افتد، به این خاطر نیست که ما پول زیادی پیشنهاد می دهیم، اگرچه ما می خواهیم پول منصفانه ای به آن ها به شرکتی بدهیم که بیشتر از مقداری است که آن ها به تنهایی می توانند انجام دهند. بلکه آن ها باید واقعا احساس کنند که این اتفاق سبب کمک کردن به آن ها می شود.»

در حقیقت نگاه مشترک یک فریب نیست، بلکه باید کاملا دو طرفه ایجاد شود: «اضطراب بسیاری در این قراردادها وجود دارد. یعنی، اگر شما قرار است 19 میلیارد دلار یا 2 میلیارد دلار بابت یک شرکت بپردازید، باید همه جوره به آن باور داشته باشید.»

3. بعضی مواقع از تاکتیک ترس استفاده کن

اگرچه زاکربرگ دوست دارد نقاط اشتراک را کنار هم گذاشته و بگوید که ترکیب دو شرکت چه اتفاقات خوبی را می تواند در پی داشته باشد اما او اعتراف می کند که گاهی اوقات استارتاپ های کوچک را از اینکه بخواهند به تنهایی کار را ادامه دهند می ترساند.

او می گوید: «من کمتر این کار را انجام می دهم، اما فکر می کنم اگر در تلاش هستید تا دیگران را راضی کنید که به شما ملحق شوند، کمک کردن به آن ها برای درک مشکلاتی که بدون شما برای شان طی زمان پیشرفت پیش می آید، تاکتیک ارزشمندی است.»

فیسبوک چند سال پیش به اوان اسپیگل پیشنهاد داد تا شرکت اسنپ را 3 میلیارد دلار بفروشد اما اشپیگل رد کرد. مشخص نیست که چنین سیاستی را آیا زاکربرگ در قبال با وی پیش گرفته یا نه.

4. سریع تصمیم بگیر و خرید کن

وقتی که مدیر توسعه جهانی فیسبوک، امین ذوفنون به زاکربرگ اخطار داد که انجام ارزیابی بایسته قانونی بر سر خرید آکیلس طی یک آخر هفته مقداری خطر به همراه دارد، زاکربرگ به او اهمیت زمان را یادآور شد.

موسس فیسبوک می گوید: «وقتی که می خواهید قراردادی را منعقد کنید و شرایط هم بسیار رقابتی شده، اغلب شما زمان زیادی ندارید.»

این خط فکری با شعار قدیمی فیسبوک هم تراز است. همین مسئله باعث شده که آن ها پیروز باشند و رقبای شان نتوانند دست بالا را در چنین معاملاتی به دست آورند.

زاکربرگ می گوید: «برخی از خریدهای بزرگ تری که ما انجام دادیم، مثل اینستاگرام و واتس اپ، که هر کدام بیش از یک میلیارد دلار بودند، ما باید سریع حرکت می کردیم، چون کمپانی ها، چه گوگل، چه اپل و توییتر و هر شرکت دیگری، در تلاش بودند تا با صحبت، شرکت را به خرید راضی کنند.»

او ادامه می دهد: «و گاهی اوقات، اگر شرکتی بداند ما چقدر پیشنهاد داده ایم، آن ها رقم را بالاتر می برند. بنابراین حرکت سریع تر نه تنها شانس ما برای نهایی کردن قرارداد را بیشتر می کند، بلکه جلوی پرداخت مبالغ بیشتری نسبت به پیشنهاد رقبا را هم می گیرد.»

راکبرگ معتقد است به جای بررسی چندین ماهه یک قرارداد، آن ها انعطاف و حرکت سریع را در دستور کار خود قرار داده اند و به این موضوع هم افتخار می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Alex Barbara
    Alex Barbara | ۱ بهمن ۱۳۹۵

    خوبه شاید روزی خواهستم شرکتم را بفروشم ? ? ?

  • Night Fury
    Night Fury | ۳۰ دی ۱۳۹۵

    ما که پول نداریم این مقاله‌ها به چه دردی میخوره؟?

  • army-epicur
    army-epicur | ۳۰ دی ۱۳۹۵

    با پول :-/

    • Meysam-Tn2
      Meysam-Tn2 | ۱ بهمن ۱۳۹۵

      والا

مطالب پیشنهادی