ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

تهیه فهرست «کارهایی که نباید انجام دهید» بهره وری شما را افزایش می دهد

همه انسان ها به طور مساوی 24 ساعت در روز وقت دارند؛ برخی از این زمان استفاده کرده و به عنوان موفق ترین افراد انتخاب می شوند، و برخی نیز آن را هدر می دهند؛ ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

همه انسان ها به طور مساوی 24 ساعت در روز وقت دارند؛ برخی از این زمان استفاده کرده و به عنوان موفق ترین افراد انتخاب می شوند، و برخی نیز آن را هدر می دهند؛ اما چه عاملی این تفاوت را به وجود می آورد؟ «تریسی دی فورگ» متخصص توسعه راهبردی کسب و کار، نکاتی را برای افزایش بهره وری در زمان ارائه کرده که در ادامه می توانید آن را مطالعه کنید:

کتاب ها، برنامه ها، ویدیو ها و سمینارهای زیادی در مورد مدیریت زمان وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها برای من مفید واقع نشدند، چون به جای اینکه به چرایی مدیریت زمان فکر کنم، تلاشم را صرف به موفقیت رساندن روش های مدیریت زمان می کردم.

برای موفقیت، اجرای بی وقفه و کامل لیست وظایف (To-Do list) روزانه ام را در نظر داشتم و همه ی تمرکزم بر انجام دادن آن بود، آنقدر که بعد از مدتی احساس کردم مانند یک ماشین کار می کنم و دیگر کار کردن برای خود را فراموش کرده ام.

از طرف دیگر «تکنیک پومودورو» که توسط «فرانچسکو سیریلیو» ارائه شده بود را نیز به کار گرفتم. در این تکنیک فرد باید 25 دقیقه کار و 5 دقیقه استراحت کند و این چرخه را ادامه دهد. اوایل احساس می کردم که در دوی ماراتن هستم و این کار نیز برای من فایده ای نداشت. از این رو این فکر به ذهنم رسید که قوانین بازی را تغییر دهم. شاید متوجه شده باشید مواقعی پیش می آید که «انجام ندادن بعضی کارها» نتیجه بهتری در پی دارد.

هر کسی روحیه و موقعیت متفاوتی دارد از این رو روش های متفاوتی برای هر کس عملی می شود. روشی که در ادامه خواهم گفت نتایج موثری در مدیریت زمان من داشت، شما نیز آن را مطالعه کنید، شاید به دردتان بخورد:

بهترین بهره وری از زمان بیکاری

نکته مهم برای بهینه سازی زمان بیکاری، این است که برای کوتاه ترین زمان های خود نیز برنامه ای از پیش تعیین شده داشته باشید. اگر از قبل برای این لحظات فکر نکرده باشید، اولین کاری که به ذهن تان می رسد رفتن به سراغ شبکه هایاجتماعی است و این موضوع به پیش فرض ذهنی شما تبدیل می شود.

از این رو زمانی را به نوشتن ایده هایی اختصاص دهید که بتوانید از زمان های بیکاری کوتاه خود حداکثر استفاده را بکنید، و زمانی که به صورت خواسته یا ناخواسته هیچ کاری برای انجام ندارید، به این ایده ها رجوع نمایید.

لیستی از کارهای نباید انجام دهید، تهیه کنید

لیستی از کارهایی که وقت تان را تلف می کنند، تحت عنوان «کارهایی که نباید انجام دهم» بنویسید و آن را همیشه جلوی چشم تان داشته باشید. زمانی را که صرف چک کردن مدام تلگرام، اینستاگرام، ایمیل و ... می کنید را جمع کرده و بعد از به اتمام رساندن لیست «وظایفی که باید انجام دهید» آن را به خود جایزه دهید و هر کاری که دوست داشتید در آن موقع انجام دهید.

به ساعت درونی تان توجه کنید

از کدام نوع افراد هستید؟ سحرخیز یا شب زنده دار؟ از هر نوعی که هستید سخت ترین و مهم ترین کارتان را در اول وقت انجام دهید، می تواند صبح زود و یا آخر شب باشد. ویژگی های خود را بشناسید و بهترین استفاده را از زمان تان ببرید.

این نکات تا زمانی که متعهد به انجام دادنشان نشوید، عملی نخواهند شد. من از قدم های کوچک شروع کردم تا اینکه این شیوه ها با زندگی من آمیخته شدند. به خود قول دهید 90 روز این کارها را انجام می دهید و یقین داشته باشید که نتایج آن را خواهید دید. زمان حیاتی ترین چیزی است که در این دنیا به ما داده شده و هرگز نمی توان آن را با پول خرید، پس هوشمندانه آن را مصرف کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mosavi
    mosavi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

    عالی بود

  • Mohammad Reza Baghban
    Mohammad Reza Baghban | ۴ بهمن ۱۳۹۵

    تکنیک پومودورو بشدت Productivity رو افزایش میده به دوستان توصیه میکنم به بلاگ ابداع کننده این روش برند و کتابش رو دانلود کنند و حتما بخونن تغییرات صورت گرفته بعد از استفاده این روش بشدت محسوس هست

مطالب پیشنهادی