ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پروازی بی بازگشت؛ فالکون 9 برای حمل ماهواره 5.5 تنی به مدار زمین می رود

کمپانی SpaceX قصد دارد در پرتاب بعدی خود از موشک فالکون 9 برای حمل ماهواره «EchoStar» استفاده کند. ایلان ماسک مدیر عامل کمپانی مذکور عنوان کرده که این موشک یکی از آخرین راکت های یک بار مصرف ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

کمپانی SpaceX قصد دارد در پرتاب بعدی خود از موشک فالکون 9 برای حمل ماهواره «EchoStar» استفاده کند. ایلان ماسک مدیر عامل کمپانی مذکور عنوان کرده که این موشک یکی از آخرین راکت های یک بار مصرف SpaceX است که در 11 بهمن ماه پرتاب خواهد شد.

از آنجایی که ماهواره «EchoStar» دارای وزنی بالغ بر 5.4 تن است، موشک فالکون 9 سوخت بسیار زیادی را برای آغاز اولین مرحله پرتاب خود و تلاش برای بلند شدن از زمین مصرف خواهد کرد اما در آینده برای حمل بارهای سنگین از موشک فالکون 9 (بلاک 5) و یا «فالکون هِوی» استفاده می شود. طبق گفته ماسک، موشک جدید فالکون تا اواخر سال 2017 به پرواز در می آید.

لازم به ذکر است که این اتفاق به معنای از بین رفتن احتمال استفاده از دیگر راکت های یک بار مصرف نبوده اما به هر حال نقطه عطفی در تاریخ  SpaceX به حساب می آید زیرا هدف کنونی آنها استفاده از موشک های چند بار مصرف حداقل برای مأموریت های نزدیک به مدار زمین است. همین امر سبب صرفه جویی در منابع مالی کمپانی مذکور شده و مسلماً به ساخت فضاپیماهای شخصی کمک خواهد کرد.

موشک های فالکون 9 به دلیل محدودیت های طراحی قابلیت استفاده مجدد پس از حمل بارهای سنگین مانند ماهواره «EchoStar» را نخواهند داشت از همین رو شرکت SpaceX فالکون 9 (بلاک 5) را با قابلیت استفاده مجدد در مأموریت های مشابه توسعه داد تا بتواند بر این مشکل غلبه کند. اما باید گفت که این تازه شروع کار بوده و احتمالاً در آینده ای نزدیک شنیدن خبر پرتاب موشک یک بار مصرف کمی تعجب آمیز خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی