ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

5 مهارت اجتماعی که هر رهبری برای انگیزه بخشی به تیمش نیاز دارد

در راستای بازنشسته شدن اسطوره های میلیاردری، شرکت هایی در آینده باقی می مانند که رهبر مناسبی نخواهند داشت. اگر به رشد کسب و کارتان علاقه دارید باید کارمندانی را تربیت کنید که خصوصیات رهبریت ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

در راستای بازنشسته شدن اسطوره های میلیاردری، شرکت هایی در آینده باقی می مانند که رهبر مناسبی نخواهند داشت. اگر به رشد کسب و کارتان علاقه دارید باید کارمندانی را تربیت کنید که خصوصیات رهبریت را داشته باشند تا بتوانند روزی نقش آن را ایفا کنند.

رابطه ی عالی رهبریت این گونه است:

Marcel Schwantes کارآفرینی است که مشاور استارتاپ های دیگری نیز بوده. او می گوید:

یکی از ویژگی های رهبری که سالهاست در تدریس، آموزش، مشاوره و رهبری هایم به طور مکرر گفته ام این است: ارتباط، ارتباط، ارتباط. در این دنیای سریع که بحث و صحبت حرف اول را می زند، ارتباطات نقش بالایی دارد. شما برای هر کاری به ارتباط برقرار کردن نیاز دارید.

در زیر بهترین اصول ارتباط رهبریت بیان شده است:

  • بیشتر از ضمیر «ما» به جای «من» یا «شما» استفاده کنید

زبان قدرتی دارد که می تواند یک تیم را در مقابل هر تندبادی کنار هم نگه دارد و یا برعکس. جملات «من» یا «شما»ی خاصی وجود دارد که باید از گفتن شان اجتناب کنید. زیرا این حس را به طرف مقابل می دهید که شما در مقام بالا هستید و آنها خدمتکار.

مثلا جملات «من می خواهم این کار را همین گونه که می گویم انجام دهید» یا «کاری که از تو می خواهم این است...» بار معنایی منفی دارد. درحالیکه اگر از جملاتی با ضمیر «ما» استفاده کنید باعث می شود همبستگی، تعهد و سرعت بیشتر شود. مثلا: «ما باید سیستمی به کار بگیریم که کارآمد تر باشد».

یکی از کاربردهای عالی ضمیر «ما» در بحران هاست که نه تنها اعضای تیم، بلکه مشتریان را نیز متعهد نگه می دارد. Gregory Lee یکی از مدیران سامسونگ به دنبال مشکل ایجاد شده برای تلفن های هوشمند گلکسی نوت 7 با استفاده از تکنیک گفته شده، نامه ی عذرخواهیش را این گونه نوشت:

«ما مسئولیت کامل امنیتی و کیفیتی را به عهده می گیریم... ما با تضمین کیفیت و دادن خدمات به مشتری تمام تلاش مان را در برآورده کردن نیاز های شما خواهیم کرد... ما واقعا متاسفیم و از حمایت دائم شما متشکریم. به حرف های شما گوش فرا می دهیم و از این اشتباه درس گرفته و به شکلی رفتار می نیم تا بتوانیم اعتماد شما را دوباره بدست بیاوریم.»

طبق شرکت ارتباطات مشاوره، نامه ی لی توانست 24% اعتماد از دست رفته را بازگرداند.

  • برقراری ارتباط را با جلب اعتماد شروع کنید

امروزه مدیران قادر نیستند به تنهایی بار مسئولیت شرکت ها را به دوش بگیرند زیرا دنیای امروز مجازی، گسسته و تملق آمیز است. مسئله این است که رهبران چگونه می توانند هم مشتری را راضی نگه دارند هم کارمندان؟ پاسخ در جلب اعتماد است.

زمانی که رهبران بتوانند اعتماد سازی کنند، کارمندان آنها را به چشم افرادی مسئولیت پذیر و مورد اطمینان می بینند و مردم نیز امنیت خاطر می یابند.

Charles Green:

امروزه رهبران نمی توانند به قدرت شان اعتماد کنند بلکه باید به قدرت اعتماد، تکیه کنند.

Stephen M.R. در کتابش (سرعت اعتماد) نوشته: تیمی که اعتماد زیادی میان آنها جریان داشته باشد نتایج بهتر، سریع تر و کم هزینه تری به بار می آورند. اکنون سوال این است: شما با کدامیک از جملات زیر موافقید؟

  • اعتماد را باید به دست آورد.
  • اعتماد هدیه ای است که باید به شخص داده شود.

اگر شما اولی را انتخاب کرده باشید جزء اکثریت مردم هستید. عموم مردم فکر می کنند باید اعتماد حاصل شود و اگر خطایی پیش بیاید به سختی دوباره اعتماد می کنند. اما در صورت انتخاب دومی باید به خود افتخار کنید. یافته های محققان نشان می دهد در شرکت های سالم، رهبران قبل از اینکه کارمندان خود را ثابت کنند به آنها اعتماد می کنند.

  • در برابر همه تشویق کنید

آیا می دانستید که قدرتمند ترین عامل انگیزشی، تشویق در برابر عموم است؟

البته جایزه های پولی، سفر های تفریحی و از این قبیل با ارزش هستند اما در زمان کمی خرج و فراموش می شنود. اما تصور کنید به خاطر کار خوبی که انجام داده اید در مقابل دیدگان همه از شما به خوبی تقدیر شود. چه حسی به شما دست می دهد؟ عالی است. مانند این است که مدال طلا گرفته باشید. زیرا همه، ارزش کاری که شما برای شرکت و آنها ایجاد کرده اید را در می یابند.

کارمندانی که مرتب به خاطر کار خوبی که انجام داده اند معرفی می شوند، وفاداری و خلاقیت بیشتری نشان می دهند چرا که هرگز نمی خواهند این نام نیک را خراب کنند و از اینکه مفید واقع شده اند خوشحال می شوند.

نکته ی آخر این که هفته ای یک بار باید از یکی از کارمندان به این گونه تقدیر شود.

  • مواقع بحرانی را با همه ی اعضا پشت سر بگذارید

کار برای همه فراز و نشیب هایی ایجاد می کند. ممکن است وضعیت بحرانی برای شما ایجاد شود که لازم باشد برای مدیریت آن جلساتی برقرار کنید. بهتر است درهای اتاق را به روی همه باز کنید و با همه صحبت کنید. زیرا اینگونه هم اعتماد کارمندان را جلب می کنید و هم با احترام گذاشتن به آنها وفاداری، اعتماد و قلب شان را بدست می آورید.

سابقه نشان داده شرکت هایی که در این مواقع به خود اتکا می کنند و همه را در جریان کار نمی گذارند برچسب عدم اعتماد خورده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی